CS3 og trevejsskifte

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

CS3 og trevejsskifte

Indlæg af Skovsgaard »

Jeg eksperimenterer med at udstyre mit c-skinne trevejsskifte med et par drev og bruge digikejs som decoder. Drev tilsluttet port 2 & 3.
Det ser lovende ud, for når jeg på CS3 definerer port 2 til at være et trevejs-skifte, ser jeg at den i visse situationer sender kommandoer til både port 2 og 3. Og det giver mening hvis man går fra en yderstilling til en anden.
Hvis CS3 er så smart at den er forudindstillet til at give to kommandoer under visse betingelser, når vi taler trevejsskifte, skal man formentlig også kable drevene i korrekt rækkefølge på portene?

Hvis nogen tilfældigvis allerede har set lyset, hører jeg gerne. Ellers må jeg eksperimentere videre og se om jeg finder de vise sten :)

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: CS3 og trevejsskifte

Indlæg af PerR »

Hej Skovgaard,
jeg har ikke selv et 3 vejs sporskifte, men jeg mener godt jeg kan hjælpe dig alligevel.
Den information du søger, kan du finde i Märklins vejledning til 3-vejssporskiftet.
På side 5 er vist hvordan man forbinder drevene til en omskifterboks og på side 6 er det vist hvordan man forbinder drevene til en Märklin m83 dekoder.
Side 6 viser at det øverste drev skal forbindes til den laveste adresse på m83, og det samme gælder for din DR4018.
Derefter skal du sørge for at de to blå ledninger forbindes korrekt til rød og grøn tilslutning som angivet på side 6.
Held og lykke med det.
Men ellers har du ret i at CS3 er smart og har styr på om begge drev skal skiftes :-)

Mvh Per

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: CS3 og trevejsskifte

Indlæg af Skovsgaard »

Tak Per. Nogle gange ligger den nødvendige informationen så let tilgængelig, at man glemmer at se det mest indlysende sted, Meget brugbart :)

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: CS3 og trevejsskifte

Indlæg af Skovsgaard »

Eksperimentet endte med denne kabling og tilslutning til digikeijsen. Ved skift sendes kommandoer til begge drev.

trevejsskiftedecodertilslutning.jpg
Besvar