Helt ny i digital.

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Carsten67
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 jan 2020, 13:43
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Helt ny i digital.

Indlæg af Carsten67 »

Hej.
Helt ny i digital og ikke en haj til Tysk .
Køre 2 skinne drift og på tænker mig at bruge Z21 fra Roco på min bane. For at gøre det så enkel/nem som mulig er jeg stødt på noget der kaldes ”Railcom” som er en to vejs kommunikation mellem en DCC-controler og decoder . Det skulle være nem at tilføje nye enheder mv.
Spørgsmål: Er Railcom et produkt der skal tilkøbes og kombineres med Z21 eller er det noget der ligger som protokol i Z21 lige til at bruge?
Hvis ”Railcom” er et selvstændig produkt hvor kan den købes?
Findes der evt. alternativ eller noget der beder at fortrække end Z21 der mere enkelt at komme i gang med.
Og hvis der er skal evt. Railcom også tilkøbes der til?
Håber at nogle kan forklare mig sammengængen så jeg får investeret i der forkerte 

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Helt ny i digital.

Indlæg af moppe »

Railcom er standard på stort set alle moderne lokomotivdekodere i dag.

Railcom handler om at dekoderen kan “svare” hvem den er og svare på eventuelle spørgsmål (indstillinger).

Med railcom kan man to grundlæggende ting.
Den ene er at man kan få en sporbesatmelder der kan læse railcom, til at melde tilbage ikke kun at sporet er optaget, men også af hvilket lokomotiv (dekoderens adresse).
Den anden er at man ved hjælp af en global railcom detektor (en der sidder i digitalcentralen og derfor lytter på hele anlægget) kan læse CV værdier (dekoderens indstillinger) på hvilket som helst lokomotiv der er på anlægget.

Når du skriver Z21, skal du væreopmærksom på om det er en sort eller en hvid Z21/z21 du tænker på. Den hvide har indbygget en global detektor, men har ikke mulighed for at videresende railcom data fra sporbesatmeldere.

Jeg bruger railcom i mine sporbesatmeldere. Her kan jeg få data over i Z21 app’en, så jeg på skærmen admin iPad kan se, hvilke lokomotiver er hvor på mit anlæg.

Klaus

Besvar