Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

Som før beskrevet, er det ikke hver dag, der er strøm på J&B Rail.

Men da der er et par besøg i næste weekend, der truer, så er vores CS'er startet op.

Der var ingen kortslutninger, men magnetartiklerne vandrer, så rødt bliver til grønt og sporskifterne skifter den forkerte vej, men det er ikke alle sammen !

Vores centralstation har en grøn prik for opdateringer, men jeg har en følelse af, at det er disse, der laver rav i maskinen .....

Det mærkelige er, at det ikke er 100%, men kun enkelte ......

Håber en eller anden kan fortælle mig hva' jeg gør forkert, for det må da være mig !!!

Desuden sker der også det mærkelige, at enkelte loko'er har glemt, at de skal køre, så det er med 10-20 stammer træls at finde hvilke, der skal have go på !

Igen er det mig eller skal det blot være sådan ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af Søren »

Jeg starter lige med at være kaptajn Åbenlys. Du har ikke, udover at du har tændt din CS3, fået byttet rundt på ledningerne til dekodere? Typisk når sporskifter skifter den forkerte vej, så skyldes det en af to ting:

  • De blå ledninger til drevet vender forkert
  • Sporskiftet er registreret modsat af hvad det i virkeligheden er (venstre/højre)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

Kaptajn Søren

Prøver lige igen.

Det jeg døjer med er, at pludselig har f. eks. et Viessmann vingesignal ændret sig, så skærmen viser rødt medens signalet er grønt. Det samme sker diverse sporskifter, og det er ikke de samme magneter/porte, der er ændret, som jeg husker det ( men måske skal jeg begynde at tage notater for at finde et mønster ).

Der anvendes Lenz LS150 dekodere med 6 porte pr. box ( så de passede ikke lige ind i Märklin opsætning med 4 porte/box )
Der anvendes vekselstrøm som strømforsyning fra box til magneter
Måden jeg retter på, er ved skifte position af de to blå ledninger, så det passer med skærmen ( synes at kunne huske, at det kan gøre elektronisk via skærmen, men det gør jeg ikke )

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

Under mit indlæg - Træls - anbefaler I også at ændre til Start loko. automatisk.

Kan der være en sammenhæng mellem loko. dekoder og Lenz LS150 ( for er det ikke også en form for dekoder ) ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: 09 jun 2022, 12:19

Under mit indlæg - Træls - anbefaler I også at ændre til Start loko. automatisk.

Kan der være en sammenhæng mellem loko. dekoder og Lenz LS150

Nej.

Klaus

pejft
Stationsforstander
Indlæg: 98
Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af pejft »

Der kan ikke være sammenhæng mellem en lokomotivdekoder og en Lenz LS150. Uanset om de begge er DCC og deler adressen 05 f.eks.

En lokomotivdekoder adresseres anderledes af CS3 (og andre centraler), end en anlægsdekoder gør. En adresse til lokomotiver er altså noget andet end samme adressenummer til en anlægsdekoder.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

Blot en tanke fra en analog, der døjer med, at enkelte magnetartikler pludselig skifter retning på en CS3+ ......

Og det er træls, at man skal over i den anden ende af banen, for et se hvor et indkørende stamme ender ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af Søren »

synes at kunne huske, at det kan gøre elektronisk via skærmen, men det gør jeg ikke

Du kan ikke skifte det via skærmen. Du skal sætte ledningerne korrekt i dekoderen for at sporskiftet stiller sig korrekt.

Du kan på din skærm ændre sporskiftets retning, men det nytter jo ikke noget at angive et venstre-sporskifte som et højre-sporskiftet, hvis det er et venstre-sporskifte, blot for at slippe for at bytte ledninger rundt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

Ledningerne sad rigtig, og pludselig er der enkelte drev / signaler, der gør det modsatte af, hvad de gjorde sidste gang, de blev brugt.

Jeg kravler da ikke rundt under banen og skifter tilfældige 2x blå ledninger fra tid til anden.

Hvordan hænger det sammen, hvis jeg endnu en gang skal rette til:

  1. Et skærmbillede der viser sporskiftets stilling
  2. Et tryk på skærmen, og det skifter stillingen ( hvilket også kan høres med klik fra drevet )
  3. Det må ske med et "digital signal" fra CS -->> Lenz dekoderen ( har ikke set at det er andet drev, som bliver påvirket )
  4. Lenz'en påvirkes og der sendes via indvendigt "relæ" en impuls til drevet via ledning
  5. Drevet skifter position via magneten

Jeg ved ikke / kan ikke huske om det altid er de samme positioner, der driller, men det må jeg til at skrive op

Og hvorfor jeg kunne forestille mig at "flytte" ledningerne elektronisk, er et udslag af dovenskab !

Så i nærmeste fremtid vil de to fra J&B gå alle igennem og flytte de nødvendige ledninger ( og hvis der er et drev, der kun vil skifte til en side, så få det skiftet ), så sporplanerne kommer til at passe med virkeligheden.

Når vi gør det, er der en mening, om det vil være en fordel at påvirke drevet fra sporplanerne eller fra de enkelte drev i artikellisten (og endnu en gang checke om et venstre nu også er venstre sporskifte ( men det er også signaler der driller ) ????

Jeg har kun lavet dette indlæg for at finde ud af om andre, der har sporskifter, der pludselig laver det modsatte, men der er vel ikke mange der har lavet den blanding af en CS'er og Lenz LS150'er, så måske er det her, hunden ligger begravet ( og det skete kun for at jeg kunne bruge AC til at skifte med )

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af Søren »

Jeg har kun lavet dette indlæg for at finde ud af om andre, der har sporskifter, der pludselig laver det modsatte, men der er vel ikke mange der har lavet den blanding af en CS'er og Lenz LS150'er, så måske er det her, hunden ligger begravet ( og det skete kun for at jeg kunne bruge AC til at skifte med )

Det burde være lige meget. En Lenz optager 6 adresser, så opretter du jo bare 6 sporskifter med de adresser i din CS3. Jeg kan ikke se, hvordan det pludselig kan gå galt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar