Anlæg med flexskinner

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Niels Frederiksen
Trafikelev
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 nov 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann 2 skinne drift

Anlæg med flexskinner

Indlæg af Niels Frederiksen »

Hej
Jeg skal til at bygge en bane op (skala N) - og ønsker at anvende mine mange flexskinner
Man kan købe et værktøj af mærket Proses, som kan bruges til afstande mellem skinnerne samt kurver
Men har nogen forslag til hvordan man bedst (og billigst) lægger disse flexskinner og samtidig kan lave ens kurveradius på banen
mvh Niels

Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Anlæg med flexskinner

Indlæg af Skott »

Jeg har i H0 anvendt Tracksetta for at lave kurver med flexspor. De fås også i N: https://peco-uk.com/pages/tracksetta

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Anlæg med flexskinner

Indlæg af PerR »

jeg har anvendt Märklin 2205 flexskinner, og til for at få skinnerne til at ligge pænt i kurverne, så har jeg lavet en skabelon ud af nogle 10 mm spånplader. Den ene spånplade er skåret cirkelformet så den passer til den radius man ønsker sig. Derefter er de to plader skruet sammen. Derefter kan man hurtigt lægge flexskinnen ned i skabelonen, og man kan bruge nogle permanente skruer eller søm til at holde flexskinnen på plads. Derefter spænder jeg 4 messing klodser på skinnerne til at holde faconen. Disse kan købes så de passer til den skinne type man anvender. Man kan ligeledes afkorte skinnerne mens skinnen er spændt fast i skabelonen. Derefter kan skinnen kan skinnen løftes på plads på anlægget hvor den kan sættes fast på normal vis, inden messing klodserne løsnes.

Niels Frederiksen
Trafikelev
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 nov 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann 2 skinne drift

Re: Anlæg med flexskinner

Indlæg af Niels Frederiksen »

Hej Per
1000 tak
Hvilke messingklodser bruger du? Hvor købes de?
mvh Niels

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Anlæg med flexskinner

Indlæg af ErikL »

Hej

Du kan få dem her

https://www.fohrmann.com/en/track-clamps.html

Jeg er i gang med at lave et anlæg hvor jeg bruger mange flexskinner (minitrix) og der er en del småting du skal passe på når du lægger dem

Aldrig samle i et buet stykke, det giver let en smule skævhed som næsten ikke er til at styre.
Jeg bruger et lille fast stykke det gør at det ligger bedre, bruger det så til at skille mine segmenter med.

Tag højde for sommer vinter på lange stræk, ja skinner udvider sig mere end man tror.

Ikke flex med bue lige op til sporskifte/kryds, brug et 50mm lille lige stykke, det hjælper også ved udskiftning senere af et sporskifte. Design stykkerne som stop stykke, så er det nemt senere når du skal lave automation.

Du skal være meget omhyggelig ved lægning, test test test før du limer eller gør ting permanent.

Jeg har dummet mig, og det koster 👍

Godt nytår

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Niels Frederiksen
Trafikelev
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 nov 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann 2 skinne drift

Re: Anlæg med flexskinner

Indlæg af Niels Frederiksen »

Tak for alle de gode svar - og ideer
mvh Niels

Besvar