RailMagic

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Sørentilsig
Stationsbetjent
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19 sep 2017, 07:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k
Geografisk sted: Brønderslev

RailMagic

Indlæg af Sørentilsig »

Så har RailMagic åbnet for bestilling af udstyr til automatisering af modelbanen..,
Jeg selv og min makker har forudbestilt et sæt.(forventet levering omkring december2021)
Det bliver spændende at se om det er ligeså nemt som det forlyder..
Er du interesseret så kig på deres hjemmeside, der er nyt
Ps. Jeg er ikke sponsoreret på nogen måde, syntes bare det lyder sjovt det de har gang i

Søren Tilsig
Bygger på 3skinne moduler
Brønderslev
hxmiesa
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 feb 2021, 12:48
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: RailMagic

Indlæg af hxmiesa »

Ja, der er dennegang en laengere forklaring paa hvordan magien fungerer; Ved hjaelp af magneter!

Spaendende laesning, men aabner doeren for en del nye spoergsmaal; Hvad sker der naar rullende enheder med REED-magneter passerer taet paa en tracker-udstyret enhed? -Andre magnetiske emner i naerheden? -Elektrospoler fra andre dekorations-elementer; f.eks. starts/stop-spoler til Faller Car System og sporovergange med bomme?

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: RailMagic

Indlæg af Søren »

Ja, jeg havde måske heller ikke forventet at det var magneter der var i centrum. Spændende er det dog med nytænkning.

Som Henrik har jeg også en række spørgsmål:

  • Hvad sker der når et tog kommer ned i en opstilling, hvor der i forvejen holder en række andre lokomotiver med motorer og magnetfelter?
  • Hvad sker der når sporskifterne stiller sig? Hvis man benytter magnetspoler (hvad rigtig mange gør). Det samme gør sig gældende for afkoblingsskinner.
  • Som Henrik: Tog med magneter under til REED kontakter.

Derudover skriver de:

During our work of testing the tracker in combination with different decoders, we observed that even the most popular decoders have some flaws and introduce irregular speed control of the motor.

Det er en meget modig påstand at komme med. Jeg tror simpelthen ikke på, at f.eks. ESU dekodere, som der er brugt år og dag på i udvikling, har så åbenlyse fejl. Personligt har jeg ikke noget at klage over ved de dekodere jeg benytter (ESU, Märklin/Trix). Det bliver interessant at se hvad Railmagic kommer frem til.

Ang. Prisberegningen synes jeg hurtig den bliver uoverskuelig, når jeg skal plukke fra de mange funktioner i softwaren. Jeg er på ingen måde fan af en abonnementsordning, hvor jeg løbende skal betale for at bruge softwaren på min modeljernbane. Det er et absolut no-go. De nævner forskellige prismodeller, men det er lidt udtydeligt hvordan det hænger sammen.

Jeg er spændt på at høre erfaringer fra de som har bestilt systemet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Sørentilsig
Stationsbetjent
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19 sep 2017, 07:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k
Geografisk sted: Brønderslev

Re: RailMagic

Indlæg af Sørentilsig »

Netop det med abonnement har jeg mailet med ulrik (Ham der har udviklet RailMagic)om,
Det eneste der er abonnent på er hvis man tager en af pakkerne med "aps" i.
Hvis man køber alle applikationer enkeltvis så er alle priser på alt engangsbeløb

Søren Tilsig
Bygger på 3skinne moduler
Brønderslev
Sørentilsig
Stationsbetjent
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19 sep 2017, 07:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k
Geografisk sted: Brønderslev

Re: RailMagic

Indlæg af Sørentilsig »

Her er hvad han skrev
Hej Søren,

Godt at høre. Alle priser er engangspriser og opdateringer i fremtiden er gratis. Det eneste som er abonnementbaseret er de to pakkeløsninger, hvor man betaler per år. Den ene pakke indeholder stor set de features som man får gratis som "tidlig-ud-bonus".

Du kan købe ekstra trackere som sælges i 4 eller 20 styks pakninger (€32/€120). Så med dansk moms bliver det billigste altså ca. 56 kroner per lokomotiv. Så ja, det er bare at købe flere senere der er ingen begræsninger i lisensen/softwaren på antal lokomotiver.

mvh. Ulrik

Søren Tilsig
Bygger på 3skinne moduler
Brønderslev
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: RailMagic

Indlæg af moppe »

Søren skrev: 10 aug 2021, 09:14

Derudover skriver de:

During our work of testing the tracker in combination with different decoders, we observed that even the most popular decoders have some flaws and introduce irregular speed control of the motor.

Det er en meget modig påstand at komme med.

Som jeg læser det, virker RailMagic systemet ikke så præcist med de mest populære dekodere, derfor udvikler RailMagic deres egen dekoder, som også har trackeren indbygget.

Her går jeg lidt i stå, ikke mindst fordi jeg har en del lokomotiver med specielle dekodere og lyd, hvor en standard dekoder med tracker næppe passer i. Jeg tænker på mine premium produkter så som SWS Voith Maxima, ESU Class 66 og min højtelskede Roco Köf med rangerkoblinger.

Men, med mængden af informationer stillet til rådighed lige nu, er det svært at afgøre. Jeg ser frem til erfaringer fra rigtige anlæg, med masser af lokomotiver og vogne.

Klaus

Sørentilsig
Stationsbetjent
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19 sep 2017, 07:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k
Geografisk sted: Brønderslev

Re: RailMagic

Indlæg af Sørentilsig »

Bare lige en video med sidste nyt...nøj det bliver spændende at komme igang med det....tænk hvis det bare spiller

Søren Tilsig
Bygger på 3skinne moduler
Brønderslev
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: RailMagic

Indlæg af Søren »

Jeg forstår godt fascinationen, men som Klaus også skriver, så er det et af de her systemer som ikke spiller sammen med det eksisterende.

Hvis man har satset på lokomotiver med lyd osv., og så skal give afkald på det hele fordi RailMagic ikke kan tilbyde en lyddekoder, så tror jeg man bliver skuffet.

Har du en eller anden speciel model med specielle funktioner, så er det bare ærgerligt, hvis dekoderen ikke spiller sammen med RialMagic.

Du skal i hvertfald forberede dig på at være testkanin og at simple ting, som måske er selvskrevet på "almindelige" digitalsystemer, ikke vil fungere eller er udviklet.

Det er et spændende projekt, og det er interessant med nye tanker, men jeg vil også være ærlig og sige, at jeg ikke spår det mange chancer.

...men spændende er det og jeg glæder mig til at høre folks erfaringer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: RailMagic

Indlæg af moppe »

Er der snart nyt om RailMagic?

De skriver selv levering omkring starten af december.
De skriver også at de har haft det i test siden april, er der nogen der kender nogle testere?

Klaus

Sørentilsig
Stationsbetjent
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19 sep 2017, 07:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k
Geografisk sted: Brønderslev

Re: RailMagic

Indlæg af Sørentilsig »

Hej.
Vi har bestilt et start sæt.
Og har netop modtaget denne mail....

Thank you very much for your order of Railmagic.

As you might have heard in the news, the world is having a shortage of electronic components. It is often mentioned that microchips are in shortage, but in reality, it is all types of silicon-based components down to single transistors. The good news is that Railmagic has finally secured all needed components and that the manufacturing process is ongoing. But it took all awaken hours for five weeks and therefore we are delayed by this. We are expecting to receive the last parts in the next few weeks and then we will need a month to test and finalize. Not to make you nervous, we inform you about this delay now when we are very certain that we are getting everything.

We will get back very early in January about the final payment and delivery details. Another good news is, that about two weeks ago we came up with an interesting new approach for calibration of the system. To calibrate the system, currently, you have to run a locomotive over each piece of track section one by one. Each time you have to precisely start and stop at the turnouts. The new approach is to have a special type of magnet used only once per turnout. The calibration process can then automatically locate the turnouts and thereby the individual track sections. Therefore it will not be necessary to start and stop precisely at the turnouts. This will make the calibration process much simpler. Unfortunately, this will not be ready for January, but we will try to get the special magnets and deliver them with the product. Then the development will occur later and you will get an update of the software.

We wish you all a Merry Christmas.

Best regards, Ulrik
Så vi venter med spænding...
Hilsen Søren Tilsig

Søren Tilsig
Bygger på 3skinne moduler
Brønderslev
Besvar