Hvad bruger I på modeltog?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Finn1956
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Finn1956 »

Jeg er lidt nysgerrig på, hvad I andre bruger i kroner og øre på modeljernbanen.
Det er jo ikke nødvendigvis en billig hobby, hvis man skal have lidt nyt ind imellem.
Jeg er grebet i den grad af tog, Märklin og c-skinner med manuelle sporskifte, at jeg er på nippet til at skære en uge af vinterferien for at lade pengene indgå i den hjemlige togfond.
Nogle gange er jeg helt besat af togene og drømmer om nye tog om natten.
Farligt, farligt..... :arrow: :roll:
Bare man kigger ind i en forretning, er man jo nærmest 5.000 fattigere, når man går derfra.
:D

I år har jeg vel mest brugt penge på at vedligeholde og så købe lidt skinner uden nye lokomotiver, så jeg har vel kunnet klare mig med 3.000 kroner.
Men den dag, der står et nyt, lækkert lokomotiv eller tre og venter i butikken, så skal jeg da vist nærmest have to kreditkort med.

Hvad bruger I andre årligt på den her lækre hobby.

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvad bruger I på modeltog?

Indlæg af moppe »

Jeg har helt ærligt ingen anelse, nogle år bruger jeg sikkert flere penge end andre, men jeg tæller ikke.....

Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Det kan sagtens løbe op i over 10.000 kr når der kommer nye modeller af danske lokomotiver og vogne, som for eksempel i år.
Hvis man har dyrket hobbyen i mange år, har man sikkert allerede mange af typerne og behøver ikke investere i nye udgaver. Er man ny eller forholdsvis ny, kan det være svært at holde sig tilbage. For hvis først oplaget er udsolgt, ved man jo ikke, hvornår det bliver muligt at skaffe modellen igen.... man kan desværre ikke sige til sig selv, at man lige venter et par år med at købe f.eks. Märklins nye Litra E. Næste år er den måske udsolgt.

I løbet af året kom der flere udgaver af DSBs EB Vectron, og jeg var da fristet til at anskaffe en fra både Märklin, Roco og PIKO, men det blev ved én enkelt fra PIKO (foreløbig!).

ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Indlæg af ErikL »

Det er utroligt nemt at svare på, ca 40% mere end man husker, 80% mere end konen tror det har kostet. 😂

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Det er et spørgmål, der er svært at svare på.

For det afhænger af, hvor man er i opbygningen af sin bane.

Det er rimelig let for mig, for vi startede i 2008 med det store beløb ( hvilket var rigtigt dumt ), og der brugte vi vel 60/70.000,- kr.

Og det er så blevet mindre med årene og de første år også hjulpet af den økonomiske krise, hvor meget blev solgt til spotpriser ( f.eks. en Litra D til 825,- på QXL & en Litra T / 37037 til ca. det samme fra EBay ).

Nu er det nede under 5.000,- kr, og samtidig bliver der solgt ud, men det skulle være sket for et par siden !

Det er så nogenlunde vores togverden.

Men jeg synes, at spørgeren burde fortælle, hvad han bruger i stedet for blot at spørge - hvad gør I - så det er derfor at jeg er så ærlig.

Mit råd til sidst er, at man skal starte i det små og opbygge det kørende langsomt ….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Finn1956
Stationsbetjent
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Finn1956 »

bygger01 skrev: 06 dec 2022, 23:33

Det er et spørgmål, der er svært at svare på.

For det afhænger af, hvor man er i opbygningen af sin bane.

Det er rimelig let for mig, for vi startede i 2008 med det store beløb ( hvilket var rigtigt dumt ), og der brugte vi vel 60/70.000,- kr.

Og det er så blevet mindre med årene og de første år også hjulpet af den økonomiske krise, hvor meget blev solgt til spotpriser ( f.eks. en Litra D til 825,- på QXL & en Litra T / 37037 til ca. det samme fra EBay ).

Nu er det nede under 5.000,- kr, og samtidig bliver der solgt ud, men det skulle være sket for et par siden !

Det er så nogenlunde vores togverden.

Men jeg synes, at spørgeren burde fortælle, hvad han bruger i stedet for blot at spørge - hvad gør I - så det er derfor at jeg er så ærlig.

Mit råd til sidst er, at man skal starte i det små og opbygge det kørende langsomt ….

Tak for dit gode svar. I år har jeg vel brugt ca. 3.000 kroner. Jeg begyndte med C-skinner for 4-5 år siden. Var så heldig at mange af mine vogne og lokomotiver fungerede fint fra tiden, da børnene var små med M-skinner. Nogle lokomotiver har så i år fået dekoder på, mens jeg for bemeldte 4-5 år siden købte et ICE-startsæt og et par andre digital-lokomotiver. Med borde, C-skinner, grøn filtdug, figurer og diverse har jeg vel dengang givet 12.000-15.000 kroner. Så er der blevet suppleret hen af vejen. Så jeg vil tro, at jeg på de skal vi sige 5 år alt i alt har brugt for 25.000, det er endda højt sat. Jeg bruger så heller ikke elektriske sporskifte og har ikke lys i husene. Lys på banen klarer jeg her ved juletid ved at gå i REMA og købe julehuse og -boder med LED-lys i. Men næste år skal jeg have lys i husene. Jeg vil pakke banen ned efter nytår, tænker jeg, og så bygge den op igen omkring 1. november.

Her et billede af min bane

Vedhæftede filer
Bane.jpg
Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Hej Finn. Jeg kan se på billedet, at det er den bane, der skal pakkes ned, som du spørger om i et andet emne.
Det er også muligt at pakke den ned i større bidder. I sammenhængende stykker med flere sporskifter i et stykke og halve eller kvarte cirkelbuer, lige strækninger i passende lange stykker osv. Det kræver så bare noget plads til opbevaringen. Evt. en passende plade hvor stykkerne forsigtigt lægges ovenpå hinanden og tildækkes for støv og gemmes af vejen under en sofa eller oppe på et skab...

nyboder
Trafikelev
Geografisk sted: København N

Indlæg af nyboder »

Det er meget forskelligt.
I år har jeg været meget syg, så der er brugt lidt over 20 K, sidste år brugte jeg lidt under 150 K.
Jeg har et bijob, hvor indtjeningen går til modeltog.

Erik
Kører Märklin i H0, Z (julebane) og SPOR 1 (MAXI).
Medlem af MIST COPENHAGEN og ZEALAND
Besvar