DSB MA lydprojekt ESU LS5

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Skovsgaard
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

DSB MA lydprojekt ESU LS5

Indlæg af Skovsgaard »

Jeg ved man kan købe lyddecodere med den færdige MA-lyd, men det må kunne lade sig gøre at bygge noget der er tilnærmelsesvis korrekt. Det kunne da være sjovt.

Jeg er slet ikke hardcore nok til at gå ind og pille i de enkelt lydcontainere, men så længe det handler om at identificere og udskifte hele elementer, tror jeg at jeg har fattet det mest elementære.

Jeg hentede en lydfil fra VT 11.5 med Maybach MD650, V12-cylinder dieselmotor. Her er en seperat lydfil for hhv motor 1 og 2, jeg tænker motor2 er hvis man også har en motorvogn bagest også. Jeg kopierede Sound slot 1: motor#1 over i mit lydbibliotek.

Jeg åbnede derefter et af mine MY lydprojekter og udskiftede Sound Slot 1: EMD567 med lydfilen fra VT11.5. Det ser umiddelbart ud til at fungere rigtig fint. Og alle danske horn/fløjter og banegårdsmeldinger mv. er bevaret. Om horn og fløjter var identiske fra MY til MA ved jeg ikke. Jeg tænker at fan, compressor og et par andre lokomotivspecifikke lyde også bør erstatte de oprindelige MY lyde.

Er jeg på vildspor og der må være nogen der har rodet med tilsvarende.

Niels
Stationsforstander
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: DSB MA lydprojekt ESU LS5

Indlæg af Niels »

Hej Skovsgaard,
Alt er jo en smagssag og man kan komme langt med at customisere sine lyddekodere. Men vil du have den korrekte Ma lyd med hjælpemotor og turbo, duer lyden fra VT'en ikke. Prøv at lytte til nogen af de klip, der ligger på youtube og du vil høre forskellen. Hvorimod DLS's lyd, nu via Hobbykæden er optaget fra en ægte Ma og dermed korrekt. Din model bliver så meget mere lækker at køre med. :D

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Skovsgaard
Godsforvalter
Skinnesystem: Märlin C

Indlæg af Skovsgaard »

Tak for input Niels. Ja, det er den nemme og nok perfekte løsning. Jeg er også stærkt fristet.
Men når man nu har et så stærkt værktøj som lydeditoren i ESU lokprogrammer, så kunne det jo være sjovt at se hvor langt kunne kunne "editere" sig frem til det originale lydbillede.

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Det er god forklaring, men “metoden” fra Niels er nu rigtig …

Jeg er gået fra 2 -> 5 med lyd og det er stort !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar