Med min indsigt i stationer:
Der er ikke rigtigt noget, der hedder standard. Det hedder praktikalitet i stedet for.
Hvis man tager udgangspunkt i virkelighedens verden, så gælder det om at få trafikken til at blive afviklet så godt som muligt. Men hver by har sine ønsker og krav og behov - og geografi. Hvor stor er byen? Har den noget industri? Er det en gennemgangsstation, eller ender tog her (også)?
Når det er sagt, så er der trods alt nogle fælles punkter: Man deler stationen op i "afdelinger". Vores egen Kbh. hovedbanegård er et godt eksempel, hvor S-tog har sine egne spor, fjerntrafik bliver afviklet fra spor 1,2 og 7,8, og nærtrafik bliver afviklet på spor 3, 4, 5 og 6 - primært. Hvad der så glemmes i hobbyregi/ modeljernbane-regi, det er, at der ikke bare kun er en station med perroner. Der er et stort område af spor til at henstille og vende tog - ud over den ”obligatoriske” remise til loks. Hvis vi ser på spor ind og ud af stationer – og skæver til dit ønske om dobbeltspor og terminalbanegård ( Jeg gætter på, at du mener en station med mulighed for gennemgående kørsel – modsat en sækbanegård, hvor man kun kan køre ind og ud i samme ende?), er et dobbeltspor beregnet til kørsel i hver sin retning på hvert sit spor. Og ja, der findes undtagelser: Der er steder, hvor der ikke tages hensyn til ”højre/venstre-kørsel”, og der er steder, hvor det umiddelbart ligner et dobbeltspor, men det er faktisk to enkeltspor, der ligger ved siden af hinanden på vejen ind til stationen.
Du nævner så et Y. Jeg går ud fra, at du så vil have to dobbeltspor ind til stationen? Det kan man sagtens. Alle fire spor går så – som regel – helt ind til stationen parallelt, så det er muligt at bruge alle fire spor samtidigt. Og alt efter stationens vigtighed kan der måske – eller måske ikke – være et spor mellem de to grene, som man kan benytte, hvis der ikke er behov for at køre til stationen - og så bare køre udenom. Dette gælder især godstog. De skal jo ikke holde ved perron.
Så nej, ”standard” findes ikke. Du bør nok i stedet se på, hvad du vil – hvad du kunne tænke dig. Og det vil være en god ide at læse noget litteratur. Og der bør du nok søge ”udenlandsk”, hvor der er meget mere litteratur – både bøger og blade. Der er masser af tyske blade, der omhandler opbygning af modelbanestationer. Og der skæves mange gange til forbilledet i artiklerne.
Du har fokus på stationen i dit indlæg. Det giver fokus på persontog. Hvad med godstog?