Overdel til Märklin 3078 søges

Mangler du noget til din modeljernbane? Ønsker du at sælge noget fra din modeljernbane? Har du spørgsmål angående en modeljernbaneforhandler? Stil dit spøgrsmål her. Vi tillader også indlæg fra forretninger, der ønsker at gøre opmærksom på et godt tilbud.
Forumregler
Forretninger må gerne lægge indlæg ind med tilbud, men forsøg at begræns det til en fornuftig frekvens. F.eks. et nyhedsbrev engang i måneden.
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Overdel til Märklin 3078 søges

Indlæg af Skovsgaard »

Jeg har fået endnu et hjemløst loko på bordet, som muligt renoveringsprojekt. En Märklin 3080, en lidt for meget skrabet udgave af Henschels lille rangerloko DHG500, efter min smag. Jeg søgt højt og lavt efter sideafdækninger og lysledere. Sideafdækningerne er ikke til at opdrive, så skulle nogen have en overdel fra 3078 liggende med sideafdækninger og lysledere intakte er jeg interesseret.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Overdel til Märklin 3078 søges

Indlæg af Søren »

Sideafdækningerne er løsdele. De har reservedelsnummer E335891 og er på lager.

https://www.maerklinshop.de/ersatzteile ... -re.-u.-li (re. u. li står for "rechts und links", altså højre og venstre). Det er de samme sideafdækninger uanset lokomotivtype (3078, 3088, 3378 og 3688).

Lyslederne er også på lager. De har reservedelsnummer E373680 (pose med 10 stk).

https://www.maerklinshop.de/ersatzteile ... -10-stueck

Så det er bare at bestille. 😊

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Overdel til Märklin 3078 søges

Indlæg af Skovsgaard »

Tak for det. Det kan lade sig gøre. Jeg vil gerne lade min efterlysning stå et øjeblik. Jeg synes måske 10 lysledere er i overkanten, når jeg blot skal bruge to. Ikke fordi de koster en formue, men...

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Overdel til Märklin 3078 søges

Indlæg af Søren »

Klart, men det er prisen for at kunne få dem som reservedele. Enkeltvis er for dyrt at lagerføre.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Overdel til Märklin 3078 søges

Indlæg af Skovsgaard »

Det er måske ikke korrekt at fortsætte i dette emne under køb og salg, så må admin gerne irettesætte mig, eller flytte emnet til et mere passende sted.

Men som fortsættelse i føljetonen lykkedes det mig at skaffe bemeldte stumper fra en tysk pusher som havde andre smådimser jeg skulle bruge:)

Jeg er ikke nogen ørn i lodningens kunst, men denne ombygning havde jeg valgt skulle være øvelsen helt fra bunden af. I en DHG500 er der absolut ikke plads til overflødig ledningsalat, så det stressede lidt når jeg helst skulle ramme nogenlunde i første skud. Jeg er før kommet til at bruge for meget varme så der smeltede 20 mm af den tynde ledning. Men efter indkøb af en lille 15W kolbe har jeg meget bedre styr på det. Jeg havde en gl. Lokpilot3 i overskud fra en anden ombygning som jeg også var villig til at ofre for eksperimentet og læringen.

IMG_0777.JPG

Jeg er ganske tilfreds med ledningsføringen og der er god forbindelse i alle lodninger, selvom en fagmand nok vil sige, at der vist er et par kolde lodninger :) Det lille lokomotivs køreegenskaber er fremragende efter tilpasning af LP3'eren, ingen ujævn kørsel eller noget.

MEN, for den hvor det støjer :( På et tidspunkt var jeg overbevist om at det simplethen var ankeret som stødte på den nye hamomagnet. Da jeg tog ankeret ud var der absolut ingen slidmærker at se nogensteder. Jeg monterede for en sikkerheds skyld et tudsegammelt anker, det ændrede intet, men så fik jeg da konstateret at det gamle anker også virker :)

Det lille lok er efter min ringe erfaring absolut ikke slidt i motorskjold og ankerets leje i selve blokken. Jeg har flere ombyggede trepolede loks med meget mere slidte gear og motor end denne. De kører fint uden anden end den lidt kendte transmissionsstøj.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Overdel til Märklin 3078 søges

Indlæg af bygger01 »

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Overdel til Märklin 3078 søges

Indlæg af Skovsgaard »

Bestemt :) Men det er ikke altafgørende for mig at lige få en Henschel på banen. Indtil videre har det kostet mig nogle håndører og en hulens masse god tid at få min lille gule DHG'er udstyret med lys og til at køre fornuftigt. At jeg så er ved at få tinitus af den er en anden sag :)

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Overdel til Märklin 3078 søges

Indlæg af Søren »

Har du tjekket at skruerne til motorskjoldet sidder korrekt? Der kan godt være forskel på dem. Den korte skrue skal sidde nederst og den længste skrue øverst.

Hvis du har byttet rundt på dem, så vil den længste skrue ramme tandhjulene i gearet. Dette fører dog ofte til en blokering af gearet, men det kan også betyde ringere køreegenskaber.

Hvilken type støj er der tale om? Knirker det, skriger det? Prøv at beskrive det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Overdel til Märklin 3078 søges

Indlæg af Skovsgaard »

Tak for endnu et punkt at "forske" i. Støjen er svær at beskrive men når jeg drejer hjulene rundt lyder de som støjen passer med ankerets rotation, eller slår mod noget. Når jeg kører på banen "skralder" den, dårlig beskrivelse, men jeg kan ikke finde andre ord :)

Skruerne i skjoldet er nøjagtig lige lange, men jeg har flyttet loddefligen fra den nederste til den øverste. Så ja, den nederste er nu kommet en krillimillimeter længere ind. Jeg prøvede netop nu bare at pille den nederste skrue ud og køre en minitur på mit 40 cm testspor, og det virker som om der forsvandt noget af støjen . Jeg må lige se om jeg kan finde en loddeflig at lægge under den nederste skrue, og køre en tur på hvor jeg kan få noget mere hastighed i motoren.

Køreegenskaberne synes jeg er fremragende, fuldstændig jævnt og ingen problemer med igangsætning.

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Overdel til Märklin 3078 søges

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Glæder mig over at møde et menneske med en smule teknisk snilde. Dem er der ikke mange af på de forskellige modeljernbane fora.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Besvar