Det er prisværdigt, at du i den grad forsvarer Märklin.
Det er ikke et forsvar, det er bare sådan jeg ser det.
Byggede med K-skinner supleret med sporskift fra DDR PIKO's modelskinner - bl.a. 7,5 grad sporskiftet, som blev forsynet med Peco midterskinne (punktkontakt)...
Hvis du render og bygger sporskifter med PECO midterleder om til 3-skinne, så er du IKKE målgruppen for C-sporet i første omgang. Så siger det mig også, at du har en helt anden tilgang til det end den gængse Märklin-kunde (eller generelt set den gængse modeltogskunde). C-sporet skal ramme alle målgrupper, og de fleste vil bare have noget der virker ud af kassen. De har ingen ønsker om problemer, så derfor bliver sporet designet til dem - ikke til dig.
Nej, sporet er ikke konstrueret med hovedsigte på 3-skinne, men 2-skinne markedet, hvor konkurrencen er størst. 3-skinne kunderne er alligevel bundet til Märklin, og fordi de er så trofaste, at de vil forsvare næsten hvad som helst.
Hvad får dig til at tro det? Märklin C-sporet kom på markedet i 1996 (1988, hvis du medregner forgængeren "Alpha Gleis"), det er 26 år siden. Trix C-sporet kom først i 2005. At der findes et Trix C-spor er en eftertanke, mere end at det er planlagt fra starten. Hvis du kigger på sortimentet, vil du også se, at der er mangler i programmet for Trix C-spor i forhold til Märklin. Der er flere skinnestykker som simpelthen ikke findes i Trix.
Prøv i øvrigt at tænk over den her: Hvor mange 2-skinne-anlæg har du set med Trix C-sporet? Endnu bedre: Hvor mange 2-skinne-anlæg har du set bygget med spor med plastikballast? Jeg har ikke set mange - faktisk er de eneste Trix C-spor-anlæg jeg har set været mit eget, gamle anlæg, og et par demoanlæg på udstillinger i tyskland (begge gange fra Trix selv). Det samme gælder også Roco og PIKO sporene. Spor med ballast er ikke en ting i 2-skinne-verdenen.