Spormønstre

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Spormønstre

Indlæg af Banemand »

Findes der bestemte "mønstre" eller anden form for best practice, i måden man designer "standard"-forløb af spor på?

Jeg planlægger fx med en terminalbanegård der har seks spor, som skal samles i to spor på hovedlinjen. Umiddelbart tænker jeg at man skal kunne tilgå alle seks spor på banegården fra begge spor på hovedlinjen, og vice versa. Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst designer det.

Jeg har også overvejet at lave et "Y", så hovedlinjen passerer vinkelret på banegården, men hvordan gør man det med to spor på hovedlinjen?

Det er ikke lykkedes mig at google mig frem til noget, men måske søger jeg på de forkerte ord. Jeg tænker der måske findes en slags "standardløsninger" til klassiske spor-opstillinger?

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Spormønstre

Indlæg af Godsbanen »

Uden at være ekspert... hvis du har to hovedspor, yderspor og inderspor (f.eks.), så skal du fra ydersporet have et sporskifte lige før stationen, der f.eks. leder ind i et krydssporskifte på indersporet. Dette krydsskifte leder så igennem flere sporskifter, med spor ind til perronerne. Så kræver det bare, at du inden hovedsporets første sporskifte har to modsatrettede sporskifter, der gør, at man kan komme fra inderspor til yderspor. Der er selvfølgelig andre muligheder (også at indersporet leder igennem et kryds på yderspor ud til flere sidespor).
Du kan også søge på "hosenträger gleis" eller noget i den stil for at få nogle billeder frem. Sådan en løsning giver vist bare en større afstand mellem de to hovedspor.

Hvis du skal over i noget vinkelret, så prøv at søge på noget med train wye (sportrekant).

Det er en god ide at lave nogle skitser men helst med et sporplanlægningsprogram, så man kan se, hvor meget plads tingene kræver.

boholm
Godsforvalter
Indlæg: 102
Tilmeldt: 14 mar 2013, 23:03
Digital: Ja
Scale: N

Re: Spormønstre

Indlæg af boholm »

Med min indsigt i stationer:

Der er ikke rigtigt noget, der hedder standard. Det hedder praktikalitet i stedet for.

Hvis man tager udgangspunkt i virkelighedens verden, så gælder det om at få trafikken til at blive afviklet så godt som muligt. Men hver by har sine ønsker og krav og behov - og geografi. Hvor stor er byen? Har den noget industri? Er det en gennemgangsstation, eller ender tog her (også)?

Når det er sagt, så er der trods alt nogle fælles punkter: Man deler stationen op i "afdelinger". Vores egen Kbh. hovedbanegård er et godt eksempel, hvor S-tog har sine egne spor, fjerntrafik bliver afviklet fra spor 1,2 og 7,8, og nærtrafik bliver afviklet på spor 3, 4, 5 og 6 - primært. Hvad der så glemmes i hobbyregi/ modeljernbane-regi, det er, at der ikke bare kun er en station med perroner. Der er et stort område af spor til at henstille og vende tog - ud over den ”obligatoriske” remise til loks. Hvis vi ser på spor ind og ud af stationer – og skæver til dit ønske om dobbeltspor og terminalbanegård ( Jeg gætter på, at du mener en station med mulighed for gennemgående kørsel – modsat en sækbanegård, hvor man kun kan køre ind og ud i samme ende?), er et dobbeltspor beregnet til kørsel i hver sin retning på hvert sit spor. Og ja, der findes undtagelser: Der er steder, hvor der ikke tages hensyn til ”højre/venstre-kørsel”, og der er steder, hvor det umiddelbart ligner et dobbeltspor, men det er faktisk to enkeltspor, der ligger ved siden af hinanden på vejen ind til stationen.

Du nævner så et Y. Jeg går ud fra, at du så vil have to dobbeltspor ind til stationen? Det kan man sagtens. Alle fire spor går så – som regel – helt ind til stationen parallelt, så det er muligt at bruge alle fire spor samtidigt. Og alt efter stationens vigtighed kan der måske – eller måske ikke – være et spor mellem de to grene, som man kan benytte, hvis der ikke er behov for at køre til stationen - og så bare køre udenom. Dette gælder især godstog. De skal jo ikke holde ved perron.

Så nej, ”standard” findes ikke. Du bør nok i stedet se på, hvad du vil – hvad du kunne tænke dig. Og det vil være en god ide at læse noget litteratur. Og der bør du nok søge ”udenlandsk”, hvor der er meget mere litteratur – både bøger og blade. Der er masser af tyske blade, der omhandler opbygning af modelbanestationer. Og der skæves mange gange til forbilledet i artiklerne.

Du har fokus på stationen i dit indlæg. Det giver fokus på persontog. Hvad med godstog?

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Spormønstre

Indlæg af Godsbanen »

Uden at være specielt togkynding, er der vel på to-sporede togstrækninger som regel mulighed for at skifte fra det ene spor til den andet (og omvendt) før og efter en større station?

gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Spormønstre

Indlæg af gmmz »

jeg har det på denne måde, til mine moduler,

stilkøbing indkørsel.png
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Spormønstre

Indlæg af Banemand »

En søgning på "hosenträger gleis" gav en del gode eksempler. Tak tippet. Tysk er ikke lige min stærke side, men det må jeg jo arbejde lidt med... ;)

Og jeg har heller ikke styr på den danske terminologi, for når jeg skriver terminalstation mener jeg sækbanegård :) Togene skal ud samme vej som de kommer ind på stationen.

Som layoutet er lige nu går hovedlinjen nord-syd, mens stationen ligge sydvest-nordøst vendt. Og jeg bakser lidt med at får det til at gå op. For som boholm skriver, skal der jo også være mulighed for at køre uden om stationen. Synes umiddelbart mit layout ser lidt underligt ud, måske mest i forgreningerne fra hovedsporet. Og måske kan jeg lave det til et "Y", men det kommer nok til at fylde for meget, og så skal stationen ligge øst-vest vendt..

Layout2.jpg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Spormønstre

Indlæg af moppe »

Din placering af station er yderst usædvanlig, idet hovedsporet går forbi stationen og ikke gennem stationen.
I din nuværende sporplan kan passagerene ikke tage toget mod nord, kun mod syd.

Har du ikke mulighed for at føre hovedsporet gennem stationen?

Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Spormønstre

Indlæg af Godsbanen »

Når det drejer sig om modelbane, må man nok som regel gå på store kompromiser, tilnærmelser og fantasiløsninger pga pladsforhold. Den viste løsning kan vel godt lade sig gøre med tog fra begge spor og fra både nord og syd, og som bagefter skal videre mod nord eller syd. Der kan så blive nogle lokomotivskift, hvis man skal have lokomotivet forrest i toget, når der ikke er mulighed for omløb på stationen.
Jeg ville selv foretrække en løsning med stationen langs hovedstrækningen og så "sækområdet" som opstillingsspor/parkering hvis pladsen var til det.
I stedet for "sækken" kunne man have stationen langs hovedsporene og så hele området i højre del af området med parallelle opstillingsspor, godsterræn osv. Sådan er det jo i virkeligheden ved mange større stationer, hvor der er enorme områder med spor (i hvert fald før i tiden). Nogle af sporene kan også ende blindt så vogne skal bakkes ind. Skal der noget bymiljø til også, kan man have en vej og en husrække ude til højre i nord/sydgående retning (så kan man fantasere sig til at hovedparten af byen ligger i området, hvor beskueren står. Altså ude til venstre).

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Spormønstre

Indlæg af Banemand »

Ja, mit egentlige problem er jo nok, at jeg prøver at lave for meget på for lidt plads.

Min ambition er at lave en, meget fortolket, udgave af Antwerpen Centraal Station. Øverste niveau er en sækbanegård med 6 perroner, 3 på hver side af atriummet i midten. Og jeg vil gerne have at alle perroner har en længde , så der kan holde et regionaltog med 4 vogne. Skal det være helt rigtigt, går perronerne efter atriummet ind i en svag venstrekurve, men her går jeg gerne på kompromis.

Men det er svært at få det lagt sammen til en dobbeltsporet hovedlinje der, som forbilledet, ender i en Y-konstruktion.Jeg har prøvet at lave et Y, så man kan komme begge veje fra stationen, men jeg synes hurtigt det kommer til at fylde meget.

I det hele taget bøvler jeg meget med at få plads til denne kæmpestation på noget der ligner 3 x 4,5 meter, hvis der også skal være plads til at kunne køre lidt :)

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Spormønstre

Indlæg af Godsbanen »

Ideen er interessant nok. Jeg kiggede på google maps for at se stationen. Der er noget der ligner en sportrekant sydøst for stationen, der muliggør alle kørsler til og fra og forbi stationen i alle retninger. Måske ville det lette opgaven, hvis antallet af spor og perroner på stationen blev skåret ned? (Man kunne gå helt ned til to spor med en bred perron/atriumgård i midten?).

Besvar