Hej alle,
Her paa det sidste har jeg arbejdet paa programmeringen af min hoved-station paa anlaegget.
Her er en 6x speed video af systemet i arbejde:
https://youtu.be/Ldg4Pb9FHd8
Det interesssante her er hvordan softwaren behandler togenen i stationen;
Togets type (passager eller gods) bestemmes ved at taelle slaebesko.
Toget hastighed maales ved at tage tid paa aktiveringen mellem to tilbagemeldinger.
Togets laengde maales, ved at se paa hvor mange tilbagemelinger aktiveres paa samme tid.
Derefter regner programmet ud hvilket stations-spor der skal anvendes. Om toget skal sendes over paa sidebanen. Om hurtige passagertog skal stoppe paa stationen, eller have lov til at overhale andre langosmmere. Om toget er over-langt (blokerer sporskifer paa sationen)
Dette kan altsammen ses -i haesblaesende fart- i videoen. Jeg lod togene koerer i 30 minutter, som her i videoen gengives paa 5 minutter :-)
-Men skal kigge godt efter i baggrunden af billedet, for at se de tog som anvender sidebanen, og hvordan systemet tager dem ind og ud af trafikken paa hovedbnanen.
Laeg osse maerke til hvordan godstog fortrinsvist benytter et spor uden passagerplatform.
Da jeg ikke har praesenteret mig foer her paa dette forum, er her nogle teksniske data omkring mit anlaeg;
Märklin H0 (K-skinne)
Analog koersel med industriel PLC (24Vdc) control.
Lokalet er paa 4 og 3 meters bredde og 9m laengde.
Der er omkring 250-300 meter skinner.
Anlaegstemaet er sammenklemt oval (crushed dogbone) med 8 sporede skyggestationer i hver ende. En forstads-station i midten af straekningen, hvor en segundaer linje starter, som foerer op til nogle bjerge med sin egen skyggestation. Fra denne skyggestation uspringer en alpin bjerglinje som foerer op til en lille schweizsisk station.