Hjælp Märklin 60971 driller

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Hjælp Märklin 60971 driller

Indlæg af Lyne Preben »

Hej,
Jeg har købt en Märklin 60971 Dekoder Programmer og en 60970 Dekoder Tester. Jeg har downloadet programmet
mDecoderTool3 fra Märklins Hjemmeside. Programmet virker fint og jeg har lavet flere forskellige opsætninger i programmet, så langt så godt. Nu kommer så problemet: jeg kan ikke få kontakt til Dekoderen, og får fejlmeddelse om at Dekoderen ikke svarer. Problemet er det samme hvis jeg forsøger med 60970, og det er ligegyldigt om jeg monterer dekoderen i Dekoder tester printet, eller om jeg fofsøger via spor konnector. Jeg han heller ikke downloade til CS3+ når den er tilsluttet.

Billede1.jpg
Billede2.jpg

Hvad gør jeg forkert?

Mvh

Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp Märklin 60971 driller

Indlæg af Søren »

Programmet og dekoder programmeren virker udelukkende med eftermonteringsdekodere. Hvilken dekoder forsøger du at programmere?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: Hjælp Märklin 60971 driller

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
At programmet udelukkende fungerer med eftermonterede dekodere, kommer lidt bag på mig. Som jeg læser beskrivelsen af det, kan man tilrette alle former for Märklin dekodere.
De dekodere jeg har forsøgt mig med er hhv. en ældre 21pins Märklin lyddekoder, og den dekoder som er monteret i Märklin T299 damplokomotiv.
Hvis det er tilfældet at programmet kun kan benyttes til eftermonterede dekodere, hvordan/hvad skal man så bruge til de andre?

Mvh
Prebeb

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp Märklin 60971 driller

Indlæg af Søren »

At programmet udelukkende fungerer med eftermonterede dekodere, kommer lidt bag på mig. Som jeg læser beskrivelsen af det, kan man tilrette alle former for Märklin dekodere.

Du kan ikke bruge det til andet, af den simple grund, at de gamle dekodere er teknisk forskellige. Du kan muligvis skrive CV'er direkte til dekoderen ved at bruge forbindelsen til CS3 via MDT. Du kan ikke bruge USB-sticken til at gøre det med. Det vil ikke fungere.

Som du kan se af beskrivelsen af 60971 så er det meget tydeligt:

60971-beskrivelse.png

De dekodere jeg har forsøgt mig med er hhv. en ældre 21pins Märklin lyddekoder, og den dekoder som er monteret i Märklin T299 damplokomotiv.
Hvis det er tilfældet at programmet kun kan benyttes til eftermonterede dekodere, hvordan/hvad skal man så bruge til de andre?

Intet. Dekoderne har kun de funktioner for ændringer, som udstilles via dekoderens CV liste (MM) eller mfx-tabeller. Dem når du fra din CS3.

Generelt set er ældre Märklin dekodere fra et væld af ukendte (og kendte) fabrikater. Der er ESU LokSound, der er en lang række andre. Det er en jungle.

Fremadrettet har du kun Märklins egne MSD3/MLD3 dekodere (og hvad der måtte komme af senere versioner). De er selvfølgelig understøttet.

Med fabriksmonterede dekodere (MSD3) kan du:

  • Opdatere dekoderens firmware for nye funktioner og forbedringer.

Fabriksmonterede dekodere kan ikke få overskrevet deres lydskema. Du kan ændre i opbygningen af dekoderens funktioner via din CS3 eller CS2.

Med eftermonteringsdekodere (MLD3, MSD3) kan du:

  • Opdatere firmware.
  • Overskrive dekoderens funktioner med andre funktioner og indstillinger.
  • Overskrive dekoderens lydskema med lyde fra lydbiblioteket eller dine egne lyde.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: Hjælp Märklin 60971 driller

Indlæg af marklinbygger »

hej preben

hvis du tænker på de gamle mld decoderer så skal du bruge en programmer fra Märklin med nummer 60801
men med den kan du kun ændre på lyd filer og ikke andet , det skyldes at Märklin " låser " deres fabriks decoder
og den er så gammel at jeg ikke tror du kan få en af mere
mvh marklinbygger

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: Hjælp Märklin 60971 driller

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
Tak for dit, altid brugbare, svar. Som jeg forstår det, kan man ikke programmere om på ældre Märklin dekodere, og hvis man ønsker at ændre et ældre Märklin lokomotiv, er der ingen vej uden om at udskifte dekoderen til en ny, men at nyere Märklin lokomotiver ikke længere er "Låst" fra fabrikken .

Mvh

Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Hjælp Märklin 60971 driller

Indlæg af PerR »

Hej Preben.
Det er min helt klare overbevisning at alle Märklin fabriksmonterede lyddekodere er låst med hensyn til lyden. Jeg synes at det giver god mening, så man ved et uheld ikke kommer til at ødelægge lyden.
Det er kun de nye løse dekodere man kan købe til eftermontering (mld3/msd3), som programmerings enheden er beregnet til.
Jeg har selv sådan en programmeringsenhed, som jeg synes fungerer godt.

Mvh Per

pejft
Stationsforstander
Indlæg: 98
Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Hjælp Märklin 60971 driller

Indlæg af pejft »

Jeg har også en 60971, som jeg anvender i kombination med en Märklin 60970 Decoder-Tester.

Den kan anvendes med indbygningsdekodere og ikke med fabriksmonterede dekodere på samme måde, som ESU og ESU LokProgrammer kan ændre i lydene på indbygningsdekodere med ikke i alle fabriksmonterede dekodere.

60971 er velfungerende, særligt fordi programmeringshastigheden af lyd er meget hurtig. F.eks. tager det ca. 20 minutter for mDT3 (Märklin Decoder Tool) at overføre lydprojektet fra MY til en MSD3-dekoder via CS3 og programmeringssporet og få minutter via 60971 med dekoderen monteret enten direkte eller på 60970.

Til gengæld kunne jeg godt ønske mig, at 60970 ikke krævede spændingsforsyning fra CS3. Der kunne Märklin godt lære af ESU, så en 60971 kan programmere enten med dekoderen monteret direkte, via en 60970 eller med et programmeringsspor og dekoderen monteret i et lokomotiv, så CS3 ikke nødvendigvis var en del af ligningen.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: Hjælp Märklin 60971 driller

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Peter,
Tak for svar, men nu er jeg lidt forvirret for i Brugsanvisninger for 60970 står der jo netop, at "Der må ikke tilsluttes nogen yderligere spændingskilde. Spændingsforsyningen sker udelukkende gennem skinnetilslutningen"

Billede3.pdf
(541.97 KiB) Downloadet 49 gange

Så hvis man har tilsluttet 60970 til sportilslutningen (CS3+), og tilslutter den til 60971 som sidder i PC'en, får den så ikke spænding 2 steder fra?

Mvh
Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
pejft
Stationsforstander
Indlæg: 98
Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Hjælp Märklin 60971 driller

Indlæg af pejft »

Tilslutningen til 60971 overfører udelukkende digital information. Skinnetilslutningen (fra CS3) skaber den nødvendige driftsspænding til 60970.

Det er netop det, der er forskellen til ESUs løsning. Der overfører LokProgrammer begge dele og CS3 er unødvendig.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Besvar