Køretrin og trækkraft ESU Loksound 5.0 DSB Mv, MX, MY

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Mo 568
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 okt 2014, 21:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Køretrin og trækkraft ESU Loksound 5.0 DSB Mv, MX, MY

Indlæg af Mo 568 »

I ESU originale lydfiler for GM-lokomotiver stiger motoromdrejningstallet straks, når man notcher op fra kontrollertrin "0" til kontrollertrin "1". Denne funktion er ikke korrekt for danske GM-lokomotiver.

I danske GM-lokomotiver (type: MV, MX og MY) bliver trækkraften (magnetiseringen af hovedynamoen) slået til, når man går fra køretrin “0” til køretrin “1”. (Lokoet bevæger sig meget langsomt, dieselmotoren fortsætter med at gå i tomgang.)

Når der skiftes fra kontrollertrin "1" til kontrollertrin "2", forøge dieselmotorens omdrejninger, svarende til det valgte køretrin.

Hvor dan kan man ændre lydfilen så funktionen bliver korrekt i forhold til danske GM-lok?.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Køretrin og trækkraft ESU Loksound 5.0 DSB Mv, MX, MY

Indlæg af moppe »

Hej Thomas

I de absurd voldsomme lydfiler der er til GM-EMD motorerne er det let at midte overblikket med de mange overgange der er mellem de enkelte lyd-kasser dekoderen arbejder med.

Heldigvis er det amerikanerne der har bygget GM lydene og de har pænt styr på brug af variabler, frem for at indtaste diverse værdier direkte ind ved de forskellige overgange.

Kigger vi nærmere på den grafiske opbygning starter vi i Mute kassen, trykker vi på funktionstasterne der starter lyden går dekoderen til MS kassen (MuteStand) der indeholder opstart af motor.
Efter opstart går den til S kassen (Stand),der et tomgangslyden.

Det er her det bliver interessant, for det er her du gere vil ”blive lidt længere”.
Væk fra S går der en række pile, en af betingelserne på pilene er at hastighed er højere end værdien af variablen “Idle”.
Denne variabel står som standard til 0, hvilket betyder at når hastigheden er højere en 0 vil dekoderen gå videre i lydskemaet.

Du kan ændre værdien for Idle til eksempelvis 8 (ud af 255 interne køretrin) og så vil den blive i tomgang, når du drejer en smule op for hastigheden.
Herefter skal du overføre lydfilen til dekoderen, det tager en halv times tid.

Du kan også lave den frække og ændre så det ikke er Idle den skal bruge som betingelse, men derimod SoundCV1. Så kræver det kun ændring af en CV værdi at ændre grænsen for hvornår motoren går op i omdrejninger, frem for at skulle bruge en halv time på at overføre den komplette lydfil.

Håber at det hjalp lidt på forståelsen af lydskemaer.

Klaus

Mo 568
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 okt 2014, 21:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Køretrin og trækkraft ESU Loksound 5.0 DSB Mv, MX, MY

Indlæg af Mo 568 »

Hej Klaus
Tak for hurtig svar.

Jeg har gået lidt af vejen, og har uden held, ændret værdierne for “notch” i til venstre i motorlydfilen i boksen med betegnelsen soundslot Einstellungen. Jeg forstå at jeg skal ænder direkte i lydfilen, og har takket været dig fundet parameteren #1:[req=idle]. Jeg laver et forsøg med at ændre den i aften.

Sound-CV1 til -C8 har jeg også forsøgt at ændre, men det har ikke virket for mig. Efter ændringen har jeg opdateret Cv værdierne, men ikke selve lydfilen. Kan det være årsag til at ændringen af Sound- CV værdien ikke ændrede noget?

De bedste hilsner
Thomas

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Køretrin og trækkraft ESU Loksound 5.0 DSB Mv, MX, MY

Indlæg af moppe »

Hej Thomas

Hvis du vil ændre på Idle grænsen, skal du - når du har åbnet soundslottet til motorlyden - klikke et sted midt mellem alle kasserne. Så kommer der i venstre side en rude, hvor du kan ændre Idle værdien.

Jeg gjorde det i går og testede det, det ser ud til at virke fint. Men jeg kan også se at Idle værdien bruges langt flere steder end den vi har brug for at ændre.

Derfor vil jeg foreslå en ændring til at bruge SoundCV1.
Først finder jeg frem til det sted der skal ændres, nemlig i overgangen mellem S og SD

Før.jpg

Dobbeltklik på overgangen og udskift Idle med SoundCV1

Ændring.jpg
Ændring.jpg (26.22 KiB) Vist 1150 gange

Nu er der værdien i SoundCV1 (CV 155) der er grænseværdien og ikke værdien i Idle

Efter.jpg

I første ombæring så vil jeg sætte SoundCV1 til 10

SCV.jpg

Nu skal lydfilen overføres til dekoderen og du kan teste.
Hvad værdien i SoundCV1 skal være, afhænger af om du kører med 14, 28 eller 128 køretrin på din digitalstation og ikke mindst, hvor langt op i hastighed du ønsker at den skal fortsætte i tomgang.
Vær opmærksom på at skiftet fra køretrin 1 til 2 sker ved værdien 21 (ud af 255).

Grænseværdien i SoundCV1 (altså CV 155) kan du ændre via POM, når dit lokomotiv kører på din bane!

Klaus

Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

Re: Køretrin og trækkraft ESU Loksound 5.0 DSB Mv, MX, MY

Indlæg af Togsøn »

Hej.

Spændende, kan det samme laves ved loksound 3 / 3,5 og loksound 4.0 ?

Hilsen Erling.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Køretrin og trækkraft ESU Loksound 5.0 DSB Mv, MX, MY

Indlæg af moppe »

Noget af det - ja.
V4 og V5 er meget lig.
V3.5 er en meget mere simpel boldgade.

Klaus

Mo 568
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 okt 2014, 21:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Køretrin og trækkraft ESU Loksound 5.0 DSB Mv, MX, MY

Indlæg af Mo 568 »

Jeg har nu prøvet at implementere begge dine forslag i en ESU V5.0 lydfil, S0110. Det er ganske vist et Belgisk lokomotiv, men motoren er 12 cyl. og den derfor perfekt til en DSB Mx. Det er kun motorlyden jeg bruger. Danske horn og fløjter kan hentes i ESU My eller Mx filen. Den lydfil ESU S0360 som ESU oplyser er en MXII, lyder efter min mening ikke som en MX, snarere som en MY 1145 til 1159.

Begge dine forslag til løsninger virker perfekt i Lokprogrammerens simulator, når blot betingelsen for overgang fra D1 til DADS ændres, så den ligger en laver end betingelsen fra S til DASD:

Skærmbillede 2022-05-29 kl. 16.23.40.png

Det er så muligt at gå op i notch 2 og tilbage i notch 1. MEN når den ændrede lydfil downloades til lokomotivet bliver motoren ikke aktiveret - lokomotiver står stille.

Det enste ( i Soundslot 1 - Motorlyd) jeg har kunne opspore, som kunne indikerer noget om motorstyringen er indholdet i DASD m.fl.

Skærmbillede 2022-05-29 kl. 16.30.17.png

Jeg har uden resultat forsøgt at ændre på disse parametre.

Bedste hilsner
Thomas

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Køretrin og trækkraft ESU Loksound 5.0 DSB Mv, MX, MY

Indlæg af moppe »

Hej Thomas

Testede det med MX filen fra ESU, der fungerer det fint, så derfor undrede det mig lige i første ombæring at du har problemer med at motoren ikke sætter i gang.

Går ud fra at det er S0109 du har brugt, da den er 12 cylindret?
http://projects.esu.eu/projectoverviews/search?q=S0109

Jeg hentede S0109, lavede ændring i S -> DASD overgangen, så betingelsen ikke længere er "req > idle", men "req > SCV1" og downloadede det i en LokSound V5.
I simulatoren kører det fint, men i dekoderen, begynder motoren ikke at dreje rundt (som du beskriver).

Så må man jo i gang med at lede......

Når jeg kigger på containeren S

MX lyd, drivelock.jpg

kan jeg se at den har flaget "Drivelock" sat.

Drivelock betyder i følge "biblen":
"Drivelock: Verhindert, dass die Lokomotive anfährt".

Jeg har lige prøvet at fjerne fluebenet ved "Drivelock" og startet en ny download til min dekoder.

Der er en ting vi ikke har vendt, i denne snak.
Det vi laver nu, er at "kravle" i køretrin 0, ikke at lave et køretrin 1, hvor den kun kan "kravle".
Passer det med, hvordan forbilledet arbejder?

Har MX kun 7 køretrin på regulatoren, som den belgiske HLD62?

Klaus

Mo 568
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 okt 2014, 21:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Køretrin og trækkraft ESU Loksound 5.0 DSB Mv, MX, MY

Indlæg af Mo 568 »

I overenstemmelse med forbillederne Mx, Mv og My er det vi skal have frem "kravlende kørsel" i kontrollerstilling 1, d.v.s dieselmotor kører i tomgang, med magnetisering indkoblet, og dermed trækkraften indkoblet - lokomotivet kører meget langsom, f.eks. ved tilkobling af vogne. I stilling 2 forøges dieselmotorens omdrejninger og magnetiseringen, d.v.s. trækkraften og hastigheden forøges.

Motoromdrejninger på Mv (567B-motor), My (567D-motor) og Mx (567C og 567D-motor)
Tomgang 275 B- / 275 C-motor
Stilling 1. 275 B- / 275 C-motor
Stilling 2. 350 B- / 350 C-motor
Stilling 3. 425 B- / 435 C-motor
Stilling 4. 500 B- / 515 C-motor
Stilling 5. 575 B- / 595 C-motor
Stilling 6. 650 B- / 675 C-motor
Stilling 7. 725 B- / 755 C-motor
Stilling 8. 800 B- / 835 C-motor

MX har 8 kontrollertrin og HLD 62 har 7. Det tillægger jeg ingen betydning, fordi forskellen ikke kan høres når modellen kører på et anlæg. Det vigtige her er at motorlyden er korrekt til en dansk MX, hvilket jeg ikke har kunne finde ander steder.

Kender du denne her:
https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-m ... k-1984.pdf
Jeg var i sin tid forfatter på del 2. Elektriks transmission.

Bh
Thomas

Mo 568
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 okt 2014, 21:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Køretrin og trækkraft ESU Loksound 5.0 DSB Mv, MX, MY

Indlæg af Mo 568 »

De første fire My blev leveret med en 16 cyl. 567B motor med en ydelse på 1700 HK. Fra MY 1105 blev MY leveret med en 16 cyl. 567C med en ydelse på 1900 HK. Fra 1968 blev de lokomotiver som havde den lille motor 567B om litreret til MV og indsat i særlige løb.
Motorerne skiftede plads i forbindelse hovedrenovering, så B motorerne var i løbet af årene at finde i bl.a. MY 1101, 1102, 1104, 1109 og 1134 senest blev 1144 til Mv. MY 1145 blev leveret med en 16 cyl. 567D1 med en ydelse på 1950 HK.

MV-lokomotiverne havde en meget karakteristisk lyd fordi udstødningen var den originale amerikanske ”potte udstødning”. Det er derfor oplagt at udstyre en MY 1105-44 med en lydfil til en 567B motor, så der er lidt afveksling i lydene i forhold til My 1105-44.

Jeg har søgt på motortypen 567B i ESUS soundfile register, og er i ”North American & Australian factory Equipped fiels”, faldet over en ESU V5.0 Item number: 11468 til et australsk lokomotiv VIC B Class lokomotiv.

I denne fil er styringen af motoren på modellen og lydfilen korrekt! Det vil sige at dieselmotoren IKKE går op i omdrejninger ved kontrollertrin 0 til 1. Lokomotivet kører ganske langsom – hastigheden kan justeres efter behov på Soundslot CV1. Først ved kontrollertrin 1 til 2 stiger dieselmotorens omdrejninger svarende til stilling 1. Jeg har fået den tanke at denne funktion, som altså også blev brugt i Australien, måske er en ”EMD Eksport-feature”.

Jeg har ikke set på det endnu, næste trin er at analysere forskellen mellem lydboksene S, SD hhv. og D1 på denne fil, og S, DASD/DSD/ADSD og D1 på den lydfil jeg ikke har haft held til at ændre.

Måske består forskellen blot i at lyden fra boksen S blot skal kopieres til SD og D1?

Bh
Thomas

Besvar