Elektronik

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
kes430729
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31 maj 2017, 22:27
Digital: Ja
Skinnesystem: Märklin C

Elektronik

Indlæg af kes430729 »

Hej!
Er der nogen her inde, der kan fortælle mig, hvordan jeg forbinder Viessmann Signaler med Märklin digital Decoder m84?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Elektronik

Indlæg af moppe »

Hvilke signaler tænker du på?
Et varenummer eller to vil gøre det lettere at hjælpe dig.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Elektronik

Indlæg af Søren »

Typisk vil du ikke benytte en m84 dekoder til signalerne.

For digital styring af Viessmann signaler har du følgende valgmuligheder:

  1. At benytte Viessmanns styreboks til det enkelte signal. Her er det afgørende hvilket signal du har, i forhold til hvilken boks du skal bruge. Eneste undtagelse er rød/grøn signal (altså bloksignal) som du godt kan styre med en Märklin-decoder (m83). Styreboksen skal forbindes til en sporskiftedekoder som f.eks. Märklin m83.
  2. At benytte ESUs SignalPilot og forbinde signalet til den. For at programmere den, skal du bruge ESUs LokProgrammer. Jeg vil ikke anbefale at du prøver at programmere den uden LokProgrammer. Det er ekstremt besværligt.
  3. Hvis du benytter Viessmanns multiplex-signaler (de har et lille stik med 4 poler) så kan du kun benytte Viessmanns multiplex-dekoder. Her har du to valgmuligheder, hvoraf dobbeltmultiplexeren er den mest gunstige, da den kan tage to almindelige signaler. Det er fordelagtigt, hvis du ikke skal bruge et forsignal.

Viessmann styrebokse
Viessmanns styrebokse er nemme at have med at gøre, men de kræver en del kabling at forbinde. Du styrer dem digitalt med en Märklin m83 eller lignende dekoder. Fidusen er, at styreboksen håndterer visningen af signalet og kun modtager en impuls fra dekoderen. Dvs. de fungerer i princippet som et magnetspoledrev. Styreboksene koster dog en del.

Viessmann multiplex-signaler
Hvis du går med multiplex-signalerne, så har du den yderligere fordel at de ser væsentlig bedre ud end Viessmanns standardsignaler. De har et elegant signalhoved og ingen synlige ledninger. Prisen er næsten den samme pr. signal, og dobbeltmultiplex-dekoderen er billigere samlet set for to signaler end to af Viessmanns styrebokse (ofte er det sådan, tjek prisen).

Når det er sagt, så skal du også overveje hvad du vil med signalerne. Viessmanns signaler ser billige ud på overfladen, men de kræver en form for styreboks for at fungere. Her kan det godt betale sig, at kigge på f.eks. Märklins signaler, som godt nok ser dyre ud på overfladen, men kommer med alt hvad du har brug for.

Hvis du f.eks. vil bruge start/stop af tog med strømløse stykker, så vil Märklins signaler samlet set være billigere i langt de fleste tilfælde end hvis du skal bygge det samme med Viessmanns moduler. Igen, her skal du tjekke prisen.
Märklins signaler er desuden visuelt pænere med korrekte skygger for lamperne, hvor Viessmanns virker lidt uddaterede.

Skal du ikke bruge start/stop med strømløse stykker, så vil Viessmann være billigst.

Min anbefaling
Er prisen ikke et issue, eller skal du bruge start/stop, så er Märklins signaler de pæneste du kan få. Plug 'n' play.

Hvis det skal være Viessmann-signaler vil jeg anbefale enten ESUs SignalPilot eller Viessmanns multiplex-signaler. Jeg vil ikke bruge styreboksene, de er dyre og teknologien er bedaget. Jeg har en SignalPilot til at styre to udkørselssignaler og det fungerer upåklageligt. Bemærk dog, at SignalPilot ikke kan styre multiplex-signalerne, hvor du skal bruge Viessmanns dekoder. Så med en SignalPilot er du bundet til at bruge den ældste serie af signaler med ét kabel pr. LED.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar