sporplan læger program

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

sporplan læger program

Indlæg af Ksn1205 »

Hej,

har kikket lidt rundt her på forum og kan se der er mange der bruger SCARM til at lave sporplaner.

Er det bare det der er bedst eller fordi det er gratis end til 100 emner?.

jeg ville gerne tagne lidt mere end men synes der er nogen ting i programmet som ikke er lige til ellers kan det være jeg ikke har prøvet nok. det er med op og ned i nivue hvor jeg bare ville have en strækning og sige her fra og der til hvor her virker det som om jeg skal lave hver skinde lidt op eller ned? og så den automatisk kan komme med forslag til at få lukket en bane.

har og prøvet Wintrak som kan det med automatisk at lukke en bane sammen men eller synes jeg det virker som meget det samme som SCARM.

har også prøvet Anyrail 6 som jeg ikke synes virker supernemt at komme i gang med og har svært ved at få lagt spor helt lige.

det program Märklin bruger har jeg en gang læst er noget de har sammen med nogen andre med hvem?

har folk her inde noget for og i mod nogen programmer og evt. andre?

synes de programmer jeg har funder ser ud som noget Windows 98 men nok bare den stil de har.

jeg køre Märklin C skinder men må gerne virke med andet også.

Venlig hilsen
en der skal i gang med ny bane

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: sporplan læger program

Indlæg af moppe »

SCARM var udbredt da det var gratis. Det var okay, men ikke super godt.

Nu, hvor det er et betalingsprogram, er det ligegyldigt, for de andre store programmer er bedre……

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: sporplan læger program

Indlæg af bygger01 »

Jeg vil anbefale WinTrack, for det kunne jeg finde ud af.

Og for mig med K skinner var det let med flexskinner, men det kommer ikke på tale med C skinnen lige nu!

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: sporplan læger program

Indlæg af Mogens »

Märklin bruger mig bekendt en tilpasset programversion fra wintrack

Har selv wintrack vers 15. (TYSK) og har brugt det i de sidste 12 - 14 ÅR.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: sporplan læger program

Indlæg af Søren »

Jeg synes også at SCARM er ligegyldig nu hvor den ikke er gratis. WinTrack er MEGET bedre.

Märklin benytter en version af WinTrack der er begrænset til deres egne sporsystemer (Märklin C, Märklin K, Trix C, Minitrix, Märklin Z og Märklin 1 og LGB). Derudover indeholder versionen lidt forskelligt tilbehør som bygninger osv.

Märklins version er ikke funktionsmæssigt begrænset!

Versionen følger nogenlunde WinTracks egne versioner, så når der kommer en ny version af WinTrack kommer der tilsvarende en ny version af Märklins udgave. Märklin har dog deres eget fortløbende versionsnummer, som pt. er version 10 (svarer til WinTrack version 15).

Hvis der kommer en ny version af Märklins program, så skal du købe opgraderinger igennem WinTrack. Märklin sælger ikke opgraderinger til deres version. Se Märklin-versionen som en "kom nemt i gang". Du kan købe den i en butik, nemt og enkelt.

Du skal være opmærksom på, at Märklins version koster det samme som en alm. WinTrack. Har du behov for andre sporsystemer end Märklins, så skal du købe den alm. WinTrack i stedet for. Du sparer intet, ved køb af Märklins udgave. Samtidig kan man spørge sig selv, hvor meget man har brug for mulighederne ved de andre sporsystemer. Min erfaring er, at man benytter programmet til de spor man nu engang selv benytter.

Hvis du går efter Märklins udgave, så skal du være opmærksom på versionsnummeret! Din forhandler kan have en old-tudse-gammel version liggende, og den skal du ikke købe. Du skal være sikker på, at du får den nyeste version. Bed evt. forhandleren bestille den hjem, alternativt, bestil den direkte fra Märklin. Så får du altid den nyeste version.

Bestilling af WinTrack kan være lidt mere besværligt, og processen virker en anelse bedaget. Du kan bestille WinTrack her:
https://wintrack.de/ (under "Bestellen")

Märklin Gleisplanung (version 10):
https://www.maerklinshop.de/detail/inde ... ber/M60521

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: sporplan læger program

Indlæg af Ksn1205 »

Mange tak for input har noget sidet med wintrak demo og prøvet lidt synes det virker ok men kan ikke så en skinde til at side sammen med en anden hvis ikke de er sat sammen fra start af. der bliver ved med at være en gul prik på begge skinner. tænker hvis man få lavet noget man gerne ville rykke og sætte sammen med noget andet om det ikke er muligt?

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: sporplan læger program

Indlæg af Mogens »

Den gule prik, det er blot et spørgsmål om indstilling/opsætning
Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: sporplan læger program

Indlæg af moppe »

Hvad betyder den gule prik?

Klaus (der kun har en gammel gratisversion af SCARM)

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: sporplan læger program

Indlæg af Mogens »

Vi taler om c spor märklin

Den gule prik i enden af skinnen markerer en åben skinne forbindelse, klik på den og der kommer en lodret streg vælg så den skinne du vil fortsætte med og den tilslutter sig her osv... Klik evt 3 x på 24188 og man får så lagt 3 stk 24188

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: sporplan læger program

Indlæg af bqg »

Hej
Du kan også benytte det lille symbol der ligner symbolet for en diode.
Dette symbol flytter et frit skinneafsnit.
Klik på en af de gule prikker, klik på symbolet og klik på den gule prik hvor du ønsker skinneafsnittet flyttet hen.

Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Besvar