CS2 og betingelser

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

CS2 og betingelser

Indlæg af vectra »

Hej igen.
På den tidligere omtalte lille landstation er de nu blevet energispare bevidste. Der er således kun lys i stationen og på perronen, når der kommer tog. Lysene slukker, når toget er kørt.
Altså,
Når der kommer et tog, tænder lysene ved passage af en skinnekontakt K1 i indkørsel. Når toget er kørt, aktiveres en anden skinnekontakt K2 i udkørsel og lysene slukker.
Senere kommer et tog 1 (lysene tændes), der standser i spor 1 og holder dér. Mens dette tog holder, kommer endnu et tog, denne gang i spor 2. Det senest kommende tog kører igennem og aktiverer slukkontakten K2, så lyset slukker... Tog 1 holder så i mørke, hvilket jo ikke er meningen!
Problem: Hvorledes programmerer jeg denne situation på CS2, så lysene er tændt indtil alle/begge spor er tomme?
Vh og pft
Vectra aka Torben

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS2 og betingelser

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Torben,
Jeg ville kode det således:
Hændelse 1: Når K1 aktiveres tændes lyset

Hændelse 2: Når K2 aktiveres og spor 2 er frit så sluk lyset

Ovenstående forudsætter, at du har besat melding i spor 2, men der er mig bekendt den eneste måde at løse problemet på.

Mvh

Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: CS2 og betingelser

Indlæg af vectra »

Hej Preben.
Tak for dit svar.
Jeg tror du har ret. Mit problem er blot, at jeg ikke kan få "betingelserne" i CS2 til at fungere.
Mit behov er, at jeg har brug for en skridt-for-skridt vejledning i betingelses styring i CS2. Hvorledes ser den konkrete programmering ud?
Både spor 1 og spor 2 er forsynet med tilbagemeldingskontakter, så
K1 i indkørsel, K2 i udkørsel, K3 i spor 1, K4 i spor 2.
Vh vectra aka Torben E

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS2 og betingelser

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Torben,
Jeg skal forsøge at beskrive hvad du skal gøre så enkelt som muligt.

  1. du skal have en hændelse som bliver startet af K1 som tænder lyset. (den har du nok allerede)
  2. Du skal have en hændelse som bliver startet af K2. Denne hændelse slukker lyset hvis både K3 og K4 ikke er besat)

Hvis du ikke ved hvordan det skal laves, skal jeg prøve at forklare det her.

Når du laver en hændelse angiver du jo hvilken S88 port som skal starte hændelsen. Lige til højre for det felt som angiver dette findes et felt, som .angiver om hændelsen skal starte hvis S88 porten bliver besat eller frigives (dette felt hedder Fl. og har et billede af et lokomotiv som kommer ind på sporet fra venstre (Besat). hvis du klikker på feltet, skifter det til et lokomotiv som forlader sporet mod højre (Fri). Næste felt mod højre hedder Udv. og indeholder 3 prikker. Klik på dette felt, og der åbnes et nyt vindue hvori du kan angive hvilke andre S88 porte som skal have indflydelse på om hændelsen skal starte.
Øverst under Udløser: Her står angivet hvilken port du har angivet som udløser (starter til hændelsen)
under dette felt er et nyt felt Betingelser: Her angiver du så hvilken anden S88 port som også skal være med til at afgøre om hændelsen skal køre. herefter klikker du på feltet med lokomotivet for at angive om denne port skal være Besat eller fri. du kan angive flere porte på denne måde, og hvis du har brug for flere, klikker du blot på den blanke linje, så kommer der et nyt felt op.
Jeg har vedhæftet 2 billeder som viser disse skærmbilleder.

Altså i billede 1 angiver du porten for K1 (Besat) og når du klikker på feltet Udv. kommer næste skærmbillede (billede 2) her står der nu øverst under Udløser, den port som du angav på billede 1. Under Betingelser: er det så at du skal angive S88 port for K3 som (Fri) og i næste betingelse angiver du S88 port K4 som (Fri)

CS2-1.jpg
CS2-1.jpg

Hvis du laver disse hændelser tror jeg at du har løst dit problem.

Rigtig god fornøjelse.

Preben

Vedhæftede filer
CS2-2.jpg
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: CS2 og betingelser

Indlæg af vectra »

Hej Preben.
Tusind tak for din udførlige vejledning. Når tiden er til det vil jeg forsøge om jeg kan få det til at virke. Det er et længen næret ønske at få disse betingelser til at virke. TAK.
Vh Torben

vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: CS2 og betingelser

Indlæg af vectra »

Hej Preben.
Nu har jeg prøvet at teste Betingelser på en lille station (test) og jeg kan ikke få det til at virke. Jeg bruger Märklins pc-version demo (udgave 3.8).
Vedhæftet er et par skærmdumps af, hvad jeg har gjort.

Skærmbillede 2022-09-29 162506.jpg

Hensigten er, at når begge spor er besat (K12 og K13) og der kommer endnu et tog, så K11 aktiveres, skal indkørselssignalet S157 gå på rødt. Evt. går S157 på rødt når blot begge spor er besat.
Jeg har prøvet at lave begge versioner for spor1 hhv spor 2 (D1 og D2), men det virker ikke.
PS Se venligst bort fra øvrige kontaktpunkter m.fl. Disse skal bruges til test af andre funktioner.

Skærmbillede 2022-09-29 163648.jpg
Skærmbillede 2022-09-29 163612.jpg

På forhånd tak.
/vectra

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS2 og betingelser

Indlæg af moppe »

Hvis du nu lavede sporbesatmelding med isolering af skinnestrengene, så var det lettere.

Klaus

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: CS2 og betingelser

Indlæg af PerR »

Desværre vil besat melding med isolering af skillestrengene nok kræve en udskiftning af M skinnerne.
Men det ville være en god ide.

vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: CS2 og betingelser

Indlæg af vectra »

Hej.
Tak for jeres svar. Desværre tror jeg ikke helt jeg forstår dem.
M-skinner har en version med elektrisk adskilt skinne streng og jeg har tilstrækkeligt antal til at kunne sætte fx to stk i serie.
Er der i CS2 en mulighed for at skelne mellem kontaktskinner og impuls kontaktskinner? Og i givet fald hvorledes? Og hvad skulle formålet være? En tilbagemelding til S88 fra 0-ledningen, den brune, er vel lige glad hvorledes impulsen kommer... eller hva'?
Vh
vectra aka Torben E

vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: CS2 og betingelser

Indlæg af vectra »

moppe skrev: 29 sep 2022, 16:56

Hvis du nu lavede sporbesatmelding med isolering af skinnestrengene, så var det lettere.

Klaus

...end hvad?

Besvar