Pris for strøm

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Finn1956
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 apr 2017, 19:53
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vejle

Pris for strøm

Indlæg af Finn1956 »

Når konen kommer og klager over strømforbrug over alt muligt, er det jo rart med svar på rede hånd.
Er der nogen herinde, der f.eks. har regnet på strømforbruget på en modeljernbane.
Hvad bruger jeg f.eks. i strøm, når jeg har omkring sammenlagt en times kørsel hver dag med 3-4 lokomotiver. C skinner, ingen lys eller elektriske sporskifte.

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Pris for strøm

Indlæg af PerR »

Det er svært at svare på helt præcist, men mit bedste gæt ud fra din beskrivelse, er at det koster mellem 25 og 50 øre per dag.
Mvh Per

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: Pris for strøm

Indlæg af HenningS »

Det er helt umuligt at svare nogenlunde præcist på, uden at vide mere om hvilket udstyr, der bruges.

PerRs bud er temmelig godt, som nedenstående uddyber

Hvis man fx har en central station som forsynes fra en 60 W strømforsyning, og ikke andre strømforsyninger, vil en times tilslutning bruge 60 Wh eller 0,06 kWh. Et sådan setup vil nok godt kunne levere strøm nok til at køre med 3-4 lokomotiver-

Vi har heldigvis ikke set strømpriser endnu, der er meget over 6 kr pr. kWh, så det vil altså højst koste 36 øre i timen.

Men husk at slukke anlægget på stikkontakten, når du er færdig. en tændt centralenhed kan i sig selv bruge omkring 10 W. og hvis den er tændt konstant, bliver det til 0.240 kWh i døgnet, hvilket i værste fald kan koste op mod 1½ krone i døgnet

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Pris for strøm

Indlæg af Godsbanen »

I vores hobby er det nok materielkontoen og ikke driftskontoen, der vejer tungest. Tænk bare på hvad et lokomotiv og et par vogne løber op i, hvis man vil holde sig ajour med, hvad der kommer af nyt på markedet.
Sagen er selvfølgelig anderledes, hvis det også drejer sig om et kælder- eller loftsrum, der skal holdes opvarmet for hobbyens skyld. Forøvrigt var det min tanke (som nok er baseret på et forældet kønsrollesyn), at det som regel er os mænd, der går mere op i strøm- og varmebesparende tiltag. Såsom at gå og tjekke om unødvendigt lys er slukket og døre er lukket osv.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Pris for strøm

Indlæg af moppe »

Lyset i rummet med modelbanen, trækker nok mere lys end banen selv.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Pris for strøm

Indlæg af bygger01 »

Det er godt, at få ting sat i relief .....

Så tak for det !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: Pris for strøm

Indlæg af HenningS »

hvis jeg kigger på dit billede i en anden tråd, ser det ud til at du alene bruger mobile station, som antageligt er forsynet fra en 36 w strømforsyning. Den vil være 27,8 timer om at bruge 1 kWh, Så selv om du har det kørende i døgndrift, kan du ikke komme op og bruge 1 kWh i døgnet.

Men du er nok meget tæt på at bruge alt det strøm, som dit nuværende setup kan levere.

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Pris for strøm

Indlæg af Godsbanen »

Nu har jeg kun basal viden om strøm og elektronik, men er det ikke er sådan, at den kun bruger 37 Watt ved maksimal belastning - ja endda lidt mere fordi der vil være noget energispild i omformerprocessen? Hvis den bare står tændt, eller man kun har et enkelt lokomotiv kørende er forbruget vel lavere? ;)

(Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl).

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: Pris for strøm

Indlæg af HenningS »

Det er helt korrekt, at det handler om det maksimale strømforbrug. Det jeg forsøgte at bekrive var den værst tænkelige situation, for at illustrere at selv der, er strømforbruget minimalt. Strømforsyningen kan ikke levere mere end de 36 w den er designet til. Det er også rigtigt, at dertil skal lægges lidt tab i selve strømforsyningen,

Når togene ikke kører er strømforbruget reduceret til det dekoderen bruger for at kunne modtage signaler, og det er nærmest umåleligt. Märklin oplyser at forbruget af et lokomotiv er på 10-20 W.

Folk der har meget forstand på el, vil nok påpege at man ikke kan bruge VA og W i flæng, men i modeltogsverdenen er der i praksis ikke den store forskel

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Besvar