12 eller 5 volt S88

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

12 eller 5 volt S88

Indlæg af HenningS »

På min Link s88 (60883) har jeg mulighed for at skifte mellem 12 V og 5 V til S88 bussen. Efter sigende skulle 12 V give bedre stabilitet. Men jeg synes det er lidt svært, at finde ud af hvilke moduler, der kan tåle 12 V. Lige nu har jeg både Märklin 60881 og Viessmann 5217. 5217 er tilsluttet i bunden af min CS2, og 60881 er tilsluttet Link s88, som er sat til 12 V.

Er der nogen på baneforum, der har et overblik over hvilke s88 moduler, der kan køre 12 V, og hvilke man absolut ikke må tilslutte 12 V? Jeg kunne godt forestille mig, at jeg kunne finde på at anskaffe moduler fra fx Digikeijs.

Hvilken spænding er der på tilslutningen i bunden af CS3+?

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af Søren »

CS3 benytter 12 volt. Det er "the way" og det er fremtiden.

Alle moduler fra Märklin kan benytte 12 volt. Hvad de andre producenters moduler benytter, må producenten selv kunne svare på.
Mit gæt vil være, at de fleste understøtter 12 volt, men der er helt sikkert også nogen som ikke gør.

Hvorfor overhovedet vælge noget andet, når du nu har valgt Märklin Digital?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

BGP
Godsforvalter
Indlæg: 141
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af BGP »

Søren skrev: 20 mar 2022, 11:40

Hvorfor overhovedet vælge noget andet, når du nu har valgt Märklin Digital?

Nok fordi der er en del der er bedre :)

m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af moppe »

BGP skrev: 20 mar 2022, 12:04
Søren skrev: 20 mar 2022, 11:40

Hvorfor overhovedet vælge noget andet, når du nu har valgt Märklin Digital?

Nok fordi der er en del der er bedre :)

På hvilen måde?

Klaus

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af PerR »

Min erfaring er at Märklins nye 60881 er rigtig gode, og jeg har udskiftet alle andre S88 med dem. Jeg kender ikke til ulemper eller problemer med 60881.
I vores klub har vi lavet en tilsvarende udskiftning.

Mvh Per

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af HenningS »

Søren skrev: 20 mar 2022, 11:40

Hvorfor overhovedet vælge noget andet, når du nu har valgt Märklin Digital?

Jeg har nu ikke specielt valgt Mäklin digitalt. Det var bare lige det der var relevant, da jeg skulle have en erstatning for min Intellibox. CS3 er jeg ikke specielt begejstret for. på trods af den store skærm er det svært at få et samlet overblik, og når man gerne vil forsøge at lave mest muligt dansk, støder man hurtigt på udfordringer. Derfor er min CS3 også mest et interface til WinDigipet.

Så jeg kan faktisk ikke bruge et svar om at 60281 er rigtigt god. det vidste jeg godt, men ville høre om der var nogen, der havde andre erfaringer.

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af Søren »

BGP skrev: 20 mar 2022, 12:04

Nok fordi der er en del der er bedre :)

De benytter alle samme teknologi, så hvordan kan den ene tilbagemelding være bedre end den anden? Digikeijs S88-produkter til brug med CS3 er jo blot en kopi af Märklins.

Når jeg spørger som jeg gør, så er det fordi at du ved at købe fra den producent der har bygget din central, har en garanti for at produkterne vil fungere sammen. Det er da klart det nemmeste at gøre, så du sparer dig selv for at skulle bekymre dig om hvorvidt det hele nu fungerer sammen. Prisen er også den samme, så der er ikke engang penge at spare.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af Søren »

Så jeg kan faktisk ikke bruge et svar om at 60281 er rigtigt god. det vidste jeg godt, men ville høre om der var nogen, der havde andre erfaringer.

Fair nok, men folk deler af deres erfaringer, så du må selv sortere i det. 😊

Modulerne følger en standard, og der er som sådan ingen af dem der kan være bedre end andre, for de gør præcis det samme. Der kan være forskelle i implementeringen og komponenterne brugt, men det må anses at være småting.

De fleste vælger Digikeijs fordi det er "billig, billig, billig". Realiteten er dog, at en Digikeijs 4088 (som jeg mener er den du skal bruge) i butikkerne ofte koster det samme som Märklins 60881. Så hvorfor vælge Digikeijs? Jeg er oprigtig interesseret, jeg hører kun, at det er fordi det er billigt.

Digikeijs 4088 vil fungere fint med din CS3, men du vinder intet ved det, når originalen koster det samme som kopien.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af HenningS »

Det var ikke min mening at bebrejde nogen deres svar. Min forventning til indlægget var at få andres erfaringer med forskellige tilbagemeldingsmoduler, så jeg kan vælge ud fra et oplyst grundlag.

Lige nu er det mest sandsynlige valg 60281, som jeg er meget tilfreds med.

Og så skulle jeg nok have søgt lidt bedre inden jeg spurgte. Jeg har nu fundet Sørens svar angående Viesmannn 5217:
viewtopic.php?t=3348

Men jeg er stadig interesseret i at høre andres erfaringer med andre moduler.

Jeg kunne måske lægge ud med at fortælle at jeg har oplevet Vissmann 5217 som noget ustabile. Faktisk har jeg været nødt til at skifte et par integrerede kredse på det ene modul, da der ikke kom tilbagemeldinger fra alle porte

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af Søren »

Viessmanns moduler arbejder heller ikke med S88N, men i stedet med fladkabler. Det gør dem udsatte for støj. S88N baserede moduler kan udnytte netværkskablernes naturlige afskærmning. Så det er klart at foretrække.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar