Opdatering og billeder på CS2

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Knud DC
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 feb 2022, 17:35
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og Märklin C
Geografisk sted: Faaborg

Opdatering og billeder på CS2

Indlæg af Knud DC »

Jeg har lige fået min CS2 tilbage fra reparation hos Märklin. Den frøs billedet ved opstart og man kunne ikke komme videre. Nu kom den så tilbage med næstsidste software installeret og alle mine loks var selvfølgelig slettet. Jeg er så startet med at geninstallere dem og i den forbindelse prøver jeg at slette nogen af alle de mig uvedkommende lokbilleder, som åbenbart som standard er installeret på CS2.
Jeg er nu blevet opmærksom på, at der er kommet en update 4.3.0 og den installerer jeg så sammen med de lokbilleder, som jeg tidligere havde lagt på en USB stik, og det ser ud til at fungere fint, dog er der blot et problem: nu optræder de lokbilleder, som jeg lige havde slettet igen!!
Findes der en måde, hvorpå man kan nøjes med at installere de lokbilleder, som svarer til ens lokbestand, og blive fri for alle dem som ikke svarer til ens lokbestand?
Så vidt jeg forstår Märklins vejledning til installering af lokbilleder, så skal CS2 sættes til en router samtidig med det USB stik, som indeholder ens lokbilleder, for at det kan fungere med at uploade ens egne billeder, og så får man alt det uønskede med igen, eller hvad?? Formålet er selvfølgelig at spare på den begrænsede memory i CS2eren

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering og billeder på CS2

Indlæg af Søren »

CS2s lokbilleder bliver automatisk ajourført ved opdatering, så det giver ikke rigtig mening at slette dem. De kommer igen næste gang du opdaterer.

Den maksimale størrelse på lokbilleder er et par få KB, så du skal virkelig slette mange billeder før det batter noget.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Frank FF
Stationsbetjent
Indlæg: 42
Tilmeldt: 13 feb 2016, 11:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 - Spor1 - Minitrix
Geografisk sted: Vamdrup - Jylland
Kontakt:

Re: Opdatering og billeder på CS2

Indlæg af Frank FF »

Det kunne være rart, hvis Märklin ændrede Opdaterings-Proceduren for CS2 således, at Brugeren inden Opdaterings-forløbet startes
og igangsættes, at Brugeren via f.eks en "Dialog-Boks" skulle sætte et "flueben" om Brugeren ønskede at Opdatere Lok-icon bestanden eller om CS2-Brugeren IKKE ønsker at opdatere Lok-icon bestanden.

Det kunne sagtens laves i forbindelse med det "Opdaterings-script" som indlagt i CS2 til styring af Opdaterings-forløbet og gennemførelsen
af det.

Herved vil man som CS2 - Bruger kunne slippe for hver gang, at skulle "slette" alle de Lok-Iconer man alligevel ikke har brug.

CS3+ 60216 ( SW 2.5.2) / CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) / MS2 60653/60657 ( SW 4.13 )
MDT V3.6.0 ( HW: 60971 / 60970 / 60801 )
ESU LOKPROGRAMMER SW 5.2.6 ( ESU - HW: 53451/53900/53901 )

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Opdatering og billeder på CS2

Indlæg af moppe »

Hvorfor er det man skal slette billederne?

Klaus

Frank FF
Stationsbetjent
Indlæg: 42
Tilmeldt: 13 feb 2016, 11:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 - Spor1 - Minitrix
Geografisk sted: Vamdrup - Jylland
Kontakt:

Re: Opdatering og billeder på CS2

Indlæg af Frank FF »

CS2 - GUI Version 4.2.8 ( Udgivet 11-02 / 2019 )

Ændringer i CS 2 ( 60213 / 60214 / 60215 ) i forbindelse med Software-Opdatering 4.2.8.

Sværpunktet i denne Opdatering er forberedelse af CS2 til diverse ny-udviklinger som er planlagt indenfor Märklin Digital - området i 2019 og frem.

Kun CS2 Software-version 4.2.8 eller højere vi sikre dem for at alle disse nye muligheder kan udnyttes af dem som CS2-bruger.

Læg venligst mærke til følgende Henvisninger :

Nye MFX+ Spielewelt-førerstande.

I denne Opdatering er der indlagt nye MFX+ Spielewelt førerstande ( TGV, Robel, Turmtriebwagen ).

VIGTIGT :
Er en af disse MFX+ modeller tilmeldt til Lokomotiv-listen i deres CS2, bliver den oprindelige MFX+ Førerstand benyttet, selv om der foreligger en Ny Version.
De viste Modeller skal derfor tilmeldes til CS2 igen, for at den nyerere Version af MFX+ Førerstanden genkendes af CS2.
Stil derfor MFX+ Modellen på Anlægget - Slet derefter Lokomotivet fra Lokomotiv-listen og vent indtil MFX+ modellen har tilmeldt sig igen

Benyttelse af MFX+ Førerstande for alle Märklin Modeller.

I CS2 bliverer der til stadighed integreret flere MFX+ Førerstande til andre forskellige Märklin modeller.

Et ønske fra mange Modeljernbane og CS2-brugere er blevet fremsendt til os, om at disse MFX+ modellers Førerstande ikke kun skulle være forbeholdt MFX+ Modeller, men skulle kunne anvendes efter behov til andre Modeller uden MFX+ Decodere.
Dette er nu muligt fra Software-version 4.2.8 og herved spiller det ingen rolle om det handler sig om Modeller med en MFX, MM , DCC - Decoder
Forbugs-simuleringen som muliggør en afvekslende Spil-drift er dog stadigvæk kun forbeholdt til MFX+ Spielewelt - modellerne.

Indrettelse af MFX+ Førerstand :
Under Lok-Konfigurations menuen befinder der sig nu en RulleFelt-menu kaldet "Spielmodus" for alle Märklin modeller uden MFX+ funktionalitet.
Ved valg af en af de tilbudte Førerstande kan man fremkalde Førerstands-vinduet for den pågældende Model under begge Køre-Controller på CS2.
Indret hertil Lokomotivet på den Venstre / Højre køre-Controller på CS 2.
Lige under Tacho-visningen vises en Knap, som fremkalder den valgte Grafiske Førerstand for Modellen
Tryk på det X for at lukke den "Grafiske Førerstand" igen.

Lok-Iconer.

Opdateringen indeholder ingen nye Lok-Iconer.

Baggrunden for dette er, at omstændighederne i forbindelse med den "begrænsede Lagerplads" i CS2 her efterhånden sætter sine grænser, således at der ved mange indlagte Lokomotiv-modeller i Lokomotiv-listen på CS2 ikke mere er plads til et omfattende antal Lok-Iconer.

På vores Hjemmeside under Rubrikken SERVICE → KUNDENSERVICE → HÄUFIG GESTELLTE FRAGEN → Märklin DIGITAL et PDF-dokument til Download, som forklarer dem Fremgangs-metoden for Indlægning af Lok-Iconer på CS2.

Direkte Link : https://www.maerklin.de/fileadmin/media ... p-314b.pdf

Ved anvendelsen af denne Metode, kan de også tilpasse antallet af Lok-iconer på deres CS 2.

Lagrings-pladsen i deres CS 2 kan de "øge" ved kun at indlægge de Lok-Iconer på deres CS2 - enhed, som De selv har brug for og ikke flere.


Moppe : Læs afsnittet om Lok-Iconer, herefter må det være op til den enkelte CS2 - Bruger om man ønsker at gøre dette eller ej

CS3+ 60216 ( SW 2.5.2) / CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) / MS2 60653/60657 ( SW 4.13 )
MDT V3.6.0 ( HW: 60971 / 60970 / 60801 )
ESU LOKPROGRAMMER SW 5.2.6 ( ESU - HW: 53451/53900/53901 )

Besvar