Märklin m83 og PECO PL-10 sporskiftedrev

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Märklin m83 og PECO PL-10 sporskiftedrev

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg har i dag kigget på at benytte PECO PL-10 sporskiftedrev med min Märklin m83 dekoder (nr. 60831 eller nr .60832). Sporskiftet er et PECO SL-E196 (med el-frø).

PECO motoren er nem at montere. Du kan vælge at montere den under pladen, alternativt kan du montere den direkte på sporskiftet. Sidstnævnte er praktisk, hvis det er svært at komme til under sporskiftet eller pladen.

Da jeg bygger mit diorama på 50 mm flamingoplade, så har jeg valgt at montere direkte på sporskiftet. Jeg har brugt Märklins farvekoder til sporskifter og bygget et kabel der nemt klipser fast på sporskiftemotoren.

P_20221122_202647.jpg
P_20221122_202642.jpg

Herefter har jeg forbundet sporskiftet til dekoderen som normalt. Fladkablet er fra BRAWA (nr. 32392). Jeg har desuden monteret PECOs kontakt PL-13 til at styre polariseringen af hjertestykket. Så er hele molevitten inkl. sporskifte én enkelt enhed, som er nem at montere i anlægget.

P_20221122_202721.jpg

For at få de mest optimale indstillinger skal følgende være gældende i dekoderen:

  • Pulsbredden skal være ca. 30%. Standard er dekoderen sat til 100%. Det er alt for meget for PECOs drev, og det bliver ekstremt varmt. Med 30% kan du fint stille sporskiftet, og drevet bliver ikke varmt.
  • Perioden (tiden der bruges på at skifte, skal være så lav som muligt). Det er 0,05 sekunder.
  • Skiftetypen skal være "længden af perioden eller til endeafbryderen aktiveres". Det er standardindstillingen for dekoderen. PECO motoren har ingen endeafbryder, så her vil længden af perioden automatisk være gældende.

For hver udgang skal du sætte følgende værdier (eksemplet herunder viser udgang 1):

Udgang 1 "Rød":

  • CV 112 = 18
  • CV 113 = 75
  • CV 114 = 1

Udgang 1 "Grøn":

  • CV 115 = 18
  • CV 116 = 75
  • CV 117 = 1

Skiftetiden er sat til 0,05 sekunder. Det er nok til at stille sporskiftet. Det er også den mindst opnåelige skiftetid med en Märklin m83 dekoder. Du vil opleve at 0,05 sekunder er lige i overkanten af den nødvendige skiftetid. Derfor oplever du et splitsekund af brummen fra motoren når du stiller sporskiftet. Det er der ikke noget at gøre ved. Med ovenstående indstillinger, så har du minimeret "brummen" mest muligt. Jeg mistænker det høje strømtræk fra drevet er årsag til brummen, da dekoderen løber tør for strøm. Det er lidt noget crap, at drevet kræver så meget strøm.

Bemærk: Dekoderen SKAL forsynes med ekstern strøm. F.eks. fra en Märklin 66360 ekstern strømforsyning. PL-10 motoren trækker meget strøm (2A). Det er ikke sikkert, at det vil fungere, hvis du ikke forsyner din m83 med ekstern strøm. F.eks. leverer Mobile Station 2 kun 1.9 A og her er der ikke strøm nok. Det vil ikke virke.

Hvis du benytter ovenstående indstillinger så kan du nemt digitalisere en PL-10 sporskiftemotor fra PECO med en sporskiftedekoder fra Märklin.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Märklin m83 og PECO PL-10 sporskiftedrev

Indlæg af bygger01 »

Det synes at være et “smæld” drev og ikke en servo.

Er det rigtig ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin m83 og PECO PL-10 sporskiftedrev

Indlæg af Søren »

Ja, PL-10 er et magnetspoledrev. Du kan ikke styre en servo med en m83 dekoder.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Märklin m83 og PECO PL-10 sporskiftedrev

Indlæg af bygger01 »

Det med hvad en m88 kan og ikke kan, kender jeg ikke til, da jeg aldrig har ejet et.

Vores drev skifter med Lenz LS150, hvor der blev der blev købt 19 stk. på anbefaling her fra Baneforum ....

De har fungeret fint, og de eneste problemer har været, når Märklins K drev er stået af, men Märklin har da nok skiftet gratis ca. 35 stk. til den nye model med 5 cifre.

Hvor der er let at komme til, er der mange steder anvendt "servo" drev fra MTB, og de har også en pænere lyd end smældet fra magneterne. Men den installation nedunder er nok det samme problem som med Peco = noget være rod .....

Hvis man vælger, at tage sporskiftet op, er det en smart detalje, at man kan montere direkte på sporskiftet.

Hvordan mon det virker på skinner a'la C-skinner !

Jeg bruger nok med de forkerte - MP1 - da jeg har været nødsaget til at indskyde bistabile relæer for at drevet får tid nok til at skifte ( men har jeg fået den fordel, at jeg kan bruge 12V DC, som firmaet for et par siden fortalte mig var bedst ).

Når / hvis jeg kommer igennem mit lageret, så vil så vil jeg prøve MP5, der skulle fungere med en impuls.

Ren prismæssig er de nok lidt dyrere end Peco ( men er det ikke et drev + en holder ).

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin m83 og PECO PL-10 sporskiftedrev

Indlæg af Søren »

PECO drevet koster ca. 80 kr. Hvis du skal have en holder til at montere det under pladen, skal du have en monteringsplade. En pakke med 5 stk. koster 38 kr.

Til montering under pladen skal du have et drev med en forlænget skiftearm. Det er samme pris, men det er vigtigt at huske på, da armen ellers kun rækker til at sidde direkte under skiftet.

Til 2-skinne-drift kan du vælge at polarisere hjertestykket i sporskiftet. Her er en clip-on kontakt til at sætte under drevet. Den koster 40 kr. Det er meget smart, da det hele så er én enhed. Polariseringen af hjertestykke er ikke en nødvendighed, da PECOs sporskifter med el-frø kan fungere uden. Det giver dog en væsentlig mere stabil drift.

Jeg ville ikke forsøge med drevet i sporskifter med ballast. Det kan jeg ikke se vil fungere specielt godt.

PECOs drev til lavt strømforbrug (PL-10W) er udgået af produktion. Gaugemaster har efterfølgende produceret en kopi, som også har lavt strømforbrug. Den burde fungere uden problemer med Märklins dekodere, ESU og Lenz. Jeg har bestilt nogle stykker så jeg kan teste det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin m83 og PECO PL-10 sporskiftedrev

Indlæg af Søren »

I dag modtog jeg mine Gaugemaster drev, som kræver væsentlig mindre strøm end drevene fra PECO. Det betyder at sporskifterne skifter mere roligt og det kan jeg godt lide.

Gaugemaster drevet er fuldstændig magen til PECO-drevet, men udstyret med skrueterminaler, hvilket gør det meget enklere at installere. Der er også mindre kabelsalat.

P_20221124_160454.jpg

Drevet bliver leveret med en ekstra pind, så man kan udvide længden af pinden der trækker i sporskiftet. Det er praktisk, hvis drevet monteres under en plade og ikke direkte under sporskiftet.

Drevet har indbygget skruepladser, så du kan skrue det direkte under anlægget. Skruerne følger desuden med i kassen. Prisen er den samme som PECO-drevet ca. 79 kr.

P_20221124_160427.jpg

PECOs kontakt til skift at polaritet (PL-13) passer på Gaugemaster-drevet. Jeg overvejer dog en anden løsning, da jeg ikke er helt tilfreds med måden kontakten fungerer på. Mine tests har vist at den kan være upålidelig.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin m83 og PECO PL-10 sporskiftedrev

Indlæg af Søren »

Jeg har eksperimenteret videre med PECO og Gaugemaster drevene. Den "brummen" der kommer, skyldes måden hvorpå m83 reducerer mængden af strøm til motoren. Det sker med værdien af pulsbredden, som i bund og grund betyder, at dekoderen periodisk slukker for strømmen for at reducere mængden af strøm magneten får. Det er samme princip som når du reducerer lysstyrken på en lysdiode (PWM).

Det giver en brummen i motoren, og det er ganske normalt. Du kan vælge at sætte pulsbredden til 100% (CV værdi 255). Det fjerner brummen, men til gengæld får motoren mere strøm end den er bygget til. Den bliver varm.

Derfor bør du leve med indstillingerne nævnt i tidligere indlæg og så har motoren det rigtig fint. Den bliver ikke varm, og brummen er minimal. Gaugemaster drevet brummer væsentligt mindre end PECO drevet. Jeg synes dog begge leverer acceptable resultater.

Betragtninger
Gaugemaster drevet er et morderne take på PECOs konstruktion. Det benytter, efter sigende, mindre strøm end PECO drevet og det har skrueterminaler. Jeg skal have målt drevene efter, så vi kan se om formodningen er rigtig.

Hvis du benytter polariserde hjertestykker, leverer Gaugemaster en såkaldt "frog juicer", Gaugemaster kalder den for "Autofrog" (nr. DCC80), som selv sætter polariseringen i hjertestykket. Det sker ved at modulet fanger en begyndende kortslutning og hurtigt skifter polariseringen. Det kører helt autonomt og automatisk.

Gaugemaster Autofrog (nr. DCC80)
Gaugemaster Autofrog (nr. DCC80)

Dermed slipper du for PECOs kontaktløsning, som jeg testede og fandt upålidelig. Du kan sagtens fikse PECO-kontakten, så den bliver mere pålidelig, men det er der ingen grund til at bøvle med på et nyt produkt. PECO løsningen virker på papiret smart, men jeg synes ikke den er særlig godt udført.

Begge drev kan monteres direkte på et PECO sporskifte, det er nemt, enkelt og problemfrit. Til Gaugemaster drevet medfølger en ekstra pind, så du kan forlænge trækpinden. Dermed kan drevet monteres under pladen, og skal ikke nødvendigvis sidde direkte på sporskiftet. PECO drevet har ikke den mulighed, her skal du købe et andet drev med en længere pind. Point for fleksibilitet til Gaugemaster.

Gaugemaster sporskiftemotor med tilbehør (nr. PM10)
Gaugemaster sporskiftemotor med tilbehør (nr. PM10)

Ingen af drevene har endeafbrydere. Det er derfor meget vigtigt at de bliver styret digitalt af en dekoder, alternativt af en kontakt der giver en kort impuls. F.eks. en vippekontakt der automatisk vipper tilbage til afbrudt. Hvis drevene bliver forsynet med permanentstrøm, så brænder de i stykker. PECOs PL-21 er et udmærket bud på sådan en kontakt.

PECO PL-21
PECO PL-21

Køb af drev
Gaugemaster drevene er svære at få fat på, men du kan finde dem hos tyske DM-Toys og Modellbahn Union (samme butik, to navne). Det er den eneste butik der sælger Gaugemaster uden for England. Det er selvfølgelig altid muligt at bestille fra England, men så skal du medregne gebyret for at få åbnet din pakke i tolden. Der er ikke told på modeltog under 1150 kr., men det koster stadig at de kigger i pakken.

Jeg har fået Modellbahn Union til at tage Gaugemasters Autofrog i sortiment. Så de kommer på lager om ikke så længe.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Märklin m83 og PECO PL-10 sporskiftedrev

Indlæg af bygger01 »

Søren, du skriver om pulsbredde og at den kan ændres til 100% ......

Skal det forstås sådan, at en vekselstrøm ( der er min forsyningsstrøm ind en LS150 dekoder ) kan ændres til slags jævnstrøm i den tid, som man kan man har sat impulsen til på ens CS3'er ?

Hvis man vil bruge det, kan ændringen så ske pr. port eller gælder det så ikke på alle ens m83 / LS150 dekoder ?

Mon man kan åbne impulsen så længe, at der er tid hele processen !

Jeg roder rundt for at kunne undgå at arbejde med et bistabilt relæ, for at have impuls længe nok til at et MTB drev får skiftet.

Kan også se, at Märklin sælger nogle dimser - 60821 - til ca. 75 kr/stk, og det må vel være lig med "mit lodderi"

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin m83 og PECO PL-10 sporskiftedrev

Indlæg af Søren »

En m83 dekoder leverer jævnstrøm og fodres med jævnstrøm. Det pulsbredden gør er blot, at reducere mængden af strøm til motoren (sådan ca.). 100% vil give maks. ud i porten. Hvad de egentlige værdier repræsenterer kan kun en måling vise. Mit gæt er at 100% repræsenterer den mængde strøm dekoderen får tilført (maks. 19 volt).

60821 er til styring af motorer med m83. F.eks. Tortoise sporskiftemotorer, Cobalt og lignende. Vær opmærksom på at MTB også laver motorer som er til impulsstyring. Her kan du spare bøvlet med 60821. Motoren koster så lidt mere. Jeg mener den hedder MP6 (den grønne variant).

Hvad LS150 kan, det ved jeg ikke.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Märklin m83 og PECO PL-10 sporskiftedrev

Indlæg af bygger01 »

Den gang jeg startede med MTB, vidste jeg ikke, at der fandtes flere muligheder end MP1.

Så, da var det Last Order fra Min&Din Hobby, så købte jeg tyve styk til en 100,- / stk ( + lidt senere fik jeg ombyttet / retur 13 af de nye K drev fra Märklin ) + der blev købt tilsvarende bistabile relæ'er, så jeg - J&B Rail - er lagerførende ...

Så mit sidste indlæg var mere for at forstå med min VVS tilgang, hvad det med pulsbredde kunne bruges til ....

Forøvrigt tror jeg, de hedder MTB MP5, men overnævnte bliver det nok ikke aktuelt i min tid !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar