Ny Märklin kortkobling

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Ny Märklin kortkobling

Indlæg af Søren »

I kølvandet på Märklin-nyhederne er en ny kobling.

Märklins kortkobling har notorisk været kendt for ikke at fungere på materiale der følger NEM 303 standarden. Koblingshovedet rammer pufferne, hvilket som regel medfører afsporinger.

Den ny kobling er konstrueret så koblingshovedet kan passere under pufferne på alle typer materiale. Dermed kan man nu bruge Märklins kortkobling på alle modeller fra alle producenter.

Baggrund
Nyheden skal også ses i det lys, at Märklin har et ønske om øge detaljegraden. I den forbindelse vil alle nye konstruerede modeller have pufferhøjde efter NEM 303 standarden. På samme måde vil hjulflanger f.eks. også være mindre, så damplokomotiver tager sig pænere ud.

Ændringerne, på især hjulene, betyder i øvrigt at kompatiblitet med M-skinner ikke længere er en garanti på nyt materiale. Det er i år 21 år siden, at M-skinnerne udgik af sortiment.

Varenummer
Kortkoblingen kommer i pakker af 50 stk. og har varenummer 72000. Produktdatabank.

Koblingen forventes leveret 2. kvartal 2022.

Herunder kan du se en CAD-tegning der viser koblingen sammenlignet med den tidligere. Den ny kobling er lyseblå. Hovedet er sænket, så kan fungere med materiale efter NEM 303 standarden.

Du finder koblingen på side 104 i kataloget.
Du finder koblingen på side 104 i kataloget.

Derudover kommer der strømførende koblinger efter samme princip. Koblingerne har én pol, og kræver derfor at vognene hver især har stelforbindelse gennem skinnerne.

Kompatiblitet
Koblingen er selvfølgelig fuldt kompatibel med den gamle kobling, og alle koblinger kompatible med den gamle kobling (Roco Universal, A-kobling, ESU osv.).

2-skinne
Ovenstående gælder selvfølgelig også for TRIX H0.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Ny Märklin kortkobling

Indlæg af Skovsgaard »

Tak for nyheden, den glæder jeg mig til at prøve :)

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Ny Märklin kortkobling

Indlæg af bygger01 »

Det bliver vildt at prøve, for de fleste Heljan personvogne lever i skygge i tegningsskabet ...

Men 50 stk. på en gang .....

Er der nogle, der vil være med til at dele de 50 stk.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

net
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09 jan 2022, 23:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Ny Märklin kortkobling

Indlæg af net »

bygger01 skrev: 18 jan 2022, 20:09

Det bliver vildt at prøve, for de fleste Heljan personvogne lever i skygge i tegningsskabet ...

Men 50 stk. på en gang .....

Er der nogle, der vil være med til at dele de 50 stk.

Sagtens! En fordeling 25/25 ± 5 stk den ene eller anden vej.

Har tygget på at bestille nogle reserve dele fra Märklin på et tidspunkt ifm et lokomotiv jeg købte brugt hvor posen med små dele ved siden af manglede i kassen.

Vil du lægge en ordre direkte ved Märklin eller hos en dansk forhandler?

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Ny Märklin kortkobling

Indlæg af bygger01 »

Da vi nu er ved at spare penge, så tror jeg, at vil være billigere at bestille hos en Dk forhandler .....

Og da du desuden skal have nogle flere reservedele, synes jeg, at du skal bestille det hele, der hvor du plejer at købe ( når du beløbet, så sender omg. ).

Det bliver spændende om de koblinger, kan få Heljan personvogne frem i lyset !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Ny Märklin kortkobling

Indlæg af Godsbanen »

Det ser jo godt ud. Jeg oplever dog også problemer med Märklins kortkoblinger på problematiske steder (S-kurver :( ), hvor vognene sidder så tæt at bufferne støder sammen og giver afsporinger. Nogen gange kan det løses ved ikke at skubbe koblingen helt ind i skakten, bare man sikrer sig at koblingen sidder godt fast alligevel. Ellers bruger jeg Rocos universalkoblinger, som giver lidt større afstand.

net
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09 jan 2022, 23:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Ny Märklin kortkobling

Indlæg af net »

bygger01 skrev: 19 jan 2022, 11:42

Da vi nu er ved at spare penge, så tror jeg, at vil være billigere at bestille hos en Dk forhandler .....

Og da du desuden skal have nogle flere reservedele, synes jeg, at du skal bestille det hele, der hvor du plejer at købe ( når du beløbet, så sender omg. ).

Hmm. Prøver at høre om en kundetilpaset ordre kan laves.

Så nettog.dk/produkter/34-Märklin-tilbehoer-fra-a-til-z/20650-Märklin-72000/ allerede kommet i denne forhandlers shopping katalog.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Ny Märklin kortkobling

Indlæg af bygger01 »

Skriv til dem, de plejer at være flexible .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Ny Märklin kortkobling

Indlæg af Cooldad »

Den bliver spændende at prøve! Jeg sværger ellers til Rocos universalkobling, der så godt som aldrig svigter….. MEN den har den kedelige egenskab at den er stort set umulig at skille uden brug af koblingsløfteværktøjet. Det kan være ok på et let tilgængeligt sted, men når der er væltet en togstamme bagerst i skyggebanegården eller i en tunnel er det noget bras. Så DERFOR er jeg spændt på om den nye kobling er lige let at adskille som den gamle, og naturligvis hvordan den fungerer på diverse fabrikater af vogne. Glæder mig :)

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ny Märklin kortkobling

Indlæg af Søren »

Den skal i hvert fald nok virke på andre fabrikater, da problemstillingen med koblingshovedet er fjernet. Jeg tænker også den kobler kortere end Rocos Universalkobling. Det må tiden vise.

Personligt skal der dog meget til før jeg dropper Roco Universal. Det faktum at den kobler så let som den gør er alfa og omega for mig.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar