Mfx og mfx+ lokomotiver modtager ikke ordre fra CS3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Joakim
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 31 dec 2012, 00:43
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M og K
Geografisk sted: Gentofte

Mfx og mfx+ lokomotiver modtager ikke ordre fra CS3

Indlæg af Joakim »

Kære Baneforum

Måske nogen kan hjælpe her eller har haft samme oplevelse. Jeg har en CS3 forbundet med en CS3+. Pludselig efter kort tid kan jeg ikke længere kontrollere og styre mfx og mfx+ lokomotiver, der kontrolleres af CS3 – de fortsætter fx med samme fart selvom fart er sat til ’0’. Eneste mulighed er at aktivere ’stop’, hvorefter de ved opstart igen starter med hastighed ’0’. Kommer de over på CS3+ område, da kan jeg igen styre dem uden problemer.
Det skal bemærkes at lokomotiver med gammel protokol MM2 lok altid kan styres.
Jeg har seneste SW installeret og jeg har geninstalleret SW via web interfacet.
Har set på Märklin Usernet, at jeg ikke er den eneste i verden med det problem, men kan ikke se at problemet er løst.
Håber noget her kan give lidt tip eller erfaring? :)
Tak og Vh Joakim

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mfx og mfx+ lokomotiver modtager ikke ordre fra CS3

Indlæg af Søren »

Hvordan er dine CS3'ere forbundet? Og hvordan er de forbundet til anlægget?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Joakim
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 31 dec 2012, 00:43
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M og K
Geografisk sted: Gentofte

Re: Mfx og mfx+ lokomotiver modtager ikke ordre fra CS3

Indlæg af Joakim »

Go lørdag. De er forbundet med kabel 60123 og Ethernet. De er tilsluttet, hvert sit isolerede område på banen. Har fungeret fint i mange år uden den fejl. (Mistænker en fejl i seneste SW til CS3, hvor en rutine i mfx styringen kan fejle eftersom øvrige køretøjer kan styres.) (Alternativt en komponentfejl i CS3 eftersom CS3+ ikke har det problem - dette harmonerer dog ikke med at der er andre i den store verden, der har observeret samme problem). Mvh Joakim

Opdatering pr. 27.11.2022 : Jeg har systematisk fjernet og indkoblet alle mulige logiske og fysiske dele i systemet for at se om fejlen kunne forsvinde. Her sidst på dagen kan jeg konstatere, at fejlen muligvis skyldes en dårlig forbindelse i stikket på kabel 60123. Efter stikket har været af - og på igen, er fejlen tilsyneladende forsvundet. Jeg tester videre et par dage før jeg skriver en konklusion.

Konklusion: CS3 opdaterer tilsyneladende ikke sine ordre til lokomotiverne før der er kommet en status kvittering fra CS3+ (slaven). Så mit råd er at motionere DIN stikkene en gang i mellem, så der altid er god forbindelse.

Besvar