Træls ......

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Træls ......

Indlæg af bygger01 »

Følgende slog jeg op på FB for et par dage siden:

Mine lokomotiver har det med glemme, og det er træls !
Når der kommer strøm på anlægget via en CS3+, så starter de ikke, når de ikke, når der kommer strøm på den døde skinne, der f. eks. har standset dem - sidst der var strøm på - på et spor på en skyggebanegård.
Så er det ned på knæ og kigge ind og så er der 3 brune MY’er ved siden af hinanden …..
Når det rigtige lokomotiv er fastslået, så skal lokomotivet startes igen ved at gå via 0 til en given hastighed, og så starter det som det skal.
Det gælder naturligvis også lys og div. lyde.
Er der en, der kender til løsning på det problem ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Træls ......

Indlæg af bygger01 »

Og fra Per Roed & Trine Hjelm kom der følgende indlæg:

Fra Per R. kom:

Under CS3 indstillinger, Spor: Protokoller og Driftstøj, er det første "fluen" noget der hedder "Start lokomotiver automatisk". Jeg mener bestemt at det er det der skal til. Jeg har ikke prøvet det, så jeg er ikke 100% sikker. Ellers kan "Fortsæt drift" også være en mulighed. Jeg vil afprøve det lidt senere.

+

Se eventuelt under hjælp side 6 af 7 under CS3 indstillinger. Jeg har prøvet begge indstillinger, og det lokomotiv jeg havde sat til at køre før jeg lukkede ned, startede op efter CS3 blev startet. Bemærk at der er en advarsel når man bruger "Fortsæt driften".

Så der er lavet et par andre flueben, og der er helt sikkert kommet en ændring, og det skal nu vurderes om det virker for "godt"

Så jeg har lovet et feedback om et par dage.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Træls ......

Indlæg af bygger01 »

Fra Trine Hjelme er også kommet flg., men det kan jeg ikke overskue om det passer ind på J&B Rail med de løsninger, som jeg har valgt !

Og med det mener jeg: Viessmann vingesignaler med magnet / bremsemoduler fra Uhlenbrock / Lenz dekoder LS150

Märklins dekodere kan være meget forskellig tid om at glemme.
Hvis du bruger stopstrækninger foran signalerne, anbefaler Märklin at forsyne stykket gennem en 1500 Ohms modstand. Det forhindrer lokomotivet i at køre men holder dekoderen opdateret
( der var også en skitse med, men den kan jeg ikke få ind, så den kan graves frem på FB / Märklin for danskere )

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Træls ......

Indlæg af moppe »

Det der med modstanden er kun ved meget gamle lokomotivdekodere det er et issue.

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Træls ......

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: 08 jun 2022, 20:18

Er der en, der kender til løsning på det problem ?

I din CS3 er der en ganske fin hjælpefunktion.
Går du ind under "System" og videre til "Spor"

Spor.JPG

Her er der en række afkrydsningsfelter, som ikke nødvendigvis giver mening, men trykker på spørgsmålstegnet oppe i højre hjørne (hjælp) kommer der forklaringer frem til de enkelte felter.

Hjælp.JPG

Du har brug for "Start lokomotiver automatisk".

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Træls ......

Indlæg af Søren »

Enig med Per og Moppe. Start lokomotiver automatisk. Funktionen dækker over hvorvidt sidste status på køretrin og funktioner skal gensendes til dekoderne ved start af CS3.

Hvis den ikke er slået til, så opfører CS3 sig som en almindelig kontrolenhed, hvor du skal sætte alt i gang manuelt ved opstart.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Træls ......

Indlæg af bygger01 »

Jeg er blevet belært af Jer ....

Og lige nu er der kun flueben i - Start lokomotiver automatisk - og det synes at virke, så jeg får ikke motion i at kigge efter diverse nummerer på MY'er, da de lige nu sammen med Litra E er de mest stabile loko'er på vores bane !

Mange af de andre - særlig de store damp'ere - behøver et venligt skub fra de ophængte skubbelister, der hænger strategisk omkring på banen.

Men det er lidt nedværdigende at finde dem frem, når der er et publikum ....

Når en damper bliver vendt rundt med bugen op ad, og får renset hjul, så virker de alle, og motoren rotere lystigt, så tror I ikke at det er slæbeskoen, der skal have lidt hjælp ?

Mange af de bløde slæbesko fra f.eks. de danske producenter, har en tendens til at have bananform, så det faktisk i visse tilfælde kun er en af Märklin's punktkontakter, som er i en indgreb !

Måske burde man tilstræbe den omvendt facon, så hvis der skal være en afvigelse, så skal være en "bugtning", så enderne vender nedad ( det er en vis person "Niels N." og jeg i dag blevet enige om ) ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Træls ......

Indlæg af moppe »

Slæbeskoen skal være helt flad!

Når der skal skubbes, er der så lys på maskinerne?

Rens, hjul, slæbesko, skinner og midterleder,. Vær sikker på at der er forbindelse mellem slæbeskoens halvdele (fjeder og glidestykke).

Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Træls ......

Indlæg af Godsbanen »

Min erfaring med slæbesko er nu, at en svag konveks form er en fordel (i visse tilfælde et krav) for problemfri kørsel med nogle lokomotiver. Desuden er det også min oplevelse at nogle modeller er mere sarte omkring strømoptag og forbindelse efter længere tids stilstand.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Træls ......

Indlæg af bygger01 »

Med konveks mener du at midten skal bue nedad ?

For det betyder i det ekstreme, at der kun er en punktkontakt er rører slæbeskoen.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar