Kan TRIX loks. mindre end Märklin loks.?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Kan TRIX loks. mindre end Märklin loks.?

Indlæg af amddurin »

Jeg er ikke nået så langt endnu med Märklin H0, da jeg har været gået "I stå." i nogle år og har brugt penge på andre interesser osse, men er nu ved at lave en lille rangere bane i Spor Z med nye loks med klokkeanker motor for bedre jævn og langsom kørsel og i den forbindelse kom jeg til at undersøge lidt igen om H0 i 2 eller 3 spor versioner - Dog syntes flere webforhandlerer i DK ikke at have særligt meget i shoppen af TRIX H0 i forhold til Märklin, så man føler lidt at det ikke er populært med 2 spor?

Når jeg kigger på modeller af samme lokomotiv på TRIX.de står der mfx altså uden "+" i sammenligning med mange af de nye Märklin udgaver der har mfx+ og undre mig derfor om TRIX ikke kan køre virtuelt med CS3 og om der er andre fordele ved at fortsætte med 3 spor I steder for at lægge om til TRIX? (Jeg har ikke plads pt. til fastopstillet anlæg og får ikke plads eller råd til noget særligt byggeri de næste par år...)

Grundplanen er at kunne rangerer lidt på C-Skinner og pille det ned igen, men det ville være ærgerligt at købe flere lokomotiver i Märklin og så senere ikke kunne bruge dem hvis jeg ændre mening til den tid - Ombygning fra Ac til DC?

Jeg vil gerne have udnytte den nye tek. til at lok. kan så meget som muligt og jeg regner med at Märklin/TRIX kommer med Danske DSB MV/MY med de nye 3. Gen. TELEX koblinger, så man slipper for at skulle bygge det om selv og nu har der jo lige været en udgave med klarmelder blink på lok. samt lav hastighed til rangering og det manglede bare TELEX og er osse udgået i Märklin versionen...

Så kan TRIX mindre set med tekniske øjne og er Märklin mere stabil i drift - selve kørslen med lok´et?
Jeg har set video af TRIX lok. hvor A-Lyset blinker under kørsel ved jævn hastighed - Strømproblem ved 2 spor?

:?:

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kan TRIX loks. mindre end Märklin loks.?

Indlæg af Søren »

Märklin og Trix lokomotiver er fuldstændig identiske, rent teknisk, der er ingen forskel på dem.

Forskellen ligger i strømoptaget, som jo er nødvendigt for at kunne køre på de respektive systemer.

mfx+ giver dig mulighed for at kunne køre med forbrug (diesel, kul, vand, sand) afhængig af lokomotivtype. Trix dekoderen har ikke den mulighed.

Alle lokomotiver uanset fabrikat kan køre med virtuel førerstand i CS3. Det kræver ikke mfx+ for at kunne det. Mfx+ er kun forbrug, intet andet.

Med mindre du virkelig er interesseret i at køre med forbrug, må det ikke være afgørende for dit valg. Det er en sjov gimmick, men det er de færreste der rent faktisk benytter det.

Du ser ikke meget Trix H0 hos forhandlerne, fordi modellerne primært har tysk forbillede. Kører man 2-skinne i Danmark, kører man ofte dansk, og her er Trix udvalget begrænset. Det danske udvalg i Trix er dog steget de seneste år, så du ser mere Trix nu, end nogensinde før.

De fleste forhandlere kan skaffe modellerne hjem, og flere og flere, har tilbehøret på lager (skinner osv.).

Umiddelbart er forskellen på de to systemer alene strømoptaget, hvilket ved 3-skinne, giver punktkontakter i midten af sporet. Så spørgsmålet er mest, om du kan leve med dem.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Kan TRIX loks. mindre end Märklin loks.?

Indlæg af amddurin »

Jeg kan så ikke forstå at man ikke bruger den samme dekoder type, når begge kan køre på MS II og CS...

Tak for info... :D

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kan TRIX loks. mindre end Märklin loks.?

Indlæg af Søren »

Jeg kan så ikke forstå at man ikke bruger den samme dekoder type, når begge kan køre på MS II og CS...

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med det du skriver.

Märklin og Trix lokomotiver benytter den samme dekoder. For nuværende er det mSD3 der sidder i lokomotiverne. Den eneste forskel er, at mfx+ er slået fra i Trix-versionen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Kan TRIX loks. mindre end Märklin loks.?

Indlæg af amddurin »

Aha, Jeg troede at de brugte 2 forskellige typer, da der står en del om MM og DCC når man læser om TRIX og div. 2-spors modeller...

Det står osse på "Trix.de" i forhold til "Märklin.de" når man læser om digitale funktioner, hvor der på Trix.de står DCC, SX og SX2 hvilket ikke står nævnt på modellerne på Märklin siden...

Men det er da stadigvæk mærkeligt at det bliver stået fra? - Hvorfor gøre TRIX dårligere med vilje, når de vel koster da samme i handel om der er 2 eller 3-spors versionen...

Takker... 8-)

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kan TRIX loks. mindre end Märklin loks.?

Indlæg af moppe »

Min lommefilosofi er at Märklin er hovedproduktet og skal være mere attraktivt. Og så det faktum at ikke særligt mange to-skinne modeltogsfolk har fået øjnene op for, hvad en CS3 kan tilbyde. For de sidste er spielewelt (mfx+) ligegyldigt. Til gengæld er der sansynligvis ingen tre-skinne folk der bruge sx protokollen og derfor tilbydes den kun til Trix maskinerne.

Men, Märklin er (i mine øjne) i gang med at gøre Trix modellerne mere og mere interessante, samt selv fået øjnene op for at CS3 også skal/kan brandes overfor to-skinne markedet.

Men når du nu er ved at kigge på to-skinne, så findes der jo masser af andre fabrikater der gerne vil levere tog til dig.

Du vil rangere, kig eksempelvis på Rocos Köf med rangerkoblinger, jeg har både 72016 og 72017 og er superglade for dem.

Klaus

amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Kan TRIX loks. mindre end Märklin loks.?

Indlæg af amddurin »

Takker...

  • Det er svært at gennemskue...
  • Særligt når jeg osse læser at de nye Telex koblinger (Gen 3.? - Fra ca. 2018.) er bedre en tidligere til flere slags koblinger både Märklin´s egne og andre som Roco Universal.
  • OG jeg er vild med automatik, som M-37689 har til selv at koble fra - skubbe koblingerne lidt sammen ved at køre lidt frem, åbne koblingen, køre nogle få cm tilbage igen og så lukke kobling...
  • Plus jeg godt kan lide designet af V60/260/363 i ren rød evt. purpurrød...
  • Samt de stænger jeg ikke ved hvad hedder bevæger sig i takt med hjulenes omdrejninger...
  • Gælder dog ikke G2000, DSB MY/MV o.lign. typer som jeg osse gerne vil have, og gerne med Telex koblinger...

Derfor er da svært for mig at kigge for langt væk fra Märklin/TRIX lokomotiver og andre modeller end den jeg ønsker...

Men jeg skal da lige lure på det... :lol:

René... :)

PS: Er strømoptaget lige godt eller kræver 2- spor bedre rengøring af Lok. og/eller skinner i forhold til at M har både 2-spor og en slæbesko til rådighed?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kan TRIX loks. mindre end Märklin loks.?

Indlæg af moppe »

Det er det samme.

Når du kører med slæbesko, har du kun et par enkelte kontaktpunkter mellem slæbesko og punktkontakterene. Fatsik færre end på et 4 akslet lokomotiv til toskinnedrift.
Det eneste der redder det fra at være dårligere end toskinne, er at slæbeskoen trykker med en given kraft ned ovenpå punktkontakterne. Det er så også det der gør at et treskinne lokomotiv (og vogne der bruger strøm) larmer.

I gamle dage, da Lima var det der solgtes mest af i Danmark (det var i legetøjsbutikkerne) som toskinne, var treskinne langt bedre. Men det var fordi Lima lokomotiverne var elendigt konstruerede.

I dag med moderne toskinne lokomotiver er det mindst lige så godt.
Begynder vi så at kigge lidt videre og vil have tilbagemelding fra sporene, så er toskinne bedre, idet man bevarer fuldt strømoptag fra alle aksler. Ved treskinne isolerer man normalvis den ene skinne fra til tilbagemelding og mister derigennem det halve af strømoptaget fra hjulene.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kan TRIX loks. mindre end Märklin loks.?

Indlæg af Søren »

Begynder vi så at kigge lidt videre og vil have tilbagemelding fra sporene, så er toskinne bedre, idet man bevarer fuldt strømoptag fra alle aksler. Ved treskinne isolerer man normalvis den ene skinne fra til tilbagemelding og mister derigennem det halve af strømoptaget fra hjulene.

Joooe, men da du fjerner den ene skinne, så "reducerer" du jo sådan set bare 3-skinne til 2-skinne, så man kan vel sige at her er 3-skinne lige så godt.

Så er der selvfølgelig alle mulige "tricks", som kan gøre at du bevarer strømoptaget ved 3-skinne, men det er i mine øjne spild af tid i forhold til et relativt ligegyldigt udbytte.

Generelt:
Det er min erfaring at det er ligemeget. Det er en skrøne at det ene, strømoptagsmæssigt, er bedre end det andet. Man skal bare sørge for at "gnubbe" sine skinner med et Roco "viskelæder" fra tid til anden. Så opstår der ikke problemer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Kan TRIX loks. mindre end Märklin loks.?

Indlæg af bygger01 »

Ved treskinne isolerer man normalvis den ene skinne fra til tilbagemelding og mister derigennem det halve af strømoptaget fra hjulene.

Så ligner det da to skinnet .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar