Nedpakning af bane

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Finn1956
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 apr 2017, 19:53
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vejle

Nedpakning af bane

Indlæg af Finn1956 »

Jeg er vild med den måde, jeg har opstillet min bane på.
Jeg tænker nu, at det skal være en juleting, og derfor skal min bane pilles ned omkring nytår og stilles op igen til november næste år.
Så vil jeg glæde mig vildt til det.
Naturligvis, som jeg siger til konen, allermest for børnebørnenes skyld:-)))))) :D
Jeg vil gerne have den stillet op til næste år nøjagtigt, som den er nu.
Har nogen idéer til, hvordan man piller banen ned strukturelt, så man kan huske, hvor de forskellige skinner er, skal samles osv.
Jeg tænker at tage billeder af banen og pakke det hele ned i kasser med elastikker omkring skinnerne og sedler til, hvor de hører.
Og en tegnet oversigt - f.eks. runde 1, 2 osv.
Nogle der har erfaringer med at pille baner ned, og få dem samlet igen til næste år.
Jeg vil ikke til at skrue skinner fast på plader osv.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Nedpakning af bane

Indlæg af Godsbanen »

C skinner er jo heldigvis meget lette at arbejde med mht. samling og adskillelse. Jeg har ikke selv haft brug for at pakke et anlæg ned og sætte det op igen, men i mit arbejde med min bane med at sætte den op, udvide og ændre den har jeg arbejdet med SCARM layout-programmet og dermed kunnet lave udskrifter på et eller flere stykker papir, hvor hvert eneste skinnestykke kan identificeres med nummer. Det er måske nok en lidt stor mundfuld at skulle gå i gang med at lære et nyt program at kende, men man kan jo også lave en tegning i hånden og så, i kort form, notere de enkelte skinnestykker på papiret (172, 172, 188, 064, 130, 130 osv.).

Finn1956
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 apr 2017, 19:53
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vejle

Re: Nedpakning af bane

Indlæg af Finn1956 »

Godsbanen skrev: 05 dec 2022, 23:53

C skinner er jo heldigvis meget lette at arbejde med mht. samling og adskillelse. Jeg har ikke selv haft brug for at pakke et anlæg ned og sætte det op igen, men i mit arbejde med min bane med at sætte den op, udvide og ændre den har jeg arbejdet med SCARM layout-programmet og dermed kunnet lave udskrifter på et eller flere stykker papir, hvor hvert eneste skinnestykke kan identificeres med nummer. Det er måske nok en lidt stor mundfuld at skulle gå i gang med at lære et nyt program at kende, men man kan jo også lave en tegning i hånden og så, i kort form, notere de enkelte skinnestykker på papiret (172, 172, 188, 064, 130, 130 osv.).

Tak for svar. Det var lige, hvad jeg kunne bruge. Jeg skal jo nok have fat i et pænt, stort ark papir, men så går det vel nok.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Nedpakning af bane

Indlæg af Godsbanen »

Ellers kan det måske deles op i mindre sektioner med flere skitser i A4 format og pakkes særskilt med hver sektion i en pose, eller andet, for sig, og så en overordnet skitse over sektionernes placering.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nedpakning af bane

Indlæg af Søren »

Tegn banen på et A4 papir, og skriv numrene på skinnerne ned i den rækkefølge de ligger. Det behøver ikke være stort og forkromet.

P_20221208_093822.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

MBRrail
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22 jul 2013, 11:10
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Nedpakning af bane

Indlæg af MBRrail »

Min ac/dc prøvebane er også opbygget af C-skinner og da den fylder hele spisebordet bliver den ofte sat op og pakket ned samme dag. Efter som jeg bruger den til at afprøve lokomotiver efter ombygninger og reperationer, er den altid bygget op på samme måde. Jeg bruger samme metode som Søren foreslår, og har en tegning på et papir, hvor rækkefølgen af skinnerne er skrevet på. Samtidig for at gøre opsætningen lettere og hurtigere, har jeg skrevet nummeret på skinnen på undersiden af skinnen med en tush så det er til at få øje på. Tegnigen har jeg liggende i kassen sammen med skinnerne når det hele er pakket ned, så den altid er lige ved hånden.

Mvh Marc
Epoke IV-VII DSB, NSB, ÖBB, DB, PKP, Samt diverse eupæriske private operatører
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Nedpakning af bane

Indlæg af Godsbanen »

Man kan se et billede af banen i Finns anden tråd:
viewtopic.php?t=4324

Besvar