Stress-demo af stations-kontrol.

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
hxmiesa
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 feb 2021, 12:48
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Stress-demo af stations-kontrol.

Indlæg af hxmiesa »

Hej alle,

Her paa det sidste har jeg arbejdet paa programmeringen af min hoved-station paa anlaegget.
Her er en 6x speed video af systemet i arbejde:
https://youtu.be/Ldg4Pb9FHd8

Det interesssante her er hvordan softwaren behandler togenen i stationen;
Togets type (passager eller gods) bestemmes ved at taelle slaebesko.
Toget hastighed maales ved at tage tid paa aktiveringen mellem to tilbagemeldinger.
Togets laengde maales, ved at se paa hvor mange tilbagemelinger aktiveres paa samme tid.
Derefter regner programmet ud hvilket stations-spor der skal anvendes. Om toget skal sendes over paa sidebanen. Om hurtige passagertog skal stoppe paa stationen, eller have lov til at overhale andre langosmmere. Om toget er over-langt (blokerer sporskifer paa sationen)

Dette kan altsammen ses -i haesblaesende fart- i videoen. Jeg lod togene koerer i 30 minutter, som her i videoen gengives paa 5 minutter :-)
-Men skal kigge godt efter i baggrunden af billedet, for at se de tog som anvender sidebanen, og hvordan systemet tager dem ind og ud af trafikken paa hovedbnanen.
Laeg osse maerke til hvordan godstog fortrinsvist benytter et spor uden passagerplatform.

Da jeg ikke har praesenteret mig foer her paa dette forum, er her nogle teksniske data omkring mit anlaeg;
Märklin H0 (K-skinne)
Analog koersel med industriel PLC (24Vdc) control.
Lokalet er paa 4 og 3 meters bredde og 9m laengde.
Der er omkring 250-300 meter skinner.
Anlaegstemaet er sammenklemt oval (crushed dogbone) med 8 sporede skyggestationer i hver ende. En forstads-station i midten af straekningen, hvor en segundaer linje starter, som foerer op til nogle bjerge med sin egen skyggestation. Fra denne skyggestation uspringer en alpin bjerglinje som foerer op til en lille schweizsisk station.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Stress-demo af stations-kontrol.

Indlæg af Godsbanen »

Det må vel også være tilladt at nævne, at du er aktiv på det engelsksprogede marklin-users.net forum? :)

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Stress-demo af stations-kontrol.

Indlæg af bygger01 »

Og har en hjemmeside med god anbefalinger om skinnelægning ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar