Märklin N 205 (37831)

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Tommi
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 sep 2017, 13:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Märklin N 205 (37831)

Indlæg af Tommi »

Halløj Baneforum.
Jeg har ikke styr på de forskellige typer motorer i Märklin's lokomotiver. Det handler om udskiftning af dekoder i Märklin N 205 hvor CV52 har værdi 2 (ureguleret) i den gamle dekoder. Der skal monteres en ny Märklin 60975 dekoder og jeg vil bare være sikker på om jeg skal fortsætte med samme indstilling i CV52 eller benytte default i den nye dekoder, som er værdi 5 (DC weich) i CV52.
Jeg har vedhæftet eksplotionstegningen og her synes jeg at det kunne være en klokkemotor :).
Hvad bør jeg vælge?

Iøvrigt står der i manualen at CV7 kan sættes til 77 for at dekoderen automatisk finder den rigtige motorindstilling, men jeg kan ikke ændre
CV7.

Jeg kører med CS3 og programmerer med mSD/3 Märklin dekoder Tool 3 version 3.5.0.

Vedhæftede filer
Eksplosionstegning
Eksplosionstegning
Vh Tommi
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin N 205 (37831)

Indlæg af moppe »

Du skal benytte type 5 som motorindstilling, og så ellers lave en automatisk justering ved at sætte dit lokomotiv på en stor rundbane, skrive værdien 77 i CV 7 (nej, du kan ikke udlæse den værdi bagefter!) og så ellers dreje op på køretrin 1 eller 2 på din CS.
Derefter vil lokomotivet køre op og ned i fart og til sidst blinke med lygterne for at signalere at justeringen er gennemført.

Klaus

Tommi
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 sep 2017, 13:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin N 205 (37831)

Indlæg af Tommi »

Hej og tusind tak for svaret.

Vh Tommi
PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Märklin N 205 (37831)

Indlæg af PerR »

når der er tale om at man bruger en Märklin CS3 sammen med en 60975 dekoder, går jeg ud fra at du bruger Märklins mfx protokol.
Når dette er tilfældet, så kan man ikke bare skrive i CV7, men man skal i stedet åbne den højre "Konfigurere" fane når man er i rediger mode for lokomotiv dekoderen.
Dernæst skal man åbne "Info" fanen, og skrive 77 i første ciffer i Firmware feltet.
Det står beskrevet nederst til højre på side 26 i vejledningen.
Husk at placere lokomotivet på en ikke for skarp rundbane inden automatisk kalibrering.
Den motortype som N-maskinen har kalder Märklin "C90".

Mvh Per

Tommi
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 sep 2017, 13:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin N 205 (37831)

Indlæg af Tommi »

Hej Per.
Tak for din fine beskrivelse. Jeg har forsøgt mange gange, men jeg kan kun ændre tekst i dekoder navn og dekoder data ☹️
Jeg har taget et billede så du kan se om jeg er det rigtige sted.

Vedhæftede filer
DSC_0776.JPG
Vh Tommi
Tommi
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 sep 2017, 13:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin N 205 (37831)

Indlæg af Tommi »

Hej igen.
Så lykkedes det. Jeg måtte ind i fanen til højre, konfigurere og trykke på de tre bjælker og vælge "dekoder udlæse". Da root info var indlæst kunne jeg finde version og indtaste 77.
Mange tak Per.

Vh Tommi
Besvar