Rensning af tog og skinner

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af Søren »

Midterlederen kan godt blive beskidt, hvis det har ligget stille i et stykke tid. Udfordringen med at komme rundt er så, at hvis midterlederen ikke er ren, så har slæbeskoen, med dens forholdsvis lille kontaktflade, et problem med optaget. Så kan det give mening at rense den.

Jeg plejer at skubbe rensevognene rundt, så renser de skinnerne så loket har bedre forudsætninger for succes. Det er så ikke 3-skinne, men princippet er jo det samme.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

MBRrail
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22 jul 2013, 11:10
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af MBRrail »

Jeg støvsuger også hele anlægget med jævne mellemrum, samtidig med at jeg af og til får besøg af et LUX støvsuger/slibevognsæt. Når der bliver kørt på anlægget har jeg altid en rense klods liggende (roco art. 10002) som lige kan bruges efter behov.
Har også gode erfaringer med brug af Nochs rense puder (Nochs art. 60157) Som gør det rigtig nemt også at holde sporet rent løbende.

Mvh Marc
Epoke IV-VII DSB, NSB, ÖBB, DB, PKP, Samt diverse eupæriske private operatører
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Nu er det jo ikke kun skinner og materiel der skal holdes rent for at opnå en fejlfri drift og en hvis tilfredsstillelse når skidtet kører og virker efter hensigten, især når vennerne er på besøg.
Landskab, sporveje samt ikke mindst gulv og vinduskarme skal støvsuges regelmæssig.
For år tilbage investerede jeg i en håndholdt støvsuger til det løse, samt en robot støvsuger til gulvet , dengang fra Aldi til en pris på 2300,00dkk samlet, det har været penge værd, ikke mindst når man seer hvor meget snavs og støv der bliver samlet op i filtrene. Og hvem ved, måske også et mistet trind eller håndtag fra en vogn.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Rensning af tog og skinner

Indlæg af bygger01 »

Jeg bruger et andet trick …..

Nævner at der kommer gæster ovenpå, og så kommer mutter med “gulvklud og spand” !

Og hvis det er børnebørnene, så synes hun også, at der skal renses skinner …..

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar