Fejl på Märklin EB 3202 - 39331

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Fejl på Märklin EB 3202 - 39331

Indlæg af ErikL »

Faktisk må jeg nok holde med Søren.

En defekt decoder i en vogn tog 6 måneder jeg skal være stærkt pressed før jeg køber minitrix.

Havde det været en hver anden leverandør i min brance (it) ville jeg never ever handle der igen.

Har fejler grelle eksempler.

Mvh Erik

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Fejl på Märklin EB 3202 - 39331

Indlæg af Søren »

En defekt decoder i en vogn tog 6 måneder jeg skal være stærkt pressed før jeg køber minitrix.

Det her er ikke en defekt dekoder. Dekoderen fungerer fint, men noget kunne tyde på en konfiguration, som kunne være bedre i nogle sjældne tilfælde. Defekt er dekoderen ikke.

Det skal selvfølgelig ikke tage 6 måneder at reparere et tog.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Jenskrogsgaard
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27 mar 2018, 14:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: 3520 Farum
Kontakt:

Re: Fejl på Märklin EB 3202 - 39331

Indlæg af Jenskrogsgaard »

Hej alle,

Så er der nyt fra Märklin om denne sag 😊

Sehr geehrter Herr Krogsgaard,

vielen Dank für diese ausführliche Fehlerbeschreibung, die wir als Fehlerticket an unsere Entwicklungsabteilung weitergegeben haben. Diese werden den Sachverhalt genau prüfen und gegebenenfalls in eine neue Softwareversion einfließen lassen.

Frit oversat til dansk

Tusind tak for denne detaljerede beskrivelse af fejlen, som vi har videresendt til vores udviklingsafdeling som en fejlseddel. De vil tjekke fakta omhyggeligt og om nødvendigt indarbejde dem i en ny softwareversion.

Så der arbejdes på sagen - dejligt at vide 😊

Hilsen Jens Krogsgaard

Jenskrogsgaard
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27 mar 2018, 14:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: 3520 Farum
Kontakt:

Re: Fejl på Märklin EB 3202 - 39331

Indlæg af Jenskrogsgaard »

Hej Forum,

Så er problemet med min Märklin Litra EB endelig løst !

For nogen tid siden fik jeg at vide at Märklin havde løst problemet - og der skulle køres en opdatering på dekoderen. Dette skulle gøres med et specielt værktøj som kun visse forhandlere har adgang til.

Jeg prøvede dog om det var muligt selv at løse problemet. Jeg gjorde følgende:

1) Hentede den nyeste version af PC programmet mDekoderTool3 v 3.6.0 Den sidste opdatering er fra 15-3-2023 og den indeholder blandt andet et par bugfixes.

2) hentede projektet til Litra EB - Maerklin 39331 - ind i toolet fra Maerklins Server.
I denne forbindelse fik jeg denne medd: "The Datastructure af the project has been updated.
(at least on firmware version v3.3.0.0)

3) Overførte det nye project til lokomotivet - inkl lyd. Det tager laaaang tid - ca 1 time.

Herefter testede jeg lokomotivet - OG FEJLEN ER NU VÆK ! Herligt - undrer mig egentligt at man selv kan programmere en fabriksmonteret dekoder ....

Hilsen fra Kælderkøbing
Jens Krogsgaard

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Fejl på Märklin EB 3202 - 39331

Indlæg af PerR »

Hej Jens

det er dejligt at dit problem er løst.

Med hensyn til fabriksmonterede Märklin lyddekodere (mSD3), så er det min erfaring at det har været muligt at ændre lyden, når blot firmware versionen har været opdateret til version 3.2.2.1.
Jeg har prøvet med min MY1132 (39675), hvor jeg først opdaterede til firmware version 3.2.2.1 og derefter så kunne jeg lægge et nyt lydprojekt ned i den. Jeg ville prøve dette, da jeg havde læst om det på et andet forum.
Jeg har ligeledes læst, at man ikke kan være helt sikker på at man kan opdatere til en konfiguration præcis magen til et fabriksprogrammeret lokomotiv, da der kan være sket ændringer i produktionen, efter at lydprojektet er blevet genereret.
Der er min erfaring at den nyeste firmware version man kan opdatere til direkte med CS3 version 2.4.1(0), er version 3.2.2.1.
Hvis man bruger mDecoderTool3, så kan man opdatere til firmware version 3.3.0.4.
Mvh Per

Jenskrogsgaard
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27 mar 2018, 14:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: 3520 Farum
Kontakt:

Re: Fejl på Märklin EB 3202 - 39331

Indlæg af Jenskrogsgaard »

Hej Per,

Ja - dejligt at det nu fungerer.

Jeg fik så blod på tanden og tænkte at jeg ville prøve at opdatere et par 3-5 år gamle el lokomotiver med fabriksmonterede mSD/3 dekodere.

De kunne af og til opføre sig lidt mystisk. Pludselig fungerede lyden ikke - eller også holdt de simpelthen op med at køre i stil en genstart der fik liv i dem igen. Derfor forsøget med at opdatere dekoderne.

Min CS2 var ikke helt opdateret så jeg kunne opdatere dekoderne til Firmware version 3.2.1.0. Herefter kunne jeg med mDekoderTool3 overføre opdaterede dekoderprojekter til dekoderne. Det tog sin tid for det foregik via CS2 - og ikke en usb stick. De fungerede fint bagefter. Såvidt jeg kan regne ud kommer firmware filerne med cs2 opdateringerne. Hvorfor mon man ikke blot henter dem online ?

Derefter opdaterede jeg den gamle cs2 til nyeste sw version. Herefter kunne jeg opdatere dekodere til Firmware 3.2.2.1.
Prøvede så at lægge dekoderprojekter på igen via mDekoderTool3. Det gav så problemer - tilsyneladende passede dekoderprojektet ikke til den nyere Firmware.

Tænkte så om man kunne resette dekoderen - det kan man ikke - man kan tilsyneladende ikke rulle Firmware tilbage.

Prøvede så om man med den opdaterede CS2 kunne vælge den tidligere Firmware 3.2.1.0 og rulle den på dekoderen. Den kunne jeg ikke finde - på listen over mulige Firmware versioner til dekoderen på CS2 er der kun den nye version 3.2.2.1

Nå jeg er da blevet en del klogere - og nok lidt forvirret 😊 - ihvertfald er det da interessant at man faktisk kan ændre på fabriksmonterede dekodere. Det har jeg altid troet var umuligt 😊

Hilsen Jens

Jenskrogsgaard
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27 mar 2018, 14:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: 3520 Farum
Kontakt:

Re: Fejl på Märklin EB 3202 - 39331

Indlæg af Jenskrogsgaard »

Hej igen Per,

Har drømt en del om dekodere i nat 😊

Jeg skrev igår i sidste indlæg at jeg havde udfordringer med at lægge et nyt dekoderprojekt på en fabriksmonteret dekoder, der var blevet opdateret med Firmware 3.2.2.1

Har funderet lidt mere over hvad der egentlig skete:

Jeg prøvede at lægge det det opdaterede dekoderprojekt med den korrekte maskine (altså præcis den maskine dekoderen kommer fra) på den opdaterede dekoder. Det gik faktisk ok - ingen problemer før jeg testede lyden - ingen lyd men den kørte fint.

Prøvede så at lægge et helt andet dekoderprojekt på tilhørende en anden maskine - her fik jeg en fejl.

Prøvede igen at lægge det oprindelige projekt på - stadig ingen lyd. Genstartede CS2 og pludselig fungerede lyden faktisk..

Kan det tænkes at man kun kan opdatere fabriksmonterede dekodere med dekoderprojekter fra den maskine som dekoderen er født med ?

Og det med at lyden forsvinder - og kommer igen: Mon det skyldes almindelig forvirring hos den gamle mand her - 🥸🥸 eller kan der være andre forklaringer ?

Hilsen Jens

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Fejl på Märklin EB 3202 - 39331

Indlæg af Søren »

Kan det tænkes at man kun kan opdatere fabriksmonterede dekodere med dekoderprojekter fra den maskine som dekoderen er født med?

Ja. Det kan godt tænkes. Jeg er dog ikke sikker på, at det er tilsigtet.

Jeg kender ikke til at det er muligt at overskrive projekterne i de eksisterende dekodere med projekter fra andre dekodere. Det burde ikke fungere, hvilket det også tyder på at det ikke gør.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Fejl på Märklin EB 3202 - 39331

Indlæg af Søren »

Der er min erfaring at den nyeste firmware version man kan opdatere til direkte med CS3 version 2.4.1(0), er version 3.2.2.1.
Hvis man bruger mDecoderTool3, så kan man opdatere til firmware version 3.3.0.4.

Firmwaren i CS3 kommer oftest kun i forbindelse med andre opdateringer til CS3. De bliver gemt på CS3, så den også kan opdatere dekodere når den er offline, hvad rigtig mange CS3'ere er. Firmwaren er ikke altid aktualiseret i forhold til mDecoderTool3, som henter opdateringerne direkte når de udkommer.

Kan CS3 ikke bare hente opdateringerne direkte? Det kunne den sikkert godt, men jeg tænker man har prioriteret enkelheden i én opdateringsmekanisme. Derudover er der jo mange andre funktioner i CS3 som er langt mere vigtige.

Vil man have det nyeste skrig, så er det Decoder-Programmer (60971) og de mange andre funktioner som den tilbyder der er vejen frem. Desuden opdaterer den jo dekoderne væsentlig hurtigere end CS2/CS3. Få minutter og ikke timer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar