Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Søren »

men er vi ikke ved at komme lidt langt væk fra min kritik af det nye krydssporsskift?

Jeg tror bare vi stiller spørgsmål fordi vi ikke forstår din kritik, og fordi nogle (ikke alle) af dine argumenter er forkerte (polarisering osv.).

2 Om mit krav om modeltrohed er forfejlet, fordi det er 3-skinne

Dét er der ingen der har sagt. Du blev spurgt om hvorfor du ønskede to drev, når ét drev løser præcis samme opgave. Hertil svarer du, at det er mere realistisk. Hvortil der bliver nævnt, at for C-sporet er realisme vist ikke helt så vigtigt. Det er alt.

Jeg får opfattelsen, at du har tolket det som en kritik af dit 3-skinne-valg, hvilket det på ingen måde er.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Gejo »

Søren skrev: 16 sep 2022, 20:26

men er vi ikke ved at komme lidt langt væk fra min kritik af det nye krydssporsskift?

Jeg tror bare vi stiller spørgsmål fordi vi ikke forstår din kritik, og fordi nogle (ikke alle) af dine argumenter er forkerte (polarisering osv.).

2 Om mit krav om modeltrohed er forfejlet, fordi det er 3-skinne

Dét er der ingen der har sagt. Du blev spurgt om hvorfor du ønskede to drev, når ét drev løser præcis samme opgave. Hertil svarer du, at det er mere realistisk. Hvortil der bliver nævnt, at for C-sporet er realisme vist ikke helt så vigtigt. Det er alt.

Du vælger at tolke det som en kritik af dit 3-skinne-valg, hvilket det på ingen måde er.

Jeg ved ikke, hvad der gemmer sig bag osv, men du får det sidste ord.
Jeg har bragt mit budskab, og Märklin ændrer næppe noget på nuværende tidspunkt.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af moppe »

Gejo skrev: 16 sep 2022, 19:50

Hvordan - jeg har aldrig mødt problemet, heller ikke når den ene skinnestreng bruges som kontaktskinne. Og Märklin tilsyneladende heller ikke, da de anbefaler at "klippe" C-skinnen og bruge den ene skinnestreng som kontaktskinne.

Du har aldrig hørt brug af "diodetricket" for at forbedre strømtaget gennem kontaktskinnen?

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af moppe »

Gejo skrev: 16 sep 2022, 19:58
moppe skrev: 16 sep 2022, 18:55
Gejo skrev: 16 sep 2022, 18:12

Jeg ville foretrække to drev, da det er mest modeltro

Mest modeltro - med treskinne systemet er det vidst lige meget.
Udgaven med et drev har været udbredt i toskinne systemerne i lang tid. Eksempelvis hos Fleischmann.

Hvis modeltrohed er ligemeget ved 3-skinne, hvorfor kan Märklin så sælge modeller til flere tusinde, så var det vel fint med det man havde i 60'erne. Nu begynder du vist at forlade sagligheden og blot give udtryk for din holdning til 3-skinne systemet.

Hvis modeltrohed er vigtigt ved et C krydssporskifte, noget med, hvordan tungerne bevæges, er det så ikke vigtigt at sporskiftelanternen, eller "osten" sidder ud for trækbarren?
Det gør den så absolut ikke.

Det har intet med min mening om treskinnesystemet at gøre.

Gejo skrev: 16 sep 2022, 18:12
Gejo skrev: 16 sep 2022, 19:58
moppe skrev: 16 sep 2022, 18:55
  • og 3-skinne systemet stadig ville muliggøre opskæring af "sporskiftet". Netop opskæring vil ikke være muligt ved 2-skinne systemet, da der i forbindelse med 2-skinne vil skulle ændres på polariseringen - det gælder også Roco og PIKO.

Hvad skal polariseres på et PIKO krydssporskifte?

Du har ret i, at man ved at ændre isoleringerne i forhold til et 3-skinne krydssporskift kan undgå polariseringsskift.

Ikke forstået?
Du skriver at man med et toskinne krydssporskifte med to drev ikke kan skære det op, fordi noget skal polariseres.

Hvad er det der skal polariseres?

Mener du fuldt og fast at man ikke kan skære et toskinne krydssporskifte med to drev op?

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af moppe »

Søren skrev: 16 sep 2022, 20:00

Jeg tror Klaus med "3-skinne-systemet" mente "C-sporet", og at C-sporet har nogle visuelle udfordringer i forhold til f.eks. K-skinne og andre flex-skinnesystemer. Jeg tror Klaus med det vil sige, at det virker mærkeligt at gå op i meget tekniske detaljer omkring hvordan sporskiftet skal stilles, når man i forvejen accepterer rigtig mange kompromisser med udseendet af sporet i sin helhed. Min fortolkning af Klaus' mening. Ikke min egen, og Klaus må endelig korrigere, hvis jeg tager fejl.

Jeg mener faktisk at både K og C skinner har visuelle udfordringer ved sporskifte.
Ikke kun punktkontakterne, men for eksempel også ved også placering af "osten"/sporskiftelanternen.

Søren skrev: 16 sep 2022, 20:00

Jeg tror ikke Klaus synes at Märklins modeller er et problem.

Havde jeg syntes det, havde mit sidste indkøb næppe været en Trix MV 1102 - men det er det.

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af moppe »

Gejo skrev: 16 sep 2022, 20:30

Jeg har bragt mit budskab, og Märklin ændrer næppe noget på nuværende tidspunkt.

Det har du fuldstændigt ret i :)

Klaus

Besvar