Märklin 2260 med fast monteret drev

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
boje
Stationsforstander
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Märklin 2260 med fast monteret drev

Indlæg af boje »

Hej
Har 2 gamle 2260 krydsspor med fast monteret drev. Skifter jeg med håndkraft fungerer det fint.
Men skifter jeg “elektrisk” kan relæet ikke få jernkernen helt ud til sit stop, der mangler 2-3 mm. Det betyder at pianotråden ikke kan få skubbet mekanikken langt nok og derfor kan skiftet ikke blive fuldført. Resultat - en af “tungerne” hænger.
Har prøvet at rense med luft osv. uden held. Ingen olie.
Har prøvet med en gammel transformator og en m83.
Som jeg ser det mangler relæet nogen muskler.

Nogen gode ideer

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin 2260 med fast monteret drev

Indlæg af Godsbanen »

Jeg har ingen kendskab til pågældende drev og mekanik, men er det muligt at forlænge jernkernen med et stykke metal eller andet, der kan limes på?

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Märklin 2260 med fast monteret drev

Indlæg af bygger01 »

Kan du ikke lave en udveksling på pianotråden, så dens bevægelse bliver længere !!

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

boje
Stationsforstander
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Re: Märklin 2260 med fast monteret drev

Indlæg af boje »

Tak for ideerne, siden min første indlæg har jeg løsnet relæ og jernkerne. Pianotråden har jeg arbejdet med bukket den lidt den ene vej og så lidt den anden vej osv. Det er lykkedes at få et drev til at fungere - rimeligt.
Arbejder videre med det andet drev……
Tolerancerne for at det virker er meget små, så der skal bøjes mange gange.
Kunne ønske at relæet havde været stærkere, så jernkernen kunne bevæge sig lidt længere ud i begge ender.

Besvar