Märklin kurvesporskifter 24771 og 24772 - afsporinger

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Michael BJ
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 feb 2017, 19:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Märklin kurvesporskifter 24771 og 24772 - afsporinger

Indlæg af Michael BJ »

Om man kan kalde dette et begynderspørgsmål, ved jeg nu ikke, men her er mit spørgsmål:

Jeg er stødt på et problem med disse sporskifter, visse af mine Märklin lokomitiver (blandt andet My) støder på en tvangsskinne, der ligger midt mellem de afvigende grene og efterfølgende for det meste afsporer. Se det vedhæftede billede, hvor den store pil er kørselsretningen og den lille pil peger på det sted, hvor det forreste hjul rammer spidsen.

Det mærkelige er, at vogne beregnet på to-skinnedrift generelt passerer stedet uden problemer - kun Märklins egne lokomotiver støder på!

Ved at se på billeder på nettet af disse sporskifter, har jeg konstateret, at denne tvangsskinne ikke er på alle denne slags sporskifter. Mit spørgsmål er derfor: Kan man med fordel fjerne den formastelige tvangsskinne, eller vil det give nye udfordringer?

mvh
Michael

märklin-ho-schlanke-bogenweiche-links-24771-10-1024x670px.jpg
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin kurvesporskifter 24771 og 24772 - afsporinger

Indlæg af Søren »

Jeg har svært ved at tro, at den ikke skulle være på sporskifter du køber fra nye i dag. Skinnen forhindrer at der sker kortslutning når vognene kører gennem sporskiftet.

Pga. 3 skinnen, så er der risiko for at hjul på vej gennem sporskiftet rammer de inderste punktkontakter. Stykket isolerer så det ikke sker.

Derudover sikrer den at slæbeskoen ikke rammer de tværgående skinner, så der opstår kortslutning.

Fjerner du skinnen, får du problemer med kortslutning.

Hvis du har hjulsæt der rammer midterstykket, så tag en skydelære og mål afstanden mellem hjulskiverne. Det kan være du skal justere den.

Der er også den mulighed, at ældre vogne og lok har hjulskiver, som ikke er kompatible med sporskifterne. Du skriver ikke hvilke vogne, og MY'en har været på markedet i et halvt århundrede. Hjulskiverne på ældre materiale kan være mere grove i det.

Nyeste materiale burde ikke give problemer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin kurvesporskifter 24771 og 24772 - afsporinger

Indlæg af Godsbanen »

Det var mig, der gjorde opmærksom på, at spørger kunne prøve at høre på dette forum, fordi Søren har en del ekspertviden omkring Märklin.

Hvis det var mig, ville jeg undersøge, om det kunne lade sig gøre at fjerne en anelse af plastikmaterialet for at undgå afsporinger. Det skulle i givet fald gøres med en skarp hobbykniv og først efter at have lokaliseret problemet helt nøjagtigt og omhyggeligt. Men jeg kan godt se, at der ikke er meget materiale at give af, og man risikerer at forværre problemet for de nævnte lokomotiver.
(Problemet kan muligvis skyldes, at de pågældende lokomotiver har en anelse for lille hjulafstand på forreste aksler i køreretningen).

Michael BJ
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 feb 2017, 19:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin kurvesporskifter 24771 og 24772 - afsporinger

Indlæg af Michael BJ »

Tak for svarene, det der undrer mig er, at jeg kan se at nogle af disse sporskifter ikke har tvangsskinnen, mens andre har. Hvis det er de nyeste, der har den viste tvangsskinne, må man formode, at det bør være en forbedring, alternativt, hvis dem uden er nyere, må man formode at den er fjernet fordi den giver problemer.

Den My der uvægerligt stødet på tvangsskinnen, er en de sidste analoge modeller (My 1101, ikke 1106), der blev produceret, den er nok lidt over 20 år gammel. Jeg må se at få testset alle mine lokomotiver gennem disse sporskifter, jeg har mange forskellige fabrikater, de færreste er Märklin og de fleste er digitale.

Som Godsbanen er inde på, har jeg også en mistanke om, at det kunne være noget med hjulafstanden og jeg har faktisk også overvejet om man om nødvendigt kunne file noget af tvangsskinnen, måske tilspidse den lidt.

Jeg må i gang med målinger og testkørsler :)

mvh
Michael

Michael BJ
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 feb 2017, 19:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin kurvesporskifter 24771 og 24772 - afsporinger

Indlæg af Michael BJ »

I øvrigt tror jeg faktisk at mine lange kurvesporskifter blev købt relativt kort efter at de blev introduceret på markedet, så det er min fornemmelse, at de er af den tidlige model, men er dog ikke sikker

mvh
Michael

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Märklin kurvesporskifter 24771 og 24772 - afsporinger

Indlæg af Gejo »

Hele problemet skyldes, at Märklin har valgt at lade de skinnestrenge, der krydses af slæbeskoen være strømførende - altså 0 - i stedet for som man har gjort i alle årene frem til de slanke C-skinne sporskift, at lade dem være isolerede. Selv de slanke K-sporskift har isolerede skinnestrenge, hvor slæbeskoen krydser. Det er altså ikke noget problem, men det kan være, at det er hensynet til også at kunne bruge fælles produktionsapparat til Trix C-skinne, hvad ved jeg, men ellers ser jeg ikke nogen fornuftig grund.

Farmor76
Stationsbetjent
Indlæg: 38
Tilmeldt: 31 dec 2018, 17:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Märklin kurvesporskifter 24771 og 24772 - afsporinger

Indlæg af Farmor76 »

Hvis man googler på Märklin 24771 og kikker billeder er der sporskifter både med og uden slanke sporskifter, hvilke der er de nyeste ved jeg ikke, men forskel er der.

Farmor76
Stationsbetjent
Indlæg: 38
Tilmeldt: 31 dec 2018, 17:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Märklin kurvesporskifter 24771 og 24772 - afsporinger

Indlæg af Farmor76 »

Skulle have stået tvangsskinne i stedet for sporskifte

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Märklin kurvesporskifter 24771 og 24772 - afsporinger

Indlæg af bygger01 »

Det må være svært for Märklin gruppen, at forsvare deres "patent" på treskinnet og samtidig have en produktion.

Der kunne være en smart sjæl i produktionen, der havde set har en mulighed for kun at have en "form" - og vupti er han blevet rost - men det gnister hos kunderne .......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar