Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Gejo »

moppe skrev: 16 sep 2022, 19:00
Gejo skrev: 16 sep 2022, 18:30

Byggede med K-skinner supleret med sporskift fra DDR PIKO's modelskinner - bl.a. 7,5 grad sporskiftet, som blev forsynet med Peco midterskinne (punktkontakt), og hvor jeg for at undgå kortslutning isolerede (gjorde dem strømløse) de skinnestykker, som slæbeskoen skulle over. Det har aldrig givet problemer med små lokomotiver. Og det gør det heller ikke for Märklin, som selv foreslår, at isolere den ene skinnestreng på sporet for at bruge den som kontaktskinne.

Isolerede skinnestykker og skinnestrenge af plastic er et problem.
Kig på C-spor trevejsskiftet, det er absolut ikke problemløst!

Klaus

Hvordan - jeg har aldrig mødt problemet, heller ikke når den ene skinnestreng bruges som kontaktskinne. Og Märklin tilsyneladende heller ikke, da de anbefaler at "klippe" C-skinnen og bruge den ene skinnestreng som kontaktskinne.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Søren »

Det er prisværdigt, at du i den grad forsvarer Märklin.

Det er ikke et forsvar, det er bare sådan jeg ser det.

Byggede med K-skinner supleret med sporskift fra DDR PIKO's modelskinner - bl.a. 7,5 grad sporskiftet, som blev forsynet med Peco midterskinne (punktkontakt)...

Hvis du render og bygger sporskifter med PECO midterleder om til 3-skinne, så er du IKKE målgruppen for C-sporet i første omgang. Så siger det mig også, at du har en helt anden tilgang til det end den gængse Märklin-kunde (eller generelt set den gængse modeltogskunde). C-sporet skal ramme alle målgrupper, og de fleste vil bare have noget der virker ud af kassen. De har ingen ønsker om problemer, så derfor bliver sporet designet til dem - ikke til dig.

Nej, sporet er ikke konstrueret med hovedsigte på 3-skinne, men 2-skinne markedet, hvor konkurrencen er størst. 3-skinne kunderne er alligevel bundet til Märklin, og fordi de er så trofaste, at de vil forsvare næsten hvad som helst.

Hvad får dig til at tro det? Märklin C-sporet kom på markedet i 1996 (1988, hvis du medregner forgængeren "Alpha Gleis"), det er 26 år siden. Trix C-sporet kom først i 2005. At der findes et Trix C-spor er en eftertanke, mere end at det er planlagt fra starten. Hvis du kigger på sortimentet, vil du også se, at der er mangler i programmet for Trix C-spor i forhold til Märklin. Der er flere skinnestykker som simpelthen ikke findes i Trix.

Prøv i øvrigt at tænk over den her: Hvor mange 2-skinne-anlæg har du set med Trix C-sporet? Endnu bedre: Hvor mange 2-skinne-anlæg har du set bygget med spor med plastikballast? Jeg har ikke set mange - faktisk er de eneste Trix C-spor-anlæg jeg har set været mit eget, gamle anlæg, og et par demoanlæg på udstillinger i tyskland (begge gange fra Trix selv). Det samme gælder også Roco og PIKO sporene. Spor med ballast er ikke en ting i 2-skinne-verdenen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Gejo »

moppe skrev: 16 sep 2022, 18:55
Gejo skrev: 16 sep 2022, 18:12

Jeg ville foretrække to drev, da det er mest modeltro

Mest modeltro - med treskinne systemet er det vidst lige meget.
Udgaven med et drev har været udbredt i toskinne systemerne i lang tid. Eksempelvis hos Fleischmann.

Gejo skrev: 16 sep 2022, 18:12
  • og 3-skinne systemet stadig ville muliggøre opskæring af "sporskiftet". Netop opskæring vil ikke være muligt ved 2-skinne systemet, da der i forbindelse med 2-skinne vil skulle ændres på polariseringen - det gælder også Roco og PIKO.

Hvad skal polariseres på et PIKO krydssporskifte?

Klaus

Hvis modeltrohed er ligemeget ved 3-skinne, hvorfor kan Märklin så sælge modeller til flere tusinde, så var det vel fint med det man havde i 60'erne. Nu begynder du vist at forlade sagligheden og blot give udtryk for din holdning til 3-skinne systemet.

Du har ret i, at man ved at ændre isoleringerne i forhold til et 3-skinne krydssporskift kan undgå polariseringsskift.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Søren »

Og Märklin tilsyneladende heller ikke, da de anbefaler at "klippe" C-skinnen og bruge den ene skinnestreng som kontaktskinne.

Ja, ved lige og buede strækninger. Jeg har aldrig set det anbefalet ved sporskifter. C-sporskiftet er ikke designet til at du kan snippe skinnestrenge med lethed og indbygge tilbagemelding. Det er designet til at opnå bedst muligt strømoptag i en svær situation (for lokomotivet).

Du har typisk ikke tilbagemelding i sporskifter ved 3-skinne-anlæg. Det er voldsomt besværligt at lave med C-sporet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Søren »

Hvis modeltrohed er ligemeget ved 3-skinne, hvorfor kan Märklin så sælge modeller til flere tusinde, så var det vel fint med det man havde i 60'erne. Nu begynder du vist at forlade sagligheden og blot give udtryk for din holdning til 3-skinne systemet.

Jeg tror Klaus med "3-skinne-systemet" mente "C-sporet", og at C-sporet har nogle visuelle udfordringer i forhold til f.eks. K-skinne og andre flex-skinnesystemer. Jeg tror Klaus med det vil sige, at det virker mærkeligt at gå op i meget tekniske detaljer omkring hvordan sporskiftet skal stilles, når man i forvejen accepterer rigtig mange kompromisser med udseendet af sporet i sin helhed. Min fortolkning af Klaus' mening. Ikke min egen, og Klaus må endelig korrigere, hvis jeg tager fejl.

Jeg tror ikke Klaus synes at Märklins modeller er et problem.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Gejo »

Søren skrev: 16 sep 2022, 19:51

Det er prisværdigt, at du i den grad forsvarer Märklin.

Det er ikke et forsvar, det er bare sådan jeg ser det.

Byggede med K-skinner supleret med sporskift fra DDR PIKO's modelskinner - bl.a. 7,5 grad sporskiftet, som blev forsynet med Peco midterskinne (punktkontakt)...

Hvis du render og bygger sporskifter med PECO midterleder om til 3-skinne, så er du IKKE målgruppen for C-sporet i første omgang. Så siger det mig også, at du har en helt anden tilgang til det end den gængse Märklin-kunde (eller generelt set den gængse modeltogskunde). C-sporet skal ramme alle målgrupper, og de fleste vil bare have noget der virker ud af kassen. De har ingen ønsker om problemer, så derfor bliver sporet designet til dem - ikke til dig.

Nej, sporet er ikke konstrueret med hovedsigte på 3-skinne, men 2-skinne markedet, hvor konkurrencen er størst. 3-skinne kunderne er alligevel bundet til Märklin, og fordi de er så trofaste, at de vil forsvare næsten hvad som helst.

Hvad får dig til at tro det? Märklin C-sporet kom på markedet i 1996 (1988, hvis du medregner forgængeren "Alpha Gleis"), det er 26 år siden. Trix C-sporet kom først i 2005. At der findes et Trix C-spor er en eftertanke, mere end at det er planlagt fra starten. Hvis du kigger på sortimentet, vil du også se, at der er mangler i programmet for Trix C-spor i forhold til Märklin. Der er flere skinnestykker som simpelthen ikke findes i Trix.

Prøv i øvrigt at tænk over den her: Hvor mange 2-skinne-anlæg har du set med Trix C-sporet? Endnu bedre: Hvor mange 2-skinne-anlæg har du set bygget med spor med plastikballast? Jeg har ikke set mange - faktisk er de eneste Trix C-spor-anlæg jeg har set været mit eget, gamle anlæg, og et par demoanlæg på udstillinger i tyskland (begge gange fra Trix selv). Det samme gælder også Roco og PIKO sporene. Spor med ballast er ikke en ting i 2-skinne-verdenen.

Tak - jeg viste ikke, at jeg reelt ikke burde købe C-skinnen, fordi jeg ikke er målgruppen.

Jeg ved godt, at C-skinnnen oprindelig kun var et 3-skinne system, men siden dahar Märklin været igennem mange ændringer - først fra familiefirma til fondseje, siden under konkurs behandling og nu Simba. Simba tog Trix ind i firmaet så vidt jeg husker og herefter blev det først interessant at udvikle et "fælles" skinnesystem.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Søren »

Netop opskæring vil ikke være muligt ved 2-skinne systemet, da der i forbindelse med 2-skinne vil skulle ændres på polariseringen - det gælder også Roco og PIKO.

Det er en gammel skrøne.

  1. Du har slet ikke mulighed for at polarisere hjertestykkerne på PIKOs sporskifter. De er bygget til at blive skåret op.
  2. Ved Trix sporskifterne vælger du om det skal være polariseret ved at flytte en jumper under sporskiftet. De bliver leveret fra fabrikken med mulighed for at skære dem op. På mit gamle anlægs skyggebanegård, skar jeg alle udgangssporskifterne op for at spare på dekoderne. Det var det nemmeste.

Andre producenter skal ganske rigtigt polariseres, men det er på ingen måde reglen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Søren »

Jeg ved godt, at C-skinnnen oprindelig kun var et 3-skinne system, men siden dahar Märklin været igennem mange ændringer - først fra familiefirma til fondseje, siden under konkurs behandling og nu Simba. Simba tog Trix ind i firmaet så vidt jeg husker og herefter blev det først interessant at udvikle et "fælles" skinnesystem.

Du skal læse op på din historie. Märklin købte Trix i 1997. Familien Sieber købte Märklin i 2013. Der er ca. 16 år mellem de to begivenheder. Så det har intet med sagen at gøre.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Søren »

Tak - jeg viste ikke, at jeg reelt ikke burde købe C-skinnen, fordi jeg ikke er målgruppen.

Du skal læse det positivt. Det er faktisk meget imponerende at du går så meget op i realisme, at du selv bygger spor med PECO midterleder. Det er bare langt fra alle der går så meget op i det. Med det mener jeg bare, at hvis du går så meget op i realisme, så er du ikke målgruppen for et spor med ballast.

Der er intet galt i at bygge i spor med ballast. Som jeg nævnte, mit eget anlæg har været med Trix C-sporet i mange år. Dermed ikke sagt, at jeg ikke har ønsket mig mere realisme - jeg har bare ikke orket det. Vi er alle forskellige.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Gejo »

Søren skrev: 16 sep 2022, 20:13

Jeg ved godt, at C-skinnnen oprindelig kun var et 3-skinne system, men siden dahar Märklin været igennem mange ændringer - først fra familiefirma til fondseje, siden under konkurs behandling og nu Simba. Simba tog Trix ind i firmaet så vidt jeg husker og herefter blev det først interessant at udvikle et "fælles" skinnesystem.

Du skal læse op på din historie. Märklin købte Trix i 1997. Familien Sieber købte Märklin i 2013. Der er ca. 16 år mellem de to begivenheder. Så det har intet med sagen at gøre.

Søren skrev: 16 sep 2022, 20:11

Netop opskæring vil ikke være muligt ved 2-skinne systemet, da der i forbindelse med 2-skinne vil skulle ændres på polariseringen - det gælder også Roco og PIKO.

Det er en gammel skrøne.

  1. Du har slet ikke mulighed for at polarisere hjertestykkerne på PIKOs sporskifter. De er bygget til at blive skåret op.
  2. Ved Trix sporskifterne vælger du om det skal være polariseret ved at flytte en jumper under sporskiftet. De bliver leveret fra fabrikken med mulighed for at skære dem op.

Andre producenter skal ganske rigtigt polariseres, men det er på ingen måde reglen.

De gamle PIKO/DDR hjertestykker var polarisede - og valget ved Trix kender jeg godt, men er vi ikke ved at komme lidt langt væk fra min kritik af det nye krydssporsskift?

jeg står ved min kritik uanset om:
1 jeg er målgruppen for C-skinnen
2 Om mit krav om modeltrohed er forfejlet, fordi det er 3-skinne
3 Om jeg husker forkert med hvornår Märklin købte Trix

Besvar