Overgange f.eks. på station

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Overgange f.eks. på station

Indlæg af bygger01 »

Jeg har før skrevet om mit "legeri" med laserskæring på vores bibliotek, og til en ny skæring søger jeg efter flg. mål:

"Min. afstanden til hjulflange på Märklin hjul mellem indvendig skinne ( K skinne ) og det træ, der skal ligge i mellem skinner."

Jeg har hjul, der har en afstand på 13,8 mm, så tror du/I, jeg kan leve med 13,5 mm eller skal det være mindre ?

Har søgt på Morop & NEM normer, men her kunne jeg ikke finde noget.

Der skal første lige prøves på en lige skinne, og hvis det går godt, skal der laves en overkørsle midt igennem et slankt sporskifte, men her er punkterne heldigvis højere end skinneoverfladen ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Overgange f.eks. på station

Indlæg af Godsbanen »

Det skal for det første være ret tyndt træ for at punktkontakterne er højere (medmindre man lægger noget metal ind, som slæbeskoen kan køre på). For det andet er der på hver svelle, ud mod skinnen, de dér små forhøjninger der holder skinnen fast. Jeg ville lave en prototype i hånden og se, hvor meget det skal slibes, files og skæres for, at det virker.
Jeg har selv lagt nogle planker af tyndt balsatræ to steder på min bane til at illudere overgang (på C skinner).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Overgange f.eks. på station

Indlæg af bygger01 »

På det slanke sporskift - 22716 - er afstanden fra skinne til tvangsskinnen 1,4 mm på det lige stykke og et par tiendedele mere i krumningen.

Og punktkontakten er lige under 1 mm høj, men mon ikke de variere lidt, så træet omkring må ikke være tykkere end 0,8 mm.

Slæbeskoen har også en bredde, så der bliver kun ca. 4 mm til det skrå op til skinnekanten.

Jeg har fundet en leverandør i Tyskland, der brænder disse indlæg til Märklin K-spor, og også til sporskifter, men kun til det korte.

Til sporskiftet ender det nok med noget spartelmasse ( og heldigvis er det ca. 2 cm fra, hvor det bevægelige begynder )

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar