Faller efterårsnyheder 2022

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Faller efterårsnyheder 2022

Indlæg af Søren »

faller_fall_new_items_2022.png

Faller udgav i går sine efterårsnyheder. Jeg synes der er et par interessante modeller imellem. Kataloget er vedhæftet sidst i indlægget.

Den mest markante model er tunnelboremaskinen. Det er en model af den boremaskine der pt. arbejder på Brenner basistunnellen. Jf. Faller selv, så er modellen beregnet til udstilling. Det er næppe noget for de fleste hjemmeanlæg, da den fylder grotesk meget. Modellen er 1 meter, men kan udvides med adskillige trailere. Faller udgiver et kit, så du kan bygge forskellige varianter af trailere til din boremaskine. Flot ser den da ud.

Prisen er ca. 300 EUR (ca. 2250 kr).

faller-boremaskine-tunnel.png

Et mere realistisk projekt for hjemmeanlægget er et Bauhaus varehus. Modellen er en relief model, så du kan stille den i kanten af dit anlæg. Det er en udmærket måde at indikere en større bygning på. Jeg synes et Bauhaus varehus er en spændende bygning til et moderne anlæg.

Faller Bauhaus
Faller Bauhaus

Derudover en lang række kampagnesæt til attraktive priser. Der kan man sikkert finde noget interessant.

Vedhæftede filer
FALLER_Neuheiten_2022_02_EN.pdf
Katalog - Efterårsnyheder 2022
(11.41 MiB) Downloadet 62 gange

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Faller efterårsnyheder 2022

Indlæg af bygger01 »

Har kigget det hele igennem, og i mine øjne ikke rigtig noget, vi mangler til bane ....

Men det er første gang, at jeg rigtig har kigget på Faller Create, og det er spændende, hvad der nu åbnes for af muligheder.

Det bedste var i Pola G med 4 forskellige cykler, så måske kunne de nedscaleres til H0, men man kommer sikkert cambolage med tykkelse + det materiale, man har tilrådighed.

Der er på vores bibliotek mulighed for både laserskæring & 3D print, og jeg er indtil nu kun kommet til laserskæring, hvor jeg har lavet gittermaster + en bygning til saven på vores savværk + forskellig typer tømmer.

Jeg skærer i 1mm MDF + 1 & 2mm finer, og der tegnes i Tinkercad.

Næste projekt er plankeværker/hegn, hvor det første er med 20mm høje brædder, som er 1.5mm brædder med tynde sprækker i mellem. Og inden de skæres fri, skal der på bagsiden pålimes 2 vandrette lægter + lodrette stolper. Malingen bliver sikkert med tusch, da det bedre tillader synlige detaljer. Materialet til brædderne kunne blive balsa fineren - da den træstruktur - og MDF til resten !

Og hvis der bliver tid, så også nogle lave have plankeværker, der skal bruge i nogle kolonihaver ( + i horisonten kolonohavehuse med graverede brædder ).

De havehegn, der er lavet før, synes jeg er pænere end dem man køber ( i dyre domme i plastik ).

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Faller efterårsnyheder 2022

Indlæg af bygger01 »

E51AAA0D-2905-424C-BC86-40BCAEF5BCF4.jpeg

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Faller efterårsnyheder 2022

Indlæg af Søren »

Det er da flot!

Hvad giver du for at få lov til at bruge laserskæren på biblioteket?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Faller efterårsnyheder 2022

Indlæg af bygger01 »

Det hele er gratis tilgængelig to gange om uge i 3 timer ….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Faller efterårsnyheder 2022

Indlæg af bygger01 »

Bør vel tilføje at materialerne til skæring er for egen regning, medens biblioteket betaler den polymer, som bruges til 3D print

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Faller efterårsnyheder 2022

Indlæg af bygger01 »

A78EA7B7-F491-4AC1-AE15-8429584E54A8.jpeg

Så er malingen med svensk rødt i gang

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Faller efterårsnyheder 2022

Indlæg af bygger01 »

Er nu i gang med at få de rækværker til at hænge fast .....

Og det er træls..............

Så der er opgivet og tilført en cementkant ( 3x1 mm plast, der er tusche gråt = cement ).

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Faller efterårsnyheder 2022

Indlæg af bygger01 »

Så er der sket lidt ….

Lige nu tørrer limen.

Fugtning af sandet tog printet, så nu skal der et nyt op.

3286FC5F-EE65-423C-9BCC-82D20B8DCB03.jpeg

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar