Nyhed: Hornby TT:120

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Nyhed: Hornby TT:120

Indlæg af Søren »

Hornby har i dag annonceret en helt ny produktlinje: TT i skala 1:120.

For første gang nogensinde kommer modellerne i samme exact skala som de Europæiske modeller og kan dermed kombineres med modeller fra andre fabrikater uden at se mærkelige ud.

Sortimentet er komplet med lokomotiver, vogne, skinner, huse m.m.

https://uk.hornby.com/hornbytt120

Se mere på Hornby's Youtube kanal:

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyhed: Hornby TT:120

Indlæg af Søren »

Her i weekenden har der været et arrangement på King's Cross station i forbindelse med 100 året for lokomotivet "Flying Scotsman".

Hornby havde en udstilling, hvor TT modellerne kunne ses. Du kan finde billeder på Hornbys forum.

https://uk.hornby.com/community/forum/h ... esh-329827

Foto fra Hornby forum bruger "Frey".
Foto fra Hornby forum bruger "Frey".

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyhed: Hornby TT:120

Indlæg af Søren »

Så ankom mit startsæt fra Hornby. Jeg forudbestilte startsættet "The Scotsman" da det blev annonceret og har ventet spændt.

Kvaliteten er imponerende i forhold til prisen. Sættet koster 1658 kr.

P_20230110_133830.jpg

Bemærk! Når du bestiller fra Hornby.com (som er det eneste sted du kan bestille Hornby's TT modeller), så er told og moms automatisk medregnet i prisen. Du modtager altså ingen separat opkrævning eller gebyr fra Skat eller fra Postnord. Fragten er gratis når du bestiller for mere end 845 kr. (100 £)

Med i kassen får du et damplokomotiv A1 og tre passagervogne. Vognene tilhører Pullman servicen, som var en luksusoplevelse indenfor togrejser. Både lokomotiv og vogne er meget flotte.

P_20230110_133749.jpg
P_20230110_133816.jpg

Særligt interessant er det, at Hornby nu (endelig) er gået over til en korrekt skala, så togene har den samme skala som de kontinentale modeller. Det betyder også, at Hornby har adopteret standarden for TT. Inkl. kortkoblinger (inspireret af Kühn-typen) med mulighed for afkobling og sikring mod at vognene hopper af. Vognene kobler flot og tæt.

P_20230110_134040.jpg
P_20230110_134002.jpg

Derudover får du en skinneoval med sidespor, en sporstopper og en rampe til at sætte vogne på sporet. Du får selvfølgelig også en analog styreenhed og en strømforsyning.

Bemærk! Strømforsyningen er med UK stik, så du skal benytte en rejseadapter for at bruge den i danske stik. Alternativt kan du benytte en anden strømforsyning. Strømforsyningen leverer 19 V 0,5 A (9,5 W).

Den analoge regulator er som forventet. Den er dog i meget lækker mat plastik, og har alligevel en vægt som ikke får den til at fremstå så billig som man kunne frygte. Den er på ingen måde den bedste, men jeg vil også klart foretrække at udstyre loket med en dekoder og bruge min Central Station 3 i stedet. Her skal du være opmærksom på at benytte Märklins nye strømforsyning som leverer 15 V.

P_20230110_133901.jpg

Detaljegraden er fin! Det er tydeligt at TT tillader detaljegrad på samme måde som H0. Jeg synes ikke toget efterlader noget at ønske sig. Lokomotivet kører rigtig fint, stille og lydløst.

Jeg afventer nu en Next18 dekoder og så ser vi hvordan det opfører sig digitalt. 👍

Vedhæftede filer
P_20230110_133937.jpg
P_20230110_133928.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

MBRrail
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22 jul 2013, 11:10
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Nyhed: Hornby TT:120

Indlæg af MBRrail »

Rart at se at man nu endelig kan få noget Britisk der er lavet efter en kontinental standart :)

Er efterløberen på lokomotivet uden flanger? Hornby har været god til før bare og støbe efterløberen fast.

Mvh Marc
Epoke IV-VII DSB, NSB, ÖBB, DB, PKP, Samt diverse eupæriske private operatører
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyhed: Hornby TT:120

Indlæg af Søren »

Ja, den er uden flanger. Den løber dog med rundt i det omfang det er muligt. Det er et valg som er taget i designprocessen, da forbilledets efterløber ikke er en bogie, men en fast aksel.

Enten skulle man lave det som en bogie, hvilket ville være forkert, alternativt lade hjulet komme ud over skinnen i snævre kurver. Det blev det sidste.

Umiddelbart synes jeg løsningen er fin. Især fordi hjulet drejer med når det kan.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyhed: Hornby TT:120

Indlæg af Søren »

Her er to billeder der viser efterløberen tydeligere. Bemærk at hjulfladen er afrundet, så hjulskiven kan glide tilbage på sporet, hvis den har været ude over kanten i en kurve.

Det fungerer overraskende godt og har på ingen måde givet anledning til problemer.

P_20230113_175127.jpg

Sådan ser det ud fra siden.

P_20230113_175035.jpg

Her er et billede af samme type locomotive Class A3. Til sammenligning.

scotsman-blog1.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

MBRrail
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22 jul 2013, 11:10
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Nyhed: Hornby TT:120

Indlæg af MBRrail »

Syntes egentlig at Hornby er sluppet godt fra det.
Må da indrømme at jeg har været fristet af det kommende Class43 HST set.

Mvh Marc
Epoke IV-VII DSB, NSB, ÖBB, DB, PKP, Samt diverse eupæriske private operatører
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyhed: Hornby TT:120

Indlæg af Søren »

Ja, den har jeg også tænkt meget på. Den ser rigtig spændende ud.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

MBRrail
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22 jul 2013, 11:10
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Nyhed: Hornby TT:120

Indlæg af MBRrail »

Men man skal lige være opmærksom på at der mangler en TS(Trailer Standard) mellemvogn, for at kunne sammensætte et komplet tog uden dubletter :o

Mvh Marc
Epoke IV-VII DSB, NSB, ÖBB, DB, PKP, Samt diverse eupæriske private operatører
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyhed: Hornby TT:120

Indlæg af Søren »

Du skal se, den kommer nok på et tidspunkt.

Jeg noterede mig at vognene til Easterner sættet ikke kobler nær så tæt som vognene på Scotsman sættet.

Det kan være min manglende indsigt i TT-koblinger. Jeg har ikke kunne finde en PDF med dokumentationen til sættet, så jeg ved ikke om der er en måde at justere sammenkoblingen på. Umiddelbart ser det ikke sådan ud, og det skuffer mig at der ikke er styr på ens sammenkoblinger mellem vognene.

Her er et screen dump fra Sam's Trains:

hornby-tt-easterner.png

Her er et link til videoen, jeg er langt fra altid enig med hans synspunkter, videoen giver dog et udmærket indblik i sættet.

Mine Pullman vogne kobler perfekt tæt (til min smag).

Jeg har parkeret mine planer om en HST ind til jeg ved hvordan vognene kobler. Jeg vil ikke have noget, hvor kortkoblingerne ikke er på plads.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar