Rensning af tog og skinner

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Rensning af tog og skinner

Indlæg af HenningS »

Hvad gør I for at holde hjul og skinner rene, således at der ikke kommer afbrydelse ved lave hastigheder.

I forbindelse med indlæsning af køretøjsprofiler til WinDigipet har jeg brug for at lokomotivet kan køre med laveste hastighed på en strækning på små 3 meter Det forsøgte jeg i går med MY 1103 fra Märklins sæt 37670, men lokomotivet gik istå et par gange undervejs. Der skulle dog blot et let tryk oven på lokomotivet, for at det fortsatte.

Moppe skriver i sit indlæg om ombygning af Modelbane Europa, at de efter 4 ugers stilstand skal have renset alle tog. Måske vi kunne lokke Moppe til at begå et indlæg om hvordan de gør.

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af moppe »

Jeg kan da prøve.

Skinner får en tur med Roco rensevogne. Vi har 6 tog der altid kører med rensevogne.
Derudover kommer vi nok også til at køre anlægget rundt med vores LUX støvsugervogn.

Nogle steder renses manuelt med Roco "skinneviskelæder".

Lokomotiver blæses rene for støv. Strømoptag renses for nullermænd og hjul renses med en glasfiberpen.

Tog med rensevogne får lov til at køre stort set alene på anlægget og gås efter, hver gang de kommer forbi opstillingen.
Puden under vognene renses med en tandbørste og lokomotiver kigges efter om de skal have renset hjul (de kører trods alt foran rensevognen og dermed i alt "skidtet" inden der bliver gjort rent).

Støvsugervognen er som regel fuldstændigt fyldt efter en omgang og skal tømmes. 4-5 omgange og så begynder det at lette, så er der ved at være rent hele vejen rundt.

Den store station, hvor vi har arbejdet med skift af perroner støvsuges helt manuelt.

Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af Godsbanen »

For Märklin skinner er der lige midterlederen med punktkontakterne at tage hensyn til. Dem kan man jo ikke uden videre køre en klud hen over. Jeg bruger en tyk grafitstift fra Panduro hobby til at køre hen over punkterne, hvis der er problemer med strømoptaget.

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af HenningS »

Tak for nogle gode svar.

Som Godsbanen skriver er punktkontakterne en særlig udfordring, Grafitstiften lyder som en god idé til de synlige skinner, men jeg har ca. 10 meter skyggebanegård, som er svært tilgængelige (edderkopperne kan dog sagtens lave spind der). Jeg har overvejet en Lux midterlederrenser, men er noget usikker på om det er en god idé. Er der nogen der har erfaringer med disse?

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af Godsbanen »

Jens fra Kælderkøbing har en fin video om emnet:

Der er også en noget omstændelig video (serie af videoer ovenikøbet) her:

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af bygger01 »

Hvis I mangler en til midterleder, har jeg en næsten ny købt fra ny hos Modelhøkeren, så kontakt mig, hvis det frister ...

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af HenningS »

Hvorfor vil du af med den. løser den ikke opgaven godt nok, eller har du flere?

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af bygger01 »

Vi har alle tre med hver sin slæbesko, så man selv vælge, hvad der skal være på kroge ( alle er også med powerpack ).

Jeg synes, at midterlederrenseren er mere følsom at køre sammen med de to andre efter en MY'er. Fremføringen skal kontrolleres i sporskifter, da selve motordelen er temmelig tung i toppen, så hastigheden skal sænkes.

Og det gider jeg ikke, så den skal sælges ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af HenningS »

Det lyder ikke som om, at Lux midterleder renseren er løsningen. På den anden side er det ret vigtigt hos mig, at kunne rense punktkontakterne, da det er den, der oftest giver afbrydelser på min bane. Så jeg hører stadig gerne fra flere, om hvordan de får renset punktkontakterne på svært tilgængelige steder

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af moppe »

Uden at være treskinnehaj, vil jeg sige at du bare skal køre nogle slæbesko over punktkontakterne, så renser de sig selv.

Altså du skal bare køre med masser af tog, så er den i vinkel…..

Klaus

Besvar