Z21 pro LINK

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Z21 pro LINK

Indlæg af moppe »

Endnu en gang har jeg købt noget nyt.
Noget teknik der tiltaler mig, så jeg blev simpelthen nødt til at prøve det!

Jeg har købt mig en en Z21 pro LINK (10838).
https://www.z21.eu/de/produkte/z21-pro-link

"Hvad er det?" spørger i.
Jo, det er en dims man sætter til sine Z21 produkter der har zLink, hvorefter man let og komfortabelt kan konfigurere og opdatere dem. Produkter med zLink lige nu er: Z21 single BOOSTER, Z21 dual BOOSTER, Z21 switch DECODER og Z21 signal DECODER .
Jeg har p.t. kun en Z21 switch DECODER, så det er den jeg tager udgangspunkt i herunder.

10836-prolink.png

Z21 pro Link er en betjeningsenhed, med et zLink stik (ligner umiskendeligt et SATA stik fra harddisk i en computer), fem trykknapper, et OLED display, USB C stik og en statuslampe. Den har også WiFi og en indbygget webserver.

Den kan forsynes enten direkte fra en dekoder, eller USB, blot ikke begge dele samtidig. Den kan optræde som selvstændigt WiFi man kan forbinde til (host mode), eller den kan forbindes til det netværk man sandsynligvis har i forvejen, hvis man har en z/Z21 central. Jeg vil klart anbefale det sidste.

Første opstart vil jeg forslå man gør, hvor den får strøm fra USB. Så kan man få den finde ens WiFi og koble til det (husk at aflæse hvilken IP adresse den får tildelt, den skal vi bruge senere). Menusystemet er ganske let at finde rundt i.
Herefter forbinder man til Dekoder (eller booster) og tænder for strømmen til dekoderen (boosteren).

Nu er der så fire valgmuligheder:

  1. Lave indstillingerne ved hjælp af knapperne på fronten.
  2. Kalde webserveren frem i browseren på en computer/tablet/telefon.
  3. Bruge Z21 app på telefon/tablet
  4. Bruge maintenance tool på computeren

Første valgmulighed er smart nok, hvis man har en helt ny dekoder der ikke er monteret under ens anlæg. Men lidt "træls", hvis først dekoderen sidder et eller andet sted inde under anlægget. En ting er at man skal kravle ind for at slutte z21 pro LINK til sin dekoder, noget andet er at sidde inde under bordet og lave indstillinger der. Her vil jeg klart foretrække valgmulighed 2 til 4.

Derfor går jeg til valgmulighed 2 og viser den.
Åben en internetbrowser, indtast IP adressen på Z21 pro LINK og forbind til den indbyggede webserver
Her de fire sider: Status, Settings, System og Wireless (klik på billedet, så det bliver større).

Z21 pro LINK WS.jpg

I Z21 app til iPad (mulighed 3) kan samme indstillinger laves. Man går ind under Indstillinger og vælger menupunktet Z21 Link, her finder app'en frem til de Z21 pro LINK der er på netværket og man kan vælge den man vil bruge.

Z21 pro LINK app 1.jpg

Der kommer først et lile vindue frem, hvor man kan vælge mellem de 4 vinduer der også var i browseren.

Z21 pro LINK app 2.jpg

Her de fire undermenuer.

Z21 pro LINK app 3.jpg

Det ligner umiskendeligt samme opsætning som i browser

Mulighed 4 er at bruge maintenance tool.
Her taster man IP adressen på Z21 pro LINK ind i stedet for Z21 IP adressen og forbinder til den.

Z21 pro LINK MT.jpg

Andet faneblad er dekoder status, her kan man fysisk se dekoderen, og hvilke udgange der er tændt eller slukket. Det er dejligt "fysisk" og til at forholde sig til.

Z21 pro LINK status MT.jpg

Tredje faneblad er indstillinger og det er her jeg syntes at Maintenance Tool er det bedste værktøj at arbejde med. Alt er overskueligt placeret i et lille vindue med en "læse" og "skrive" knap i bunden (ændringerne bliver ikke overført med det samme som ved browser og app, først ved tryk på "skrive" knappen)

Z21 pro LINK einst MT.jpg

Fjerde er firmware opdatering og femte er CV programmering.

Z21 pro LINK 4-5 MT.jpg
Besvar