Jeg kan ikke opdatere decoderen i mit tog med min CS3+

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Jeg kan ikke opdatere decoderen i mit tog med min CS3+

Indlæg af JRA »

Hej alle

Normalt har jeg ikke problemer med at opdatere decoderne i mine Märklin loks vha. min CS3+, men et af mine tog driller, så det ikke er muligt at opdatere? Håber at nogen evt. kan hjælpe mig videre? Se venligst medfølgende billeder(det drillede også at udlæse decoderen i toget, men det lykkedes dog…)

Mvh Jørgen

Vedhæftede filer
Det er toget som skal opdateres
Det er toget som skal opdateres
Der er opdateringer
Der er opdateringer
Disse opdatering er åbenbart tilgængelige
Disse opdatering er åbenbart tilgængelige
Der mangler ‘noget’ for at kunne indlæse?
Der mangler ‘noget’ for at kunne indlæse?
Fejlmeddelse?
Fejlmeddelse?
08844B0F-7802-4802-A4A4-4CEADBB01D8C.jpeg
Problemer med at indlæse CV’et?
Problemer med at indlæse CV’et?
CV’et er indlæst
CV’et er indlæst
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Jeg kan ikke opdatere decoderen i mit tog med min CS3+

Indlæg af Mogens »

Husk at brug programmeringsporet

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Jeg kan ikke opdatere decoderen i mit tog med min CS3+

Indlæg af JRA »

Hej igen og tak, men toget er faktisk på programeringssporet, når jeg forsøger at opdatere decoderen?

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke opdatere decoderen i mit tog med min CS3+

Indlæg af Søren »

Hvilken dekoder er der tale om? Din CS3 kan kun opdatere eftermonteringsdekoderne. Hvis loket er født med sin dekoder, og ældre end 2018, så kan du ikke regne med at kunne opdatere dekoderen.

Når CS3 skriver at den ikke kan udlæse bootloader versionen, så kan det tyde på, at dekoderen ikke er kompatibel.

Din liste af "tilgængelige opdateringer", er ikke en liste af tilgængelige opdateringer, men en liste af mulige steder at prøve at opdatere. Under "File" kolonnen skal du vælge en opdateringsfil fra listen, der kommer frem, hvis du trykker på rækken. Igen, det er ikke sikkert, at dekoderen er kompatibel.

Der er ingen fejl i udlæsningen af dine CV'er, som CS3 skriver, så tager det bare længere tid end forventet.

Summen af det hele: Jeg ser ingen fejl, kun opførsel by design. Men prøv at finde ud af, hvilken dekoder der er tale om.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke opdatere decoderen i mit tog med min CS3+

Indlæg af moppe »

Søren skrev: 08 dec 2021, 07:07

Hvilken dekoder er der tale om? Din CS3 kan kun opdatere eftermonteringsdekoderne. Hvis loket er født med sin dekoder, og ældre end 2018, så kan du ikke regne med at kunne opdatere dekoderen.

Det er nok her hurdlen ligger.
https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/37935

Veröffentlichungen

  • Neuheiten-Prospekt 2016
  • Gesamtprogramm 2016/2017

Klaus

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Jeg kan ikke opdatere decoderen i mit tog med min CS3+

Indlæg af JRA »

Hej Søren

Tak for et grundigt svar som altid.

Jeg forsøger med lidt mere data: toget er Märklin 37935 og selvom jeg søgte hos Märklin, kan jeg ikke se om, det er fra før 2018? Men det tror jeg. Umiddelbart undre jeg mig dog over, at det kun er eftermonteret decodere, der kan opdateres? Da jeg synes, at huske, at jeg faktisk har opdateret flere fabriksinstalleret decodere tidligere? Men måske jeg husker forkert?

Men jeg dog se, at de samme opdatering går igen ved flere andre tog bl.a. Märklins nye 37984?(ps der mangler et lok billede ved installering af dette tog? Kommer det først senere?)

Nu når vi er ved decodere har jeg tidligere skrevet om ESU V60(to forskellige maskiner) begge med Loksound-5 decodere: den ene bliver automatisk indlæst med 32 funktioner på min CS3(som den skal jf. Den frigivne Mfx-protokol !) og den anden indlæses med 16 funktioner? Og jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor, da decoderne jo er ens?

Mvh Jørgen

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Jeg kan ikke opdatere decoderen i mit tog med min CS3+

Indlæg af Godsbanen »

JRA skrev: 08 dec 2021, 17:29

Nu når vi er ved decodere har jeg tidligere skrevet om ESU V60(to forskellige maskiner) begge med Loksound-5 decodere: den ene bliver automatisk indlæst med 32 funktioner på min CS3(som den skal jf. Den frigivne Mfx-protokol !) og den anden indlæses med 16 funktioner? Og jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor, da decoderne jo er ens?

Mvh Jørgen

Jeg har en ESU Ludmilla, hvor det er sådan, at ved at bruge DCC protokol er der 32 funktioner til rådighed. Hvis den registreres som mfx er der færre (kan ikke lige huske om det er 28 eller måske 26).

(Rettelse det er 28 i DCC protokol og så færre under mfx).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke opdatere decoderen i mit tog med min CS3+

Indlæg af Søren »

DCC protokol er der 32 funktioner til rådighed. Hvis den registreres som mfx er der færre (kan ikke lige huske om det er 28 eller måske 26).

Nej. Ved DCC er der historisk "kun" 29 funktioner. Det gælder stadig for langt de fleste centraler.

Mfx har i dag 32 funktioner, men historisk 16. Alle Märklins centraler (bortset fra CS1) er opdateret til at håndtere 32 funktioner ved mfx.

Siden det er en ESU dekoder, så er det ikke til at vide hvordan den håndterer mfx, da ESU ikke er blandt de officielle 3. parts leverandører, der supporterer mfx (Zimo, Uhlenbrock, m.fl.).

JRA:
Ang. eftermonteringsdekoderne: I dag bygger Märklin mSD3 i alle lokomotiver. Derfor kan lokomotiver med fabriksdekodere også opdateres, men sådan har det ikke altid været.

Der er den mulighed, at din dekoder er en mSD1. Den kan muligvis opdateres af en CS2.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Jeg kan ikke opdatere decoderen i mit tog med min CS3+

Indlæg af Godsbanen »

Ja, jeg kiggede lige i ESU Ludmilla manualen, og det er 28 funktioner i DCC - og så var der færre hvis man bruger Märklins protokol - også selvom man har en CS3.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke opdatere decoderen i mit tog med min CS3+

Indlæg af Søren »

og så var der færre hvis man bruger Märklins protokol - også selvom man har en CS3.

Ja, hvis det er en ældre dekoder firmware. Seneste ESU opdateringer supporterer også 32 funktioner. Begrænsningen ligger i ESU dekoderen. Ikke centralen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar