Lenz LS 150

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
PDH
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Lenz LS 150

Indlæg af PDH »

På vores klub anlæg kører vi Lenz’s digital system 2 spor. På en af stationerne har vi 7 stk Lenz LS 150 sporskifter dekodere til at styre Cobalt Analog IP motorer. Det virker fint undtagen på nr. 6 hvor der er 3 drev som kun vil køre en ene vej. Alle dekodere er indstillet til en skiftetid på 4 sek. Kontrol LED’en lyser op i 4 sek under normale forhold, men ved de 3 er der ingen lys når der vælges de “syge” veje
Hvis man først vælger den gode vej og lampen lyser, kan man vælge den syge vej også
man kan således skifte frem og. tilbage uden problemer sålænge der er lys i lampen

Fejlen er der ligegyldig om vi betjener med PC eller Rocomus

Det er ikke drevene, vi kan skifte om til ren analog drift , og så er der ingen problemer

Vi har prøvet uden held med en ny LS 150. - Andre adresser. - En Roco booster

Hvad kan være galt.
Mvh Per H. SVJMJK

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Lenz LS 150

Indlæg af moppe »

Hej Per

Som jeg forstår det, har i en dekoder hvor tre motorer virker og tre ikke virker.
I så tilfælde ville jeg prøve at bytte to motorer, så en der virker bytter udgang med en der ikke virker og se, hvad der så sker.

Klaus

PDH
Trafikelev

Indlæg af PDH »

Hej Klaus
Jeg er sikker på at det ikke er drevene der driller, da vi via nogle relæer kan koble om og betjene skifterne med kontakter på en sportavle, og det virker fint.
Det er som om kommandoen ikke kommer ind i LS 150. Kontrol lampen tænder normalt (når tingene virker) og lyser i 4 sek. det gør den så ikke på de 3 med fejl
Hvis man på en af de dårlige først skifter til den “gode” retning og så tilbage igen medens der er lys i lampen virker tingene igen,men altså kun så længe der er lys i lampen

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

PDH skrev: 17 okt 2022, 09:10

Jeg er sikker på at det ikke er drevene der driller, da vi via nogle relæer kan koble om og betjene skifterne med kontakter på en sportavle, og det virker fint.

Som skrevet, så ville jeg starte med det. Det vil også udelukke at drevene har et problem.

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Frit fra manualen:
Überlastschutz
Die Ausgänge haben einen gemeinsamen Schutz gegen Überlast. Wird der zulässige maximale Strom überschritten schaltet der LS150 die Klemme ("+" oder "-" eines Ausgangs), an der der Kurzschluss auftrat, dauerhaft ab. Feststellbar ist der gesperrte Zustand dadurch, dass die LED nicht leuchtet, obwohl für diesen Ausgang ein Befehl empfangen wurde. Die jeweils andere Klemme und alle anderen Ausgänge funktionieren weiterhin! Die kurzgeschlossene Klemme kann nur durch Unterbrechung der Wechselspannungsversorgung wieder reaktiviert werden.

På godt dansk, så står der at bliver en udgang overbelastet slår den fra og det indikeres ved at lysdioden ikke lyser.

Klaus

PDH
Trafikelev

Indlæg af PDH »

Tak for oplysningen. Her er noget arbejde videre med

Mvh. Per h

Besvar