Jeg ved ikke hvordan det er at lodde på midterkontakterne. Måske kan du lave et forsøg med en strimmel tyndt aluminium (evt fra en dåse), der bliver foldet så den kan presses ned over pukoen, måske med en lille fod, så den kan limes til skinnebasen (svellen). Aluminiumet skal selvfølgelig slibes fri for lak og maling.
Strømoptag i trevejsskifte
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5230
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Strømoptag i trevejsskifte
Det er selvfølgelig din egen afgørelse, men hvad med bare at udskifte det sporskifte? Jeg tør næsten godt garantere, at du intet positivt opnår med loddeklatter og sølvpapir.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märlin C
- Geografisk sted: Odense
Re: Strømoptag i trevejsskifte
Det ender det såmænd nok også med eller at jeg ændrer indgangen til mine små rangerspor uden et trevejsskifte. Men det var vigtigt for mig at finde problemstillingen. Og den tror jeg er ved at være indlysende.
Jeg takker for alles bidrag. Ha' en rigtig god weekend.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4480
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Strømoptag i trevejsskifte
Hvis du skal finde årsagen, sætter du sporskiftet op på en smal plade, så du kan kigge ind ved hjulene og eventuelt tage billeder ind under lokomotivet, når det er gået i stå.
Måske du så kan se, hvad slæbeskoen rører ved......
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Haderslev
Re: Strømoptag i trevejsskifte
Hej!
Har du kontrolleret højden af punktkontakterne i forhold til skinnerne på 3 vejs skiftet? Du har den fine tegning med røde og grønne punkter som Klaus har lavet. Giv punktkontakterne numre eks. 1 venstre, 1 center og 1 højre og derefter nr. 2 i de nævnte retninger indtil du når ud til enden.
Hold en lineal på højkant på tværs af skinnerne og mål fra underkant lineal til overkant punktkontakt og lad os høre om der er forskel på målene, vi snakker jo nok om 1/10 dele mm
Forhøjning af eventuel punktkontakt ved hjælp af lodning kan du godt opgive idet der skal tilføres varme for at lodde. Med tin skal du op på mindst 300° alt efter hvilket materiale punktkontakterne er lavet af, tin er et blødt materiale og vil ikke holde i længden. Noget mere holdbart vil være en sølvlodning men den kræver mere varme = åben flamme, så glem det.
En løsning kunne være at vende sporskiftet på hovedet og give den famøse / evt. lave punktkontakt et lille dask ved hjælp af en dorn og en hammer. Mål nu først så du kender højden.
Venlig hilsen
Peter Madsen
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märlin C
- Geografisk sted: Odense
Re: Strømoptag i trevejsskifte
Tak Peter, jeg brugte netop en lineal, da jeg svarede Klaus
På mit trevejskifte, hvis vi tæller fra venstre mod højre, er det først ved det sjette røde punkt midterlederen kommer over skinnestrengen.
Men jeg har dog ikke målt afstanden pr. punkt.
Desværre har jeg ikke et ekstra trevejsskifte at sammenligne med. Det kan være jeg skulle anskaffe mig et for at se hvilke(n) punktkontakt(er) der skal have et dask :)
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märlin C
- Geografisk sted: Odense
Re: Strømoptag i trevejsskifte
Blot som opfølgning.
Jeg fik i dag et ekstra trevejsskifte på testbænken. Alle loks med gamle og nye slæbesko kører igennem i alle retninger uden stop. Se, det var rart at få tesen bekræftet :)
Nu kan jeg en eller anden regnvejrsdag, begynde at udmåle afstande med søgerblade og linealer, for at finde ud af hvor defekten er. Og hvor der måske skal "daskes". Lige nu bliver det ene trevejsskifte markeret som defekt.
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Haderslev
Re: Strømoptag i trevejsskifte
Hej!
Undskyld mig, jeg er jo ikke 3 skinne køre. ??? kunne det tænkes at alle strengene med punktkontakter i et 3 vejs sporskifte er forbundet indbyrdes ved hjælp af punktsvejsning på strategiske steder og at en af punktsvejsningerne er brudt.
Venlig hilsen
Peter Madsen
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märlin C
- Geografisk sted: Odense
Re: Strømoptag i trevejsskifte
høh, det må jeg kunne konstatere med et ohmmeter. Checker lige..
update 20:22: der er fin forbindelse i og imellem alle punktkontakter, men god pointe :)
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Haderslev
Re: Strømoptag i trevejsskifte
Hej!
Ja, det var så punktkontakterne hvad med skinnerne, er der forbindelse til alle afsnit i sporskiftet? Jeg tænker her specielt på skinnen fra hjertestykket og ud i den side af sporskiftet hvor du har problemer.
Venlig hilsen
Peter Madsen