Adresse ændringer

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Torben
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Adresse ændringer

Indlæg af Torben »

Hjælp søges :)

Jeg har fået PIKO ICE BR 412 (51403 AC)
Samtidig har jeg fået Uhlenbrocks Mfu Modul (65110)
Nogen der ved hvad jeg skal gøre for at ændre adresse. Når jeg tænder for IBII blinker Mfu modul og finder BR412 og giver det adressen 300x (x=mfx) det er jo fint, alle F funktioner er der også. Jeg vil give det adressen 412, men kører jeg så stammen på programmeringsspor kan den ikke læse sættet?
Sletter jeg sættet på IB, finder den det uden problemer, igen med adressen 300 når Mfu modul starter op.
Hvad kan jeg gør for at få kontakt til decoder på programmeringsspor? Hvad overser jeg ?

mvh Torben

IMG-1713 (1).jpg
IMG-1714 (2).jpg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Adresse ændringer

Indlæg af moppe »

MFU modulet kan kun læse mfx, ikke skrive.

Og du kan ændre DCC adressen lige så tosset du vil, den bruger mfx ikke til noget.

Klaus

Torben
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Adresse ændringer

Indlæg af Torben »

Hej Klaus

Den er jeg med på, jeg kan bare ikke finde ud af hvordan jeg får "lov" til at programmerer dekoderen med en ny adresse?
Dekoderen reagerer ikke på programmeringssporet?

mvh Torben

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Adresse ændringer

Indlæg af moppe »

Hvis du vil registrere den med mfx, kan du kun få den adresse mfu modulet og dekoderen forhandler sig frem til.

Hvis du vil køre under DCC, kan du bestemme adressen selv og programmere den under DCC, men den vil ikke blive brugt under mfx.
Med andre ord - vil du bestemme adressen, skal du ikke bruge mfx (dit mfu modul er overflødigt).

Hvis dekoderen ser et mfx signal og er koblet til digitalstationen med den, kan du slet ikke få lov til at programmere DCC..

Klaus

Torben
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Adresse ændringer

Indlæg af Torben »

Jeg syntes det var nemt med modulet at det tilføjede alle F funktioner og registrerede lok automatisk, men holdt op mod at jeg ikke kan vælge adressen selv, så ved jo nu ikke. Det vil sige hvis jeg afmonterer Mfu modul så får jeg adgang til DCC på programmeringssporet. Tror det ender med det :-)
Når det er programmeret i DCC så har Mfu modulet efterfølgende vel ikke adgang til dekoderen ?
Tak for svar Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Adresse ændringer

Indlæg af moppe »

Du kan bare slå mfx protokollen fra på din intellibox, så ser dekoderen ikke noget mfx signal og er i DCC modus.

Uhlenbrocks mfu modul er i mine øjne lidt noget juks, for alt du kan er automatisk tilmelding (og centralen kan sende mfx ud i sporet), men har ikke de features som andre mfx centraler har med programmering osv..

Mit klare råd til dem der gerne vil udnytte mfx: køb en Märklin central, så er du sikret fuld kompabilitet med mfx protokollen.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Adresse ændringer

Indlæg af Søren »

Jeg syntes det var nemt med modulet at det tilføjede alle F funktioner og registrerede lok automatisk, men holdt op mod at jeg ikke kan vælge adressen selv, så ved jo nu ikke. Det vil sige hvis jeg afmonterer Mfu modul så får jeg adgang til DCC på programmeringssporet. Tror det ender med det :-)

Hvorfor er det at du vil vælge adressen selv? Kan du ikke "bare" vælge loket på listen når du vil bruge det?

I øvrigt, af ren og skær nysgerrighed: 400x (eller hvad adressen er) er ikke en typisk mfx-adresse. Så er du sikker på at din Intellibox ikke bare giver dit lok en dummy-adresse som IB'en bruger til at referere til lokets virkelige mfx-adresse. Hvis det er tilfældet, så burde kunne ændre den reference til noget andet, og stadig tilgå loket.

Ideen med mfx er at man ikke skal bekymre sig om at huske adresser, funktioner etc. Når modellen har meldt sig til centralen, så får den al informationen fra dekoderen. Det mister du, hvis du går DCC vejen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Torben
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Adresse ændringer

Indlæg af Torben »

Jeg har altid givet min lok litra nummer og så lagt et ciffer til når jeg har flere af samme litra feks BR 218, (2181 2182) og mit anlæg kører med Uhlenbrock Lissy styring der er jeg vældig tilfreds med. Så jeg er tilfreds med IBII, men deres mfu modul er mere tvivlsom.
Samtidig når lok er lagt ind på IBII så skal jeg ikke røre mere ved det. Ender nok med jeg kobler mfu modulet helt fra.
Ifølge pairerne på BR412 så er det standart adr 3 sættet har, men det har jeg ikke kunnet få til at virke, eller rettere jeg kan ikke få lov til at ændre adr, den kan ikke læse dekoder på programmeringsspor.
Torben

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Adresse ændringer

Indlæg af moppe »

Når du har mfx aktiveret i den intellibox, så vil dekoderen ikke snakke DCC.

Start med at slå mfx fra og fjern eventuelt mfu modulet, så skal du se det virker.....

Klaus

Torben
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Adresse ændringer

Indlæg af Torben »

Nu har jeg fjernet mfu modulet fra ib, sat special options 815=0 samt 466=0 !
Jeg kan fint læse dekoder CV klar tekst, den siger 412 på adressen men loket reagerer ikke.
Er der noget andet jeg "mangler" ?
Så lykkedes det endelig !! Jeg fandt ud af CV 12 havde værdi 255, den gav jeg værdi 4 (Bit 2=1 Datenformat DCC ein)
så var der forbindelse og alt er godt.
Jeg har nu fjernet Mfu modul, for er det mon ikke en form for "fiktiv" adresse den giver lokomotiver? Så vil jeg jo
komme i problemer med Lissy sender/modtager der så ikke vil reagerer!
Så modul er afmonteret og tror ikke det kommer på igen :)

mvh Torben

Besvar