Heljan Marcipanbrød

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Heljan Marcipanbrød

Indlæg af Søren »

privatbaneidyl.png

I går fik jeg endelig hentet mit længe ventede marcipanbrød. Min variant er HHJ DL 11, som jeg kan huske fra Odderbanen. Jeg har kørt med den én enkelt gang i sine oprindelige omgivelser.

Jeg synes modellen er superflot, med mange detaljer og et umiddelbart lækkert udtryk. Det faktum at modellen er af metal får den bare til at føles endnu mere som et ægte tungt marcipanbrød.

Samlekvalitet
Jeg synes samlekvaliteten er middel. Det er meget normalt på småproducenternes produkter, at det ikke er helt samme standard som hos de store producenter. Der er færre til at betale gildet. Sådan er det bare, når modellerne samtidig ikke skal koste det hvide ud af øjnene.

Boggierne er meget skrøbelige og plovene sad skævt. Jeg kunne rette det op, men pas på, det er ikke uden udfordringer. Jeg overvejer at source reservedele allerede nu, og mens de fås, så jeg kan overleve et par knækkede detaljer på boggierne.

Forvent at du skal rette op på ting, alternativt pak modellen ud hos forhandleren og gennemgå den. Jeg vil anbefale at kigge på:

  • Boggier
  • Plovene (de kan sidde skævt, så modellen ser "skeløjet" ud)
  • Gitteret over førerstandene (det kan sidde forkert)
  • Viskerblade (nogle står ud fra vinduerne)
  • Trin under døren (et af mine sad skævt)

Gitteret over førerstandene kan kun sidde på én måde. På min model var det ene gitter vendt forkert, så det stak ud fra modellen. Det sidder fast med selvklæbende "et eller andet", så du kan forsigtigt pille det af og vende det om. Herefter sidder det perfekt.

Koblinger
Koblingerne er svære at skifte, du kommer "nemmest" omkring det ved at tage bunden af gearkassen, fjerne det forreste hjulsæt, hvorefter du kan nå bagsiden af NEM-skakten med en pincet. Herefter kan du klemme koblingen sammen og skubbe den ud. Det er ikke så fedt lavet.

Koblingsskakten sidder i en lille tap, som lader den svinge frit frem og tilbage. Der er ingen fjeder til at centrere den, og du skal undlade at trække i koblingen for at få den ud. Jeg vurderer det er nemt at knække tappen, så NEM-skakten ikke længere kan sidde fast.

Der er ikke kulisseføring, men modellen kobler alligevel tæt. Koblingen svinger med boggien, så du vil ikke opleve problemer med at plovene kommer i vejen.

Jeg har skiftet koblingerne til Roco Universal, og det fungerer fint.

IMG_20210502_111302.jpg

Køreegenskaber og det digitale
Køreegenskaberne er umiddelbart fine. Jeg ændrede dekoderens indstillinger til at adapte lastreguleringen (CV 124 = 0). Som på så mange andre modeller, så giver det pænere køreegenskaber ved langsom kørsel.

Min model har et enkelt frontlys og en toplanterne. Du tænder og slukker frontlyset som normalt ved funktion 0, og de to toplanterner tændes på henholdsvis F1 og F2. Sidstnævnte skifter ikke med kørselsretningen, så det skal du selv indstille, hvis du vil have det. Der ligger en vejledning i kassen.

Frontlysene er malet gule, så de har en "pæreagtig" glød. Det ser umiddelbart fint ud.

Alle modeller (også DC) leveres med LokPilot 5.0, hvilket er et kæmpe plus i min bog. Det er en fantastisk dekoder. Det betyder også at mfx er på plads fra starten, så du kan spare dig selv opsætningen hvis du har en Märklin eller Trix central.

Konklusion
Opsummeret, så er det en pæn model med mange detaljer, og den kører fint. Boggierne er skrøbelige, og jeg forventer de går i stykker før eller siden. Det er en lille serie af modeller, så der er færre til at betale gildet, hvilket prisen også afspejler. Som med så mange andre danske småproduktioner, så skal du ikke forvente topkvalitet, men i stedet nyde, at vi overhovedet får modellerne i første omgang.

Misforstå mig ikke, modellen er "okay", men så heller ikke mere. Prisen er på 2695 kr. for en model uden lyd. Var modellen en stor serie, fra en af de store producenter, så er det alt for dyrt i forhold til hvad du får. Da det er en lille serie, så er det forventeligt, at prisen og samlekvalitet ikke altid følges ad. Så hav det i baghovedet.

privatbaneidyl_bw.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Heljan Marcipanbrød

Indlæg af ptmadsen »

Hej Søren!
Det glæder mig at vi kommer frem til tilnærmelsesvis samme konklusion. Prisen er for høj i forhold til kvaliteten.
Hermed følger hvad jeg har skrevet på andet forum.

Citat start;
Jeg har nu hjemtaget HHJ M3. Er grundet bestilling som introduktionstilbud samt yderligere – 10%, endt op med en pris under 2000,00 dkk. Dette er prisen men heller ikke mere overhovedet. De må være binde gale hvis der forlanges mere. 
Overdelen er pæn, som man vel kan forvente. 
Plove på undervogn er fejldemissioneret og sidder for højt. Plast materialet der er brugt til støbning af bogie sider er porøs, og af en elendig kvalitet. Tværdragerne i enderne af bogierne er pålimet og knækker lige ved siden af limningen hvis man man er uheldig ved demontage af bogie siderne. Yderligere har man sparet 2 snaplåse på bunddækslet til bogie, der burde have været 2 snaplåse i hver ende, så bunddækslet ikke over tid bliver skævt grundet den skæve fæstning. 
Strøm optag er ikke fast monteret, flyder frem og tilbage på støtterne hvor bogie siderne er monteret på bogierne. Hullet i strøm optag er for stort. Med et mindre hul ville strøm optag være fastholdt imellem bogie og bogie side når disse trykkes sammen = tidligere produktioner. Her har man igen sovet i timen og grundet manglende tilsyn er produktionen blot forsat med fejlbehæftede emner.
Når en bogie på et marcipanbrød adskilles finder man ud af at producentens har gjort sig den ulejlighed at forsyne de fire drivaksler med et messingleje. Hvorfor???, det er da første gang jeg ser en Heljan model med messing lejer på drivakslerne, tidligere har det da været aksler i plast lejer. Dog viser det sig at når man fjerner aksel med lejer finder man et lille stump tyndt plast under lejet for at optage yderligere slør, hvilket fortæller mig at der har været slendrian i produktionen der skulle dækkes ind.
Skruer imellem over og underdel har kun fat med 1,5 gevind, og som nævnt i andre tråde, koblings skakterne centrer ikke.
Citat slut.

Nu har Heljan jo sit på det tørre, De er jo kun ”forbindelsen” imellem forhandlerne som står inde for det bestilte antal af forskellige litra fra fabrikken i Kina samt endelige reklamationer.
Endelig, burde småproduktioner jo intet have med dårlig kvalitet at gøre overhovedet.
Eks. Vil det sige at hvis jeg kun ønsker at købe 100 køleanlæg hos Thermo King får en dårligere kvalitet som hvis jeg køber 5000???
Jeg undres over at forhandlere involveret i produktion af Marcipanbrødet hos Heljan er så blåøjede og tilsyneladende er så tørstige efter profit at de har mistet enhver form for selvjustits.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Heljan Marcipanbrød

Indlæg af moppe »

ptmadsen skrev: 02 maj 2021, 20:20

Eks. Vil det sige at hvis jeg kun ønsker at købe 100 køleanlæg hos Thermo King får en dårligere kvalitet som hvis jeg køber 5000???

Hvis du vi have 100 specialbyggede køleanlæg til samme stykpris som hvis du købte 5000 standard anlæg - ja.

Klaus

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Heljan Marcipanbrød

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Jeg er ikke enig med dig Klaus / Moppe. Hos enhver ordentlig fabrikant har man en standard, den afhænger ikke af antal produceret.
Og endelig har man jo i dette tilfælde hævet prisen til det ublu..

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Heljan Marcipanbrød

Indlæg af Søren »

Det glæder også mig, at jeg ikke er den eneste som bemærker de forskellige ting. De fleste ting kan jeg leve med, men jeg ærger mig virkelig over bogiernes kvalitet. Jeg tror ikke det er muligt at afmontere dem uden at knække dem. Jeg har allerede tænkt lidt over at forstærke dem, da samlingerne visse steder har en berøringsflade på under 1 mm. Det vil knække første gang du roder med det. Vi får at se, mit gæt er at det bliver et tilbagevendende problem.

Ang. stykttallet, så vil jeg mene, at hvis du bestiller 100 køleanlæg, til dine specifikke specifikationer og med enkelte særheder, som kun du forlanger at få. Derudover måske et par, for din produktion, specialdesignede ting, som fabrikken ikke normalt laver, samtidig med at du forventer at betale det samme pr. stk., som hvis du købte 5000, så må der gå et eller andet galt. host host IC4...

Modellen er klassisk Heljan design, hvor alt er limet fast. PIKO gør det samme, og det er ikke den fedeste måde at bygge det på. Jeg synes godt man kan kigge på bogierne og sige, at det kunne de have lavet bedre. Det er ikke designet til at blive afmonteret, hvilket man jo så heller ikke skal, hvis ikke det var fordi at plovene sad skævt. Jeg synes ikke man skal lime den slags, det skal være pasform, så det kan afmonteres. Jeg afmonterer tit detaljer, hvis jeg vedligeholder modellerne. Netop for at undgå, at de går i stykker, og her er plovene en oplagt kandidat til afmontering.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Heljan Marcipanbrød

Indlæg af Niels »

Hej,
Jeg er enig i, at "pris-buen" her er spændt til det alleryderste og jeg har derfor ikke købt mig et marcipanbrød. Ville ellers nyde at se en LJ M31 eller M32 foran mine forskellige vogne fra denne bane.
I stedet tak for nogle sobre vurderinger af modellen og et par flotte fotos (især det sort/hvide). :)

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Besvar