CS3 langsom død

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

CS3 langsom død

Indlæg af Lyne Preben »

Hej,
Jeg oplever at min CS3+ stille og roligt kører sig selv ihjel. Dette skal forstås sådan at efter opstart fungerer alt som det skal, men efter at stykke tid, bliver den langsommere og langsommere, for til sidst slet ikke reagerer på diverse besat meldinger fra Link S88, hvilket betyder at Blokstyringen fejler. Når det sker kan jeg heller ikke skifte diverse magnetartikler, kort sagt. den er "Død". Efter en tur på "nødstop", fungerer den så igen, men kun i kort tid, så opstår problemet igen.
Kan CS3 måske løbe tør for memmory? og i givet fald, findes der en måde hvormed man kan se aktuelt memmory forbrug?
I praksis betyder det, at jeg p.t. ikke kan køre på min bane, så al hjælp modtages med glæde.

Mvh
Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Søren »

Du kan se forbruget via websitet.

Du skal kontrollere dine hændelser, og se efter om nogle af dem evt forårsager overdrevet memory forbrug.

Din beskrivelse lyder mest som en programmering, der stille og roligt æder alt for mange ressourcer. Det er til at komme omkring.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
Kan du uddybe "via websitet", jeg er ikke helt med på hvor på websitet jeg kan se forbruget.

Hilsen
Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: CS3 langsom død

Indlæg af PerR »

hvis du har opdateret til CS3 version 2.4.0(5), så har du to muligheder for at se memory forbrug.

  1. Gå ind i "System" menu, vælg "CS3" og rul ned til "Status på baggrundsprocesserne". Her kan du se antallet af genstarter for de forskellige processer. Men hvis du klikker på "Ekstra...", så vil du kunne se mere om CPU og RAM forbrug.

  2. Start en browser på din PC, og vælg IP adressen på din CS3. Vælg "System" menu, og vælg "Overview", så kan du også mere om CPU og RAM forbrug.

Jeg har dog ikke oplevet at CS3 går død på denne måde, men jeg har heller ikke så mange "Hændelser" kørende.

Mvh Per

PS: CS3 softwaren kører på en Linux kerne og det er min erfaring at Linux er utrolig god til at håndtere memory, også når der ikke er så meget memory.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Søren »

CS3 softwaren kører på en Linux kerne og det er min erfaring at Linux er utrolig god til at håndtere memory, også når der ikke er så meget memory.

Hvis der er huller i programmeringen af hændelserne, så kæmper selv den bedste kerne forgæves.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Lyne Preben »

Hej,
Igen tak for hurtige svar. Jeg vil vende tilbage når jeg her noget nyt om problemet.

Mvh
Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Lyne Preben »

Hej igen,
Jeg har nu haft tid til at teste og checke alle mine hændelser,, dog uden at komme nærmere en løsning.
Det ser ikke ud til at der er mangel på hverken CPU kraft eller Memory.
Jeg kan dog konstatere at det virker som om at mine M84 dekodere ikke altid reagerer når CS3 sender en skifte-kommando til dem, Hvis man ser på CS3 (både i Magnetartikel listen og Sporplanen) tror CS3 at den har sat et givet signal, men M84 dekoderen har ikke skiftet den pågældende port.
Derudover har jeg konstateret vil loggen, at der efter nogen tid sker nogen med mine hændelser som jeg ikke ved hvad betyder, og hvorfor det sker.
Næsten alle hændelser siger:: "Event Reply Timeout !!!!! at (acc 20 state 0)
Se.det vedhæftede billede

Billede 3.jpg

Er der nogen som kan hjælpe her?

Mvh

Prrben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3 langsom død

Indlæg af moppe »

Lyne Preben skrev: 24 aug 2022, 13:46

Jeg kan dog konstatere at det virker som om at mine M84 dekodere ikke altid reagerer når CS3 sender en skifte-kommando til dem, Hvis man ser på CS3 (både i Magnetartikel listen og Sporplanen) tror CS3 at den har sat et givet signal, men M84 dekoderen har ikke skiftet den pågældende port.

Har du PIKO lokomotiver?

Klaus

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Lyne Preben »

Ja, men der er så vidt jeg ved ingen af dem på banen p.t.

Mvh
Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3 langsom død

Indlæg af moppe »

Okay, de kan nemlig være støjsendere uden lige, når de kører.

Klaus

Besvar