K skinner

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

K skinner

Indlæg af bygger01 »

Hvornår mon K skinner kom på markedet ??

Hvorfor spørger jeg om det !

I den serie er verdens grimmeste og mest komplicerede 3 vejs sporskifte, og jeg kan ikke få ind i mit hoved, hvorfor det ikke er blevet forbedret - måske a'la det tilsvarende i C serien - som er 2 sporskifter efter hinanden !!

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: K skinner

Indlæg af PerR »

Jeg tror på at der ikke er økonomi i at lave ændringer i K-skinne programmet. Salget af C-skinner ligger mindst 10 gange højere end salget af K-skinner. Værktøjs prisen for nye K-skinner/sporskifter er så høj at de næppe kan tjenes ind igen,

Selvfølgelig kan vi ønske os nye K-skinner, som buede skinner med en radius mellem 2231 og 2241, men det er næppe realistisk.

Mvh Per

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: K skinner

Indlæg af Gejo »

K-skinnen er fra sidste halvdel af 1960'erne. De blev opdateret i begyndelsen af 80'erne og senere omkring 1990. Herefter er der ikke foretaget ændringer af K-skinnen.

K-skinnen vil nok udgå efterhånden som værktøjerne slides på samme måde, som M-skinnen udgik. Märklin kommer næppe med en ny K-skinne, da der ikke er økonomi i en tilsvarende skinne til Trix. Hertil kommer, at Märklin har udviklet men endnu ikke produceret en fleksibel C-skinne og til næste år er lovet, at det slanke dobbeltkrydssporskifte kommer - og så er C-skinnen også en "model-skinne".

hxmiesa
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 feb 2021, 12:48
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: K skinner

Indlæg af hxmiesa »

Nu siger Gejo at K-skinnerne ikke er blevet aendret siden 1990´erne.
Mener dog at de hurtigt-rustende kobber-forbindelser i enderne af skinnerne (B-leder) blev skiftet til phosphoriseret kobber i starten af 2000´erne.
Dertil kommer osse at den 90cm lange flexskinne blev aendret fra 2 faste endepunkter, til 3 faste endepunkter, og igen senere til 2 faste endepunkter.
De "almindelige" R2 standard-sporskifter skiftede osse design da de blev aendret til at kunne anvende skiftemotorene som kom frem med de slanke sporskifter. (Men JA; i 90´erne)
Der har osse vaeret flere andre smaa aendringer; f.eks. den haandbetjente omskifterarm for sporskifter. -Og de loebende aendringer af de problemfyldte cutoff-endekontakter for sporskiftedrevene. -Et problem som osse deles med C-skinnerns drev. -Og vi har NAEPPE set den sisdste version af disse, da problemet stadig eksisterer...
Saa produktet bliver da i det mindste stadig vedligehold! :)

Derudover er der lidt trivia omkring skinnerne (for de som ikke allerede ved det);
Saasom at den foerste version (21xx-serie) var med hul-profil ligesom M-skinnerne.
At den foerste generation af de slanke sporskifter havde et mobilt hjerte-stykke og blev kaldt "hoej-hastigheds-sporskifte". Dette blev heldivis aendret til det mere traditionelle design med fast hjertestykke og tvangsskinner.
Den manglende R3 kurve kan nemt tilnaermes (ihvertfald i skjulte straekninger) med skiftende (1/2)R2+R4+R2+R4+R2+R4+(1/2)R2 kurver. Dette vil i PRAKSIS overholde standard-geometrien (omend ikke strengt matematisk...)

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: K skinner

Indlæg af Gejo »

De ændringer du beskriver - hxmiesa - er efter min bedste hukommelse sket i 90'erne. Jeg medgiver, at ændringen af sporskiftedrevene skete i 2003, men så slutter "festen" også.

Jeg sidder selvfølgelig ikke med Märklins produktionsplaner og kan kun gætte ud fra Märklins historiske handlinger. Så mit bedste gæt er stadig, at K-skinne udgår, og at der ikke kommer nogen erstatning.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: K skinner

Indlæg af Søren »

Ingen tvivl om at K-skinnen lever en skyggetilværelse. Det er klart C-sporet der bliver investeret i.

Til C-sporet, så jeg gerne, at der kom 15 grader varianter af R8, R9 og/eller R10. På den måde ville det være pænere at bygge flotte sporforløb med parallelspor til R9. Det er i dag kun vanskeligt muligt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: K skinner

Indlæg af Gejo »

Søren - tror du ikke den fleksible C-skinne vil gøre det bedre - og den kommer vel i 2025?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: K skinner

Indlæg af moppe »

Der har været tale om en C flexskinne i mange år snart.
Jeg tror aldrig at den kommer, for den passer ikke ind i sortimentet og målgruppen.

Dem der mangler en flexskinne, er for manges vedkommende alligevel på vej til at droppe treskinnedrift og gå direkte til toskinne

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: K skinner

Indlæg af Søren »

Jeg synes ikke en flexskinne til C-sporet passer ind. Flere årsager:

  • Den bliver rocker dyr. Forvent i omegnen af 150 kr. for 90 cm. Til sammenligning koster en PIKO flexskinne 45 kr.
  • Det smarte ved C-sporet er netop samlingerne. Det lader sig kun svært omsætte til et flexspor.
  • De fleste vil tøve med at skære sporet op. Det er svært at lave noget præcist, hvor du samtidig skal skære i ballasten.
  • De fleste finder tryghed i en fast geometri.

Nej, jeg er ret sikker på at flere store radier, langt hen ad vejen, vil opfylde behovet for et flexspor.

Der er mig bekendt ingen flexskinne på trapperne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: K skinner

Indlæg af Gejo »

At stadig flere vil vælge to-skinne, havde Märklin vel også regnet med, da de erhvervede Trix, og det er nok også en af grundene til, at det har taget så lang tid før det slanke dobbeltkrydssporskift bliver en realitet.

Imidlertid begynder de fleste modelbanetosser med modelbanen som barn - og her er tre-skinne langt at foretrække. Det er simpler at lege med. Altså genoptages modelbanen med tre-skinne systemet - lige som jeg og mange andre har gjort. Af samme grund dør tre-skinne systemet ikke med os.

Du har ret i, at Märklin længe har haft patent på den fleksible C-skinne, men Märklin har aldrig annonceret den endnu. Jeg er overbevist om, at den kommer et par år før K-skinnen udgår - alt andet ville være at skyde sig selv i foden.

Alene konkurrencen på to-skinne markedet er alt for stor til, at den kan erstatte det lukrative tre-skinne marked. Se blot to-skinne producenterne, der næsten alle producerer AC-modeller.

Gert

Besvar