Fast fastgørelse af skinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Carsten67
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 jan 2020, 13:43
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Fast fastgørelse af skinne

Indlæg af Carsten67 »

Hej
Jeg skal bruge Roco GeoLine skinnesystem på mine synlige områder.

Kan se at forhandler har søm til formålet, men er det ikke lige så godt at evt. "punkt" lime skinner mv.?
Det virker som om man først skal bore et hul i skinne inden der evt. sætte søm i.?
Nogle der har erfaring med at fastgøre skinner eller en helt anden løsning.

Det skal lige siges at de vil skulle have et støj underlag i form af kork eller gulv underlag mf. under skinnerne.

Hilsen
Carsten

BGP
Godsforvalter
Indlæg: 141
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Re: Fast fastgørelse af skinne

Indlæg af BGP »

Hold dig langt væk fra søm og skruer. Du kan have nok så fint støjunderlag, men det ødelægges af forbindelse fra skinne til underlag under støjdæmpningen. Brug i stedet f. eks en limpistol med varmlim og sæt nogle "klatter" under skinnen. Du kan sagtens nå at rette skinnen til inden det størkner 100%, hvis du har tid at vente kan benyttes hvid trælim, det hæfter også tilstrækkelig på plast, men det er længere tid om at størkne, ca 10 timer.

m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

Carsten67
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 jan 2020, 13:43
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Fast fastgørelse af skinne

Indlæg af Carsten67 »

Hej

Tak for svaret, lige noget jeg får brug for.
Hilsen
Carsten

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Fast fastgørelse af skinne

Indlæg af bygger01 »

Alm. Hvid indendørs mener jeg dur, så synes skruer må være bedre, men hvis limpistolen er med blød, må den være ok …

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Fast fastgørelse af skinne

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Acryl fugemasse fra jem&fix kan bruges under skinne underlag og imellem underlag og skinner. Prisen er rimelig og acryl kan nemt fjernes fra skinnerne igen ved omlægning så de kan genbruges. Fugemassen kan overmales og findes i farverne hvid og grå.
Først lægger man underlaget, derefter prøvelægges skinnerne løst oven på underlag, når skinnerne ligger som ønsket laver man en streg med en blyant på begge sider af skinnen, derefter fjernes skinnerne og der lægges en tynd streg af acryl fugemasse lige inden for blyantstregen under selve skinnestrengen i hver side og skinnen lægges nu ned i den tynde streg af fugemassen.
Det virker fint for mig så god arbejdslyst.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Besvar