Märklin E maskine

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Vendelbo
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jylland

Märklin E maskine

Indlæg af Vendelbo »

Hej

Er faldet for fristelsen og har investeret i en Märklin E maskine, som jeg er rigtig glad for

Er dog noget udfordret af bemselyden som jeg ikke kan slå til.F5 er off,og jeg har ændret på værdierne i cv 64,163 og cv164 men intet virker.Programmerings boksen er en IB 2 og indstillet til dcc.Er der nogen her på forum som har et godt råd ?

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin E maskine

Indlæg af moppe »

I første ombæring, reset dekoderen og test med adresse 3 med at køre godt op i fart og så skrue ned til 0 i hastighed og se den bremse selv.

Kommer bremselyden så?

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Er dog noget udfordret af bemselyden som jeg ikke kan slå til.F5 er off,og jeg har ændret på værdierne i cv 64,163 og cv164 men intet virker.Programmerings boksen er en IB 2 og indstillet til dcc.Er der nogen her på forum som har et godt råd ?

Som Klaus skriver: Først skal du resette dekoderen (8 ind i CV 8). Jeg har ikke lige tjekket hvad dine CV ændringer skulle gøre. Men det er vigtigt at vi lige er 100 på, at den er på sine fabriksindstillinger.

Vigtigt at forstå: Bremselyden er afhængig af hastigheden på lokomotivet. Den kommer kun hvis loket bremser meget hårdt. Når du oplever at bremselyden ikke kommer frem, så kan det være fordi du kører for langsomt og bremser for let.

Fuld hammer på (sørg for at have nok plads på sporet) og så knald bremsen i (drej knappen hurtigt i bund, ikke nødstop). Se hvad der sker.

Hvis bremselyden kommer frem, så fungerer det som det skal. Du kan så prøve dig lidt frem og se hvor grænsen for bremselyden går. Hvis du synes det er for meget hastighed, så kan vi justere den ned, så den kommer oftere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Vendelbo
Trafikelev

Indlæg af Vendelbo »

Tak for svar.
Vender tilbage, når jeg har prøvet det i foreslår.

Mvh Niels

Vendelbo
Trafikelev

Indlæg af Vendelbo »

Hej igen

Nu har jeg lavet en reset af maskinen, og ganske rigtig som i sagde, så kom bremselyden når man skruer ned til O fra fuld speed.
Jeg kunne godt tænke mig at lyden kom både før og ved noget mindre hastighed da jeg ved automatisk drift kun kører ca. det halve og indstillet til noget længere bremsetrækning (cv 4=40), så måske i også kan hjælpe mig med hvilke(n) CV der skal skrues på for at opnå det ønskede resultat, som jeg læser dekodermanualen så er det cv 64, men den syntes jeg har skruet noget på.

På forhånd tak
Niels

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Har du overvejet at prøve at skrue ned for maximalhastigheden?

Læs CV5 og sæt værdien til 60% af den nuværende.

Klaus

Vendelbo
Trafikelev

Indlæg af Vendelbo »

Det var åbenbart tricket.
Skrue ned for CV5 så den passer så nogenlunde med den ønskede max hastighed, og skru op for CV 164 så er bremselyden der også ved de mindre hastigheder.

Tak for hjælpen.

Besvar