Spor Z - DSB MV 1134 fra 2020 og BR 218 Cottbus fra 2021

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Spor Z - DSB MV 1134 fra 2020 og BR 218 Cottbus fra 2021

Indlæg af amddurin »

Nogen som ved hvor mange hjul disse 2 modeller trækker strøm igennem?

Link til info er fint.

Overvejer nemlig om DSB 1134 med 12 hjul er bedre til langsom kørsel i analog end BR 218 med “kun” 8 hjul hvis DSB tager strøm fra flere hjul, da det jo har mulighed for det.

88807 og 88637

Venlig hilsen

Rene Durin

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Spor Z - DSB MV 1134 fra 2020 og BR 218 Cottbus fra 2021

Indlæg af Søren »

De har begge strømoptag på fire aksler.

MV’erens midterste aksel har ikke træk på.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Spor Z - DSB MV 1134 fra 2020 og BR 218 Cottbus fra 2021

Indlæg af amddurin »

@Søren

Takker...

Jeg antager så at de begge er lige gode i køreegenskaber...

Ved du om den nye Klokke motor er bedre end 5-Polet motor til langsom kørsel i analog drift?

:)

amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Spor Z - DSB MV 1134 fra 2020 og BR 218 Cottbus fra 2021

Indlæg af amddurin »

@Søren

Jeg kan se på tegning i manualen at der sidder tandhjul ud for alle 6 aksler - så det burde vel trække på alle og ikke kun 4?

Manual: https://static.maerklin.de/damcontent/f ... 669205.pdf

René :)

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Spor Z - DSB MV 1134 fra 2020 og BR 218 Cottbus fra 2021

Indlæg af moppe »

Brugsanvisning og reservedelsliste er ikke enige, det er nok derfor...
Billedet side 5 viser 6 tandhjul stikkende ud af bunden, men kigger på den eksploderede tegning side 7, har midterste hjulsæt ingen tandhjul.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Spor Z - DSB MV 1134 fra 2020 og BR 218 Cottbus fra 2021

Indlæg af Søren »

Jeg kan se på tegning i manualen at der sidder tandhjul ud for alle 6 aksler - så det burde vel trække på alle og ikke kun 4?

Det kunne man fristes til at tro, men du tillægger tegningen i manualen alt for meget betydning.

For det første, så beskriver billedet, hvordan du renser hjulene med en vatpind. Her er antallet af aksler med træk på underordnet, så tegningen symboliserer i stedet "undersiden af loket". Den samme tegning er benyttet i rigtig mange manualer, for at vise princippet i at rense hjul. Den er blot et eksempel.

For det andet forestiller tegningen bunden af en BR 103 (formen, og pufferbeklædningen er synlig). Det er selvfølgelig nørdeviden. I know.

Eksplosionstegningen er den mest retvisende, og den er ikke altid 100%, men den er ofte en meget god rettesnor. Her er der ingen træk på de midterste aksler. Normalt indeholder beskrivelsen i kataloget antal aksler med træk. Dette er dog ikke tilfældet for lige præcis MY'eren. Så der kan vi kun blive klogere ved selvsyn.

I øvrigt: Det bør nævnes, at træk på 6 seks aksler ikke er ensbetydende med strømoptag på seks aksler. Eksplosionstegningen viser også kun strømoptag på 4 aksler.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Spor Z - DSB MV 1134 fra 2020 og BR 218 Cottbus fra 2021

Indlæg af amddurin »

Tak til begge...

Ja, det kan jeg godt se og det giver da osse mening at det kun er en henvisning til rengøring og den anden tegning er korrekt, da den viser alle dele...

Jeg har nu valgt at tage det ud af æsken og se ved selvsyn og begge midter aksler er "løse"

Jeg ville ikke gøre for meget ved det, hvis jeg skulle sende det retur, da jeg har fået leveret det forkerte lok. (Havde bestilt et Cottbus BR 218.)

Havde håbet at DSB havde fordele frem for Cottbus i strøm og/eller køreegenskaber, så det var nemt at vælge at beholde DSB.
Men jeg beholder det nok alligevel...

Det er lige testet på gamle skinner og det køre rimeligt godt i modsætning til mit gamle, dog 5-Pol, røde rangere Lok. (V 60?) - Det hopper og skal skubbes lidt for at komme igang. - Det kørte osse dårligt for 5-6 år siden ligesom det ældre 3-Pol rangere Lok. - selv efter olie på lok. og forsøg med rengøring af skinner med TT4554.
Så jeg gik i stå igen med planerne og skal heller ikke bruge for mange penge på det nu, da jeg osse har H0 (Ikke noget opstillet pt.)

Jeg har noget NO-OX-ID fra USA det skulle hjælpe mod korrektion, rust, fugt mv. og er strømledende som måske kan holde lok. bedre kørende i analog...

René :)

Besvar