Adresse på lokomotiv

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Adresse på lokomotiv

Indlæg af Mic »

Hej

Nu har jeg modtaget mit nye Heljan MY 1103, digital ac til märklin og sidder tænker på om min MS2 selv finder den eller om den kan vælges fra lokomotivliste i MS2, eller om den skal manuelt tilføjes. Ved i hvilken adresse sådan en Heljan MY normalt har. Min MS2 er desværre stadig til rep. i Tyskland.
mVh Michael

Vedhæftede filer
MY.jpg
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Adresse på lokomotiv

Indlæg af bygger01 »

Normalen er adr. 3.

Og så må du vente indtil MS'eren op, hvis adr. skal ændres.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Adresse på lokomotiv

Indlæg af Søren »

Med mindre der sidder en mfx-kompatibel dekoder i lokomotivet, så finder din MS2 ikke selv lokomotivet. Som Jørgen skriver, så skal den formentlig tilføjes manuelt. Du kan heller ikke vælge den fra en liste. Listen i din MS2 indeholder kun Märklin-produkter.

Når din MS2 kommer tilbage fra rep., så smid toget på sporet og se hvad der sker.

Skal du tilføje det manuelt er adressen typisk 3 og protokollen DCC. Hvis du har købt det brugt, så kan adressen være en anden, men pyt med det, så skriver du bare en ny adresse til toget. Det er nemt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Adresse på lokomotiv

Indlæg af Godsbanen »

Ja, som de andre skriver, er det adresse 3. Det står sikkert også i det papir, der følger med. Brug ventetiden indtil du forhåbentlig snart får din MS2 tilbage til at sætte dig lidt ind i oprettelsen af lokomotiver manuelt. Det er lidt kringlet at få lagt alle funktionerne ind med symboler og alt det dér. Hvis du ikke har andre DCC lokomotiver eller enheder med adresse 3, kan du vente med at skifte adressen indtil alting virker som det skal, men glem ikke at gøre det. Der er sikkert også lidt youtube videoer på engelsk og tysk med indhold omkring Mobile station 2 at fordrive ventetiden med.

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Adresse på lokomotiv

Indlæg af Mic »

Hej Jørgen, Søren og Godsbanen

Tak for jeres svar :-)

Jeg prøver med adresse 3 når Märklin får taget sig sammen til at reparere min MS2. I det medfølgende papir er der ikke nævnt nogen adresse, kun at det skal køres til ved middel fart, en halv time i hver retning og så er der nævnt de 20 F funktionsknapper.

Mvh Michael

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Adresse på lokomotiv

Indlæg af Godsbanen »

Ja jeg kiggede lige på "manualen" til et af de MX/MY jeg har fra Heljan (ikke den nyeste model, som du har), og der står faktisk ikke noget om adresse... men hvad kan man også forlange, når man køber noget, der koster så lidt? Host, host ;-)

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Adresse på lokomotiv

Indlæg af Søren »

men hvad kan man også forlange, når man køber noget, der koster så lidt? Host, host ;-)

Det kan også være, at de har vurderet, at det er almen viden eftersom adresse 3 har været standard de sidste 30 år. Host! Host! 😊

Spøg til side; de burde have skrevet det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar